Inlägg från: grodanboll85 |Visa alla inlägg
  • grodanboll85

Osäker, förvirrad, ångest

TS jag tycker du ska sätta dej ner å fundera en lr två gånger extra innan du bestämmer dej för en abort jag å min sambo hade varit tillsammans i 2 månader första gången jag blev gravid men den gången gjorde vi en abort för vi båda va överrens om de sen 3 månader efter aborten blev jag gravid igen(åt p-piller båda gångerna) å jag beslöt mej för å behålla barnet för jag visste vilket helvete som väntade om jag gjorde en till abrt på så kort tid. jag valde å behålla å gav han två alternativ: antingen fick han gå om han inte va redo jag kunde ta hand om barnet själv lr så skulle han stanna kvar å ta sitt ansvar å han stannade kvar å tog sitt ansvar den 30-mars-07 tittade en underbar liten tös ut ur min mage å har aldrig sett sambon så känsloladdad som han va då när han höll sin dotter för första gången. när vi kom hem från BB så flyttade vi ihop samma dag hade sagt upp min lägenhet 3 månader innan å allt var packat å klart så flyttade vi till hus å vi är lika lyckliga idag om inte mer lyckliga idag än förut. Låt din pojkvän få tid på sej å smälta allt oxå. Ni kommer klara de lycka till=)

ps. jag var arbetslös jag med när jag väntade barn fick bara vikariat under tiden jag va gravid inget fast jobb.

• grodanboll85
    sandiiis skrev 2008-01-09 14:10:20 följande:
    hur gammal var du då när du fick ditt barn? och hur gammal var din pojkvän? bodde ni båda hemma eller ni hade redan varsin lägenhet när du blev gravid? hur funkade med att ni inte varit tillsammans så länge? ock fick du vikariat under tiden du gick som gravid? hur löser ni det med ekonomi och allt nu?har det funkat bra för er? ni kan göra saker fortfarande, och ni får lite tid tillsammans? tack för inlägget :)
    han bodde hemma jag hade egen lägenhet vi båda var 21 när jag blev gravid å vi va 21 när dottern kom å vi är 22 nu. Förhållandet funkade hur bra som helst när han ahde smält de att han skulle bli pappa. Jag fick vikariatet när jag va i 4 månaden jag får ut lägsta nivå på föräldrarpenningen nu 180kr/dag men tar bara ut 3 dagar i veckan å ska snart börja jobba helger jag får ut ca:1600:- i föräldrarpenning+ 1050kr i barnbidrag varje månad å sambon har fast inkomst. å vi klarar oss hur bra som helst. å vi kan fortfarande göra allt vi vill vi tar med oss dottern dit vi ska sen skaffar vi barnvakt till henne ibland när vi vill ha egen tid för varandra bara=) allt löser sej ska du se=)
  • grodanboll85
    sandiiis skrev 2008-01-09 14:22:00 följande:
    okej men jag är så rädd för alla ska alltid säga alla negativa saker bara, du förlorar din ungdom, du får ingen tid över huvudtaget alls med din partner, kommer inte klara ekonomin, hur ska ni osrka, bostad, allt sånt är allt jag får höra :( jag har sån beslut ångest, ska man behålla ett underbart liv i magen eller ska man döda sin bebis.... det känns så hemskt o jag känner mig stressad, har ingen jag känner jag kan prata med heller, min pojkvän är helt enkel riktad på abort men säger han stödjer mig OM jag inte skulle göra det.... o jag har inte ens ringt en ungdomsmottagniong eller något, hur gör man? var ska man ringa ? till vem? o vad ska man säga?
    du kan alltid ta kontakt med en barnmorska för du får ju fortfarande gå till ungdomsbottagningen har för mej att man får gå dit till man är 20 där kan du prata med en Bm om hur du känner osv dom har tystnadsplikt de du säger till dom stannar hos dom. visst de finns ju både nackdelar men de finns ju så mkt fördelar med ett barn man får så mkt kärlek av ett barn visst de blir tunga å jobbiga dagar med sömnbrist osv men man får se allt de positiva med ett barn å inte allt negativt. Men tänk igenom allt en lr två gånger extra innan du beslutar dej för något=)
  • grodanboll85

kan tillägga att jag har genomgått både medicinsk abort å en krurgist medincska aborten gör jag aldrig om igen de va hemskt å bara ligga där i sängen å vänta på att dessa värkar skulle börja å att de skulle komma blodklumpar när man kissa en kirugisk abort blir man sövd å känner inget av de som görs. medicinsk abort är så att säga att man framkallar ett missfall.

• grodanboll85
    sandiiis skrev 2008-01-09 15:52:15 följande:
    okej jag har läst på internet lite om det, och det verkar hemskt, man ska ta massa tabletter o få ont o blöda massa i bgr veckor, o bli sövd o massa... jag är liv rädd för att bli sövd o rädd för sprutor. också blöder man mycke o länge efter åt ? o jag är inte van vid att använda binda.... de äända min pojkvän säger e att det skulle gå hur bra som hellst. jag har en liten valp just nu som jag inte kan lämna själv har inte vant den vid det ännu.. o tiden tickar på.... nöd rop på hjälp :(
    du ska inte göra en abort om du inte känner att de är rätt du kommer ångra dej iså fall jag lovar dej de. Å om de skulle vara så att de tar slut så kommer du klara dej ensam finns mkt hjälp man kan få t.ex bostadsbidrag, socbidrag lr något dylikt även fast de är den sista utvägen så finns de alltid hjälp man kan få om man har ekonomiska problem. Å dessutom om du har familjen å vänner som kan stötta dej i ditt beslut är de väldigt bra oxå. vad säger din familj om att du är gravid? finns alltid en utväg.
  • grodanboll85
    sandiiis skrev 2008-01-09 15:52:15 följande:
    okej jag har läst på internet lite om det, och det verkar hemskt, man ska ta massa tabletter o få ont o blöda massa i bgr veckor, o bli sövd o massa... jag är liv rädd för att bli sövd o rädd för sprutor. också blöder man mycke o länge efter åt ? o jag är inte van vid att använda binda.... de äända min pojkvän säger e att det skulle gå hur bra som hellst. jag har en liten valp just nu som jag inte kan lämna själv har inte vant den vid det ännu.. o tiden tickar på.... nöd rop på hjälp :(
    man blöder efter både ett kirurgiskt ingrepp som medicinsk men de är oxå från person till person hur mkt å hur länge man blöder men tänk igenom beslutet noggrant
  • grodanboll85
    sandiiis skrev 2008-01-09 21:54:23 följande:
    bor enbart med min mamma, och vi har aldrig haft en bra relation, och eftersom det är så nytt så har jag inte sagt något... har aldrig kunnat prata med min mammma om sånna saker så känns oerhört svårt och ensamt....
    stackare finns de ingen nära vän du kan prata med å få stöd av?
  • grodanboll85
    sandiiis skrev 2008-01-09 22:28:03 följande:
    nej alla mina vänner har glidit bort från mig för ett tag sen, bor i en liten håla där alla snackar skit om alla, nu förtiden umgås jag enbart med min pojkvänn o hans kill kompisar.. leter jobb o lägenhet i malmö nu vill bort härifrån. har skaffat mih en hundvalp, hon är en san vän iaf tack för att jag har henne... men hade varit skönt att ha en TJEJ att prata med... kan ju inte precis gå ut på internet o skriva kompis sökes :( uh
    ja tyvärr bor en annan i mitten av sverige men om man bott närmare han jag ställt upp om du hade velat prata IRL (vart bor du föresten glömt fråga de?) *lite snurrig i kolan*
  • grodanboll85
    Puman78 skrev 2008-01-09 23:02:28 följande:
    Ahh, visst han kommer säkert ställa upp. Men han gav sig säkert till slut för att slippa mer bråk. Att bråka fram ett barn är väl ändå inte den rätta vägen att gå.
    ska hon göra en abort för att han inte vill ha barnet.. han visste ju att chansen fanns att hon kunde bli gravid då kunde ju han å använt skydd lr hur? att föröka tvinga en partner till abort är de dummaste man kan göra. Ts de är ditt belut din kropp ingen annan bestämmer han var faktiskt med på noterna å visste att chansen fanns där att du kunde bli gravid så kämpa på nu vännen
  • grodanboll85
    sandiiis skrev 2008-01-10 17:47:41 följande:
    tack !!!
    så lite så kämpa på nu å se till att du gör ett beslut som känns bäst för dej=)
  • grodanboll85
    Puman78 skrev 2008-01-10 19:59:25 följande:
    jag har inte sakt att hon ska göra abort, bara tycker att han resonerar rätt. Visst det kanske är dumt att tvinga någon till abort...men kul för barnet att växa upp i en familj där man inte är helt önskad.Å vilken orsak till att inte skydda sig då...fjortis på hög nivå :P
    ne men på ditt inlägg låter de som att du tycker en abort är de bästa de jag reagerar på. men de är väl killens skyldighet oxå å skydda sej inte bara en som har de ansvaret lr? om han får tid å tänka igenom saker å ting å smälta de att han har gjort sin flickvän gravid vet bara hur min sambo reagera när jag berätta att jag var gravid blev gravid även fast jag skydda mej å åt p-piller blev de två gånger om men första så gjorde vi en abort då båda va överrens om de beslutet men andra gången då klarade jag inte av å göra en abort å bestämde att jag skulle behålla barnet å sambon va absolut inte redo å bli pappa men han tog sitt ansvar å stannade kvar hos mej å han ångrar inte de beslutet han tog att stanna kvar å se sin dotter födas ingen av oss hade fast jobb innan hon kom han fick fast jobb när hon va 3 månader gammal. å vi är en lycklig familj å bor ihop än å älskar varandra mkt mer idag än då för att vi fått ett underverk som vi har tillverkat de är den undrbaraste gåvan man kan få ett barn.
  • grodanboll85
    sandiiis skrev 2008-01-10 20:11:21 följande:
    bor i skåne, helsingborg eller strax utanför:)
    hehe ja de va långt ifrån mej bor i västmanland i en liten håla här
  • grodanboll85
    jerseyko skrev 2008-01-10 21:47:41 följande:
    Så du menar att en killes ansvar är att köpa kondomer eller inte ha sex alls med sin flickvän? Varför ska hon då använda någon form av preventivmedel? Min sambo har alltså vart oansvarig under de 5 åren vi varit tillsammans för han inte använt kondom?Jag tror alla älskar sina barn lika mycket oavsett om de är väl planerade eller p-pillerbarn. Man växer in i sin roll som förälder (tyvärr inte alla) det handlar väl snarare om hur man mår själv och gör själv eller hur jag ska uttrycka mig.När jag är gravid vill jag bara njuta, jag vill gå på stan och visa magen, ligga och kramas med pojkvännen hela nätterna och känna på sparkarna.Jag vill inte ha panik över vart vi ska bo, hur vi ska ha råd, om jag ska sälja lite grejer på tradera för att köpa lite extra snacks till en myskväll.OBS detta är vad jag tror och hur jag känner det. Men jag kan säga att det är otroligt skönt att ha allting "klart" jag kan komma tillbaka till ett jobb och säga att jag bara tänker jobba mellan 9-14 för min son inte ska vara på dagis hela dagarna. Hade jag inte haft ett jobb, hade jag istället fått anpassa mig efter det som finns att få och har inte en chans att kräva att bara jobba mellan 9-14, för då anställer de bara någon annan.Varför göra det så himla svårt för en när man kan göra det enkelt för sig? Hur kan man kalla sig vuxen när man är beroende av andra?Klart det låter hårt i TS öron att hennes kille gärna vill att hon gör en abort. TS tänker på embryot i magen och killen tänker på hans och hennes liv TILLSAMMANS. Så fårgan är ju vem som är egoistisk? För det mest egoistiska man kan göra här i världen är faktiskt att skaffa barn. Bli inte arga nu  Andas istället och fundera på det jag skrev. Man skaffar ju inte barn för någon annans skull, utan bara för att man själv vill.
    ett embryo är ett barn de oxå fast de inte är ett utvecklat foster ännu. ja killen har väl ansvar han med att skydda sej om han inte vill bli pappa. Dessutom är de faktiskt inte killen som genomgår en abort å får leva med de. De flesta killar tar så lätt på allting speciellt när de gäller abort " dom tänker ja men att göra en abort är väl inget livet går vidare" men så är de fakitkst inte jag vet själv av egen erfarenhet att en abort sätter sej in på själen har gjort 2 aborter innan dottern kom. så jag vet vad jag pratar om. Alla människor läker olika snabbt när dom genomgått en abort. endel går ner i en depression å måste ta hjälp av psykolog m.m å andra tar de inte lika hårt. så du tycker man är egoistisk när man skaffar barn heregud säger jag bara.
  • grodanboll85
    jerseyko skrev 2008-01-11 13:52:31 följande:
    Finns de som aldrig läker efter en förlossning oxå, 20% tror jag det är som får förlossningsdepression så man måste få vård och medicin. 1/3 får svårare bäckensmärtor efter graviditeten och vissa t.om kronisk bäckensmärta som är så svår att de inte VÅGAR skaffa fler barn!Ja det är egoistiskt att skaffa barn, tänk lite. Eller skaffade du din dotter och tar hand om henne bara för din mamma vill det? Eller blev du gravid för någon kompis tyckte du skulle vara snygg i gravidmage? Eller uppfostrar du dottern för att hennes farfar ville ha någon att leka med på sin semestern?Hamnar man i en situation abort eller inte. Så tänker man bara på en själv. "JAG mår dåligt av att göra en abort" man tänker inte längre än så. Många skiter fullständigt i vad pappan vill, man tänker inte på framtiden.Okey, killen har oxå ett ansvar å skydda sig. Han betalar sin tjejs p-piller och hon blir gravid, vem bär ansvaret?killen köper kondomer och kondomen går sönder. Tjejen blir gravid men killen får inte bestämma om tjejen ska göra abort eller behålla.Och ni tycker inte ni är egoistiska!
    jag vet att man kan få depressioner efeter en förlossning oxå men som ja skrev tidigare oxå att de är bäst å låta killen smälta de några dagar att hans flickvän faktiskt är gravid med HANS barn.

varför sitter jag egentligen å fortsätter skriva med dej för du tycker ju faktiskt att hon ska göra en abort *inte helt orda grant men* på de sättet du skriver så verkar de som de.
  • grodanboll85
    jerseyko skrev 2008-01-11 13:52:31 följande:
    Finns de som aldrig läker efter en förlossning oxå, 20% tror jag det är som får förlossningsdepression så man måste få vård och medicin. 1/3 får svårare bäckensmärtor efter graviditeten och vissa t.om kronisk bäckensmärta som är så svår att de inte VÅGAR skaffa fler barn!Ja det är egoistiskt att skaffa barn, tänk lite. Eller skaffade du din dotter och tar hand om henne bara för din mamma vill det? Eller blev du gravid för någon kompis tyckte du skulle vara snygg i gravidmage? Eller uppfostrar du dottern för att hennes farfar ville ha någon att leka med på sin semestern?Hamnar man i en situation abort eller inte. Så tänker man bara på en själv. "JAG mår dåligt av att göra en abort" man tänker inte längre än så. Många skiter fullständigt i vad pappan vill, man tänker inte på framtiden.Okey, killen har oxå ett ansvar å skydda sig. Han betalar sin tjejs p-piller och hon blir gravid, vem bär ansvaret?killen köper kondomer och kondomen går sönder. Tjejen blir gravid men killen får inte bestämma om tjejen ska göra abort eller behålla.Och ni tycker inte ni är egoistiska!
    ska tillägga oxå att jag upptäckte min graviditet så sen som i v.24 skulle jag gjort abort då tycker du lr? då de faktiskt är ett färdigutvecklat foster. är jag egostisk när jag tänker så oxå lr?
  • grodanboll85

du jag är 22 jag med ja du de vet inte jag heller varför jag inte kände något förens så sent men men inget varken jag lr sambon ångrar att vi behöll den vackraste ungen på jorden VÅR dotter. han va inte positiv till å bli pappa men han tog sitt ansvar å stannade kvar hos mej å han ångrar inte de beslutet för en sekund. som jag skrivit innan jag var arbetslös men hade egen lägenhet han bodde hemma han va oxå arbetslös men fick fast jobb när dottern va 3 månader gammal. å nu bor vi tillsammans i ett stort hus ute på landet vi flytta ihop samma dag som jag å dottern kom hem från BB så allt kommer lösa sej för TS.

Ja de är väl tur de att alla tänker olika

• grodanboll85
    sandiiis skrev 2008-01-11 17:28:31 följande:
    tack för ditt stöd du verkar vara stark o jag önskar alla lycka i framtiden för dig o din familj. tycker om sånna som dig som vågar fast att inte är perfekt, o vem vill förresten ha ett perfekt liv där allt serveras på silver fat? :) puss på dig
    ja hur roligt skulle egntligen livet vara om allt blev serverat på silver fat hehe. den säger att den är perfekt ljuger för sej själv för alla människor har fel å brister=) puss på dej med jag hänger kvar i denna tråd ett tag till om de är lugnt för dej?=) vill ju veta hur allt går å så=)
  • grodanboll85
    sandiiis skrev 2008-01-12 13:46:19 följande:
    ja precis, men på måndag ska jag ringa till kvinnokliniken iaf o be om en tid för att prata o se hur långt det gått iaf o få lite råd o stöd om mitt belsut jag ska ta... sen får jag gå ut efter det, ska pckså träffa min pojkvänn ikväll o prata igenom allt o planera o gå igenom vad som e bäst för oss just nu :) både för han o för mig o FRAMFÖR allt branet :)
    ja de kan vara bra å bolla med en utomstående i denna situation=) men hoppas de går bra å att rätt beslut tas=)
Svar på tråden Osäker, förvirrad, ångest