• mysmys75

förstoppad...hjälp

hej
    vad ska jag göra? Är i vecka 16 o förstoppad sen en vecka tillbaks..några goda råd eller tips...
    Tack på förhand!!!

• Svar på tråden förstoppad...hjälp
  • mamsen76

Käka katrinplommon tex. Kokta rödbetor har fungerat bra för mig när jag varit hård i magen pga av alla järntabletter jag äter.

BF 10 jan 2008
  • mysmys75

men kan man äta katrinplommon utan att koka dom först?

• mamsen76

Köp vanliga torkade eller katrinplommonpuré (barnmat)

BF 10 jan 2008
  • Helle78

På apoteket finns katrinplommonjuice i tetraförpackningar. Den smakar faktiskt riktigt gott. Annars der vanliga, drick mycket vatten, ät frukt och mycket fiber...

• Dahliaer

Köp Lactulos på apoteket, eller fråga dom om något annat.

Annars, drick mycket vatten, ät plommon. Undvik vitt bröd

• blipblop

Köp torkade katrinplommon i affären! Det är gott till och med. Annars kan du köpa tabletter på apoteket, alternativt sådant där du sprutar in i rumpan :)

• mysmys75

oki har köpt vanliga men dom e inte torkade

• Stella 79

Torkade katrinplommon, mums! Järnrika är de också! Men jag blir gasig av dem. Har istället lagt en dryg matsked linfrön eller loppfrön i ett glas vatten över natten och druckit på morgonen. Funkar toppen för mig och jag dricker det nu varje dag!

Tänk också på att ta tid på dig på toaletten, inte stressa. Tarmarna rör sig mest precis efter man ätit så tajma det. Och försök att inte krysta... då får du hemorrojder... Lycka till!

• mysmys75

oki så dom vanliga katrinplommonen jag köpt kan jag alltså inte äta....måste köpa torkade eller?

• Carbon

Jag har också haft problem med magen under denna graviditeten, men sedan jag började med en stor talrik Allbrain på morgonen, funkar den hur bra som helst!

• Soof

Har du varit förstoppad i en vecka tycker jag att du ska vända dig till BM eller någon på vårdcentralen som kan ge dig typ laxeringsmedel så du får ut kiten sen äter du torkade katrinplommon. Lycka till!!!

• soli

Jag har haft förstoppning nu och haft så ont i magen...är i v.26 men lägg 4-5 st katrinplommon i vatten under natten i ett glas drick på morgonen och käka upp plommonen det är super bra!! sen sa min bm att jag kunde köpa mickrolax på apoteket om det blev för hemskt ...drick kaffe(ca 2 koppar) om du inte gör det regelbundet nu och strunta i te....några koppar sätter fart jag har ju inte kunnat dricka kaffet pga illa mående i början av graviditeten men drack 2 koppar i dag och det satte fart!!!! päron är oxå bra....hoppas det hjälper //sara

• Soof

Jag var förstoppad i början av grav. fick nått som såg ut som en spruta som de körde upp i baken sen efter 5min fick jag gå på toa å jag lovar attd ehjälpte =)....efter de så åt jag katrinplommon och nu är de bra peppar peppar.....

• Maggizz

Undvik att äta banan, choklad och vitt bröd som packas i magen och stoppar upp.
    Jag har levt på banan och vitt bröd 1 vecka pga illamående och nu får jag sota för det med förstoppning

• hormonflickan

Jag har också haft as jobbiga förstoppningar, legat o gråtit pga av smärta.

Var i Thailand i tre veckor och var på toa tre ggr under hela tiden och då var det i plågor. Nu hemma igen så är det havregrynsgröt med linfrö, russin, katrinplommon till frukost och sedan massor av vatten under dagen. Jag äter även färska dadlar varje dag så nu kan jag gå på toa nästan varje dag, underbart att slippa dessa plågor!

Blev tipsad av en vän om kiwi med skalet på men vet inte det jag...

te är förstoppande liksom vitt bröd, ska nog försöka röra på sig varje dag också men jag är dålig på det, är ju så trött när man kommer hem från jobbet på kvällen.

Hoppas på att bli mamma i maj 2008
  • MaZon

Undvik, Mjölk (1 glas om dagen), fil, ägg (hårdkokta) och banan. Mycket övrig vätska, katrinplommon och fiber rik mat. Det finns oxå fibertabletter att köpa på apotek/hälsokost handels. Har själv samma problem och detta har hjälpt mig.

• FruP

Massa bra tips ovan. Äter själv ungefär som hormonflickan på morgonen (fast jag skippar katrinplommon) men lägger till en kiwi (UTAN skal, verkar vidirigt att äta dem med skal ;)) . Torkade fikon är ett suveränt fibertillskott också, 1 enda fikon ger ca 4 g fiber. Dessutom blir man ganska törstig av dem så man dricker ordentligt med vatten.

Hmm, knäckebröd som variation till vanligt bröd, grönsaker och frukt kan väl alltid slinka ner men jag är inte så sugen på just grönsaker för tillfället ;).

Svar på tråden förstoppad...hjälp