• pama

soyayogurt

Någon som vet om det är okej att ge soyabaserad "yogurt" till en 7-månaders? Vanlig (mjölkbaserad)får han ju inte äta än på några månader.

• Svar på tråden soyayogurt
  • fulltilt

Jag ger min 9 månader gamla son det iallafall. Har inte hört att de ska göra ngt. Han e känslig f mjölk så...

• viseversa

man ska inte ge soya till barn soya är dubbelt så allergiframkallande som mjölk! dom sa det till mig när jag var och gjorde sticktest på min dotter för att se om hon var allärgisk mot mjölk!

• Suskiv

Soja är ungeför lika allergent som jordnötter. Inget av det är bra att ge småttisar.

fulltilt skrev 2008-01-09 15:26:26 följande:
    Jag ger min 9 månader gamla son det iallafall. Har inte hört att de ska göra ngt. Han e känslig f mjölk så...
    Inte bra. Mjölkallergiska barn ska inte äta soja då de riskerar att trigga igång även sojaallergi. Sojaprotein ör likt mjölk så de reagerar ofta på det.
  • pama
    viseversa skrev 2008-01-09 15:26:55 följande:
    man ska inte ge soya till barn soya är dubbelt så allergiframkallande som mjölk! dom sa det till mig när jag var och gjorde sticktest på min dotter för att se om hon var allärgisk mot mjölk!
    Skulle det vara bättre att ge mjölkprodukter/vanlig yogurt i så fall? Har för mig att det inte rekommenderas förrän vid 10 mån, eller var det 8?
  • Alicia05sMamma

Min dotter är både mjölk & soja allergiker. Vill du ge yoghurt är det bättre att ge honom havreyoghurt istället då han kan reagera mot soja oxå.

(¯`°?.¸ ღ Mammas lilla hjärtegryn ♥ ♥ ♥ Alicia ღ ¸.?°´¯)
  • Hannah76

Rekomendationerna för yoghurt är 8 månader. Men vi började tidigare, i liten mängd (mosade/rev frukt som jag "band ihop" med yoghurt).

• Emeles

Min son är mjölkallergiker och jag har fått stränga förhållningsorder från hans allergiläkare om att inte ge honom sojaprodukter förrän han är åtminstone ett år, på grund av allergirisken.

• knäppisen
    Emeles skrev 2008-01-09 16:33:55 följande:
    Min son är mjölkallergiker och jag har fått stränga förhållningsorder från hans allergiläkare om att inte ge honom sojaprodukter förrän han är åtminstone ett år, på grund av allergirisken.
    så olika läkare är, vi fick inga restriktioner... gav sojajoghurt från ca 7 mån.
  • Emeles
    knäppisen skrev 2008-01-09 20:31:40 följande:
    så olika läkare är, vi fick inga restriktioner... gav sojajoghurt från ca 7 mån.
    Ja... Det är fanimig inte klokt... Egentligen kan man ju strunta fullkomligt i vad de säger - för det finns alltid någon som säger tvärt om... Men jag skippar sojan i alla fall. Som någon sade ovan - det finns havre som är helt ok.
  • pama

Hmm.. Det blir nog ingen mer soyavariant förrän jag har kollat med BVC åtminstone. Tips på andra mellanmål till 7-månaders mottages tacksamt!

• Alicia05sMamma
    pama skrev 2008-01-09 21:12:30 följande:
    Hmm.. Det blir nog ingen mer soyavariant förrän jag har kollat med BVC åtminstone. Tips på andra mellanmål till 7-månaders mottages tacksamt!
    Havreyoghurten som jag skrev ovan funkar hur bra som hellst.
  • pama

Havreyogurt - är det den där Yosa eller vad den heter? Eller finns det andra sorter? Tycker själv att den smakar förskräckligt nämligen

• Alicia05sMamma
    pama skrev 2008-01-10 11:38:19 följande:
    Havreyogurt - är det den där Yosa eller vad den heter? Eller finns det andra sorter? Tycker själv att den smakar förskräckligt nämligen
    Jag tror att det ska finnas ngn mer märke än yosa.
  • Suskiv
    pama skrev 2008-01-09 21:12:30 följande:
    Bröstmjölk/ersättning är kanonbra mellanmål. Det äter min 11 månaders.
Svar på tråden soyayogurt