• Blå Flygare

Hjälp mig med muffinsrecept

Jag har ett bra recept på mjölk-och äggfria muffins med chokladsmak. Har nu testat ett annat recept med annan smak, men det var alls inte lika bra. Så nu vill jag istället ändra på det första receptet så det blir med annan smak, men lika fluffiga och goda! Men hur?

Chokladmuffins:
    4 dl vetemjöl
    1 dl kakao
    3 dl strösocker
    2 tsk bakpulver
    2 tsk vaniljsocker
    2½ dl vatten
    3/4 dl mjölkfritt flytande margarin

1 dl kakao är ju rätt mycket, ska man ersätta det med något annat (typ potatismjöl) för att det inte ska bli för vattnigt annars? Hur mycket?

Jag vill smaksätta med t.ex. saft, kan jag byta ut vattnet mot det, eller behöver det vara just vatten för att få så fina muffins?

• Svar på tråden Hjälp mig med muffinsrecept
  • Queequeg

kakaon kan du byta ut mot mjöl, så gör jag när jag ska göra chokladmyfffins. Då byter jag ut en dl mjöl i standrard receptet mot en dl kakao

• Flutterby

Oj då, jag som klickade in här för att ge dig länken: www.dagensmuffin.se/

men då var det inte så aktuellt...

Jag förstår inte riktigt vad det är du vill ändra? Vill du ha annan smak än choklad eller? *förvirrad*

• Blå Flygare

Flutterby: Just det, jag vill ha annan smak än choklad. Lite chokerande när det gäller mig, men IBLAND vill jag baka med annat än chokladsmak De jag gjorde nu var med flädersaft, men de smakade bara mjöl så jag antar att det är grundreceptet det är fel på.

• Flutterby

Aha! Då fattar jag. Borde ju finnas andra mjölkfria recept, antar att du kollat på alla tänkbara sidor? allergimat.se t. ex.?

Blå Flygare skrev 2008-01-09 15:16:40 följande:
    Flutterby: Just det, jag vill ha annan smak än choklad. Lite chokerande när det gäller mig, men IBLAND vill jag baka med annat än chokladsmak De jag gjorde nu var med flädersaft, men de smakade bara mjöl så jag antar att det är grundreceptet det är fel på.
  • Blå Flygare

Flutterby: Visst har jag hittat flera recept, men det är just det att jag hittat ett som var så super. Nu när jag testade ett annat var det alls inget bra.

• Flutterby

OK, jag förstår! Hoppas du kommer på nå't som funkar!

Blå Flygare skrev 2008-01-09 15:24:48 följande:
    Flutterby: Visst har jag hittat flera recept, men det är just det att jag hittat ett som var så super. Nu när jag testade ett annat var det alls inget bra.
  • Blå Flygare

Nu smakade jag en muffins till, och den var mycket godare. Kanske bara behövde ligga till sig en timme för att bli god Fast lika bra som första receptet var det inte, så jag ska nog ändå leka lite.

Svar på tråden Hjälp mig med muffinsrecept