• Im Fabulous

Du unga förälder, hur ser din situation ut?

Är lite nyfiken på hur ni andra unga föräldrar lever, hur era livssituationer ser ut.

Hur bor ni? Hur ser relationen med fadern ut? Hur klarar ni er ekonomiskt?

Hur ställer ni er inför uttrycket "lev livet först"?

Upplever ni att ni möter på mycket fördomar? Stämmer fördomarna?

Hoppas någon vill svara på frågorna och kanske slå sönder lite otäcka fördomar...

• Svar på tråden Du unga förälder, hur ser din situation ut?
  • FrökenLarsson
    Situation: Jag är 19 och ska få barn i Mars.
    Har haft stadigt förhållande med sambon sedan -04
    Är boende med sambo i en 2:a
    Ekonomiskt så är det bara han som jobbar. jag pluggar sista året på gymnasiet.
    Mina föräldrar ställer frivilligt upp med lite extrapengar då dom anser sig ha försörjningsplikt under tiden jag går i skolan.

Leva livet? Jag anser mig ha levt ganska mycket för min ålder. Men självklart kan jag inte jämställa mig med en 30-åring. Jag har inte så mycket arbetslivserfarenheter t.ex

Fördommar: Jag har aldrig förstått varför vissa tycker det är såå oansvarigt att lämna sitt barn för att gå ut och ta en drink med vänner bara för att man är ung. Det verkar bara vara Ok när man är äldre.
    Det finns så mycket fördomar som jag inte orkar rabbla upp nu för jag är så trött
  • Mika86

Sits:
    21 år o väntar andra barnet nu, har en pojk på snart 1 år o 8 månader.
    Varit tillsammans med min blivnade man sen 2001, planerar bröllop (30/4 2008).
    Jag jobbar tillfälligt, sambon fast jobb, vi bor i en trea för tillfället, letar efter hus antingen att hyra eller ev köpa. Äger 3 bilar, har ett antal djur.

Leva livet:
    Gjorde jag innan sonen föddes (eller ja tillräckligt iaf)

Fördomar:
    Man hör så mycket fördomar om unga föräldrar men vem bryr sig?!
    huvudsaken är att man tar sitt ansvar, det finns ju "gamla" föräldrar oxå som skiter i allt o super varje helg osv men det är kanske lite vanligare att unga föräldrar gör det men man som ung förälder kan allt visa ansvar bättre än äldre oxå

• Mallory

Är 22 år, har två barn 4 och 1 år gamla, jag är tillsammans med pappan sen 7 år, i år i aug blir det 8 år! Vi bor i en trea på 80 kvadratmeter i ett bra område med mycket grönt och bra standard på lägenheten, vi tycker den är dyr och vill ha något större funderar på att köpa ett radhus istället. Mer för pengarna då.
    Jag jobbar inte har bara sommarjobbat och praktiserat, min sambo har fast jobb. Jag har inte heller någon färdig utbildning men det kommer det med snart.
    Vi har oxå en bil hehe

Vi klarar oss bra ekonomiskt, inga lån inga skulder nothing, och vi klarar alltid räkningarna . Vi har inga multum pengar absolut inte vill vi ha något får vi spara oss till det men det brukar inte vara några problem, båda grabbarna har varsitt sparkonto, stora grabben har ganska många tusenlappar nu som vi sparat åt honom. Plus att vi har ett gemensamt som ska gå till möbler el bilen o sånt.

Leva livet? Det gör jag med min familj, finns inget jag inte kan göra!

Förut var det väl massa fördommar, inte så mycket längre vad jag märker av men jag vet ju att dom finns, det finns fördomar om precis allting, de stämmer på långt ifrån alla så varför bry sig?

• hcj

Är 21 och väntar första barnet, är tillsammans och förlovad med pappan till barnet och vi har varit ett par i 3 år när bebisen kommer. Vi planerade inte att skaffa barn än men plutten är mer än välkommen. oplanerad men inte oönskad.

Den ekonomiska biten är det som oroar mig mest. Min sambo jobbar och har en bra inkomst och jag är timasntälld och tjänar mellan 6 och 12 tusen i månaden. Hade velat ha ett fast jobb så föräldrapenningen blir bättre men vi klarar oss alltid. Har levt betydligt fattigare än vad vi gör nu.

Angående att "leva livet" så tycker jag att det är det jag gör. Krogen har jag hängt på i några år och ärligt talat så tycker jag inte att jag missar någonting i partyväg. Det jag kanske hade velat göra lite mer innan bebis är resa runt i världen. Men det kan man faktiskt göra när man är äldre. Världen blir ju knappast tråkigare för att man blir äldre, man uppskattar bara andra saker.

Fördomar har jag inte märkt av alls, måste haft tur med människorna runt mig för alla uppmuntrar mig och tycker att det är jättekul att jag ska bli mamma vid 21.

• Nikki S

Jag är 17 år och förlovad med barnets pappa=)
    Vi bor i en trea på 78 kvm.
    Sambon har fast jobb, och ekonomiskt sett klarar vi oss bättre än vad jag någonsin hade kunnat tro.

Jag lever mitt liv som det är nu, det hade inte kunnat vara bättre! Angående fördommar så har jag själv inte upplevt många alls. Fördommar finns det alltid och jag tycker att det är lika fel när unga slänger ur sig fördommar mot äldre mammor bara för att vissa äldre har fördommar emot unga! Självklart kan man känna sig lite mer utsatt som ung mamma men det är bara att ta det som det kommer.

• jerseyko
    Hur bor ni?
    Vi hyr just nu en villa på 6 rum och kök på 180 kvm men letar efter ett eget hus. Lånelöfte har vi sen några månader tillbaka.
    Hur ser relationen med fadern ut?
    Vi har vart tillsammans i 5 år i februari, och jag har i alla fall vart nykär hela tiden!
    Hur klarar ni er ekonomiskt?
    Vår ekonomi är inte så jätte kul då jag är den som tjänat mest och idag går på föräldrapenning! Vilket faktiskt ger en stor förlust mot om det istället varit tvärt om. Förhoppningsvis får sambon snart löneförhöjning och går om mig.
    Jag gick dessutom på HP 3 månader innan förlossningen!
    Sambon tjänar idag ca 19.700:- men efter löneförhöjningen 23.700:-
    Jag får ut 17.200 om jag tar ut full FP, när jag jobba 21.340:-
    Vi har så vi klarar oss gott i alla fall och kan skämma bort våran son Flört

Hur ställer ni er inför uttrycket "lev livet först"?
    Alla vill inte plugga i flera år eller resa till Ibiza och supa konstant i flera veckor.
    Jag tycker snarare livet börjat nu!

Det har hänt 1 gång på banken tills hon tog reda på vad vi tjänade som outbildade ungdommar Flört Annars ser jag mest fördommar på internet, och då från båda "sidorna". Unga som har en massa fördommar mot äldre och tvärt om. Det går nog inte att komma ifrån. Men jag tror att alla är precis lika bra mammor oavsett om de är 20 eller 40 år!
  • Oktober Längtan

Jag är 22 år och fick mitt första barn i oktober förra året.

Hur bor ni?
    Vi bor i ett suterängradhus på 120 kvm, har en hund och två katter. Nya möbler och nytapetserat i huset.

Mycket bra, har varit ett par i 7 år i juli detta år. Vi är förlovade och planerar fler barn så småning om.

Mycket bra. Jag får föräldrapenning, killen får mycket bra lön. Och så får vi barnbidrag som täcker sonens utgifter.

Hur ställer ni er inför uttrycket "lev livet först"?'

Detta kan man väl göra ändå fast man har karl. Jag har rest med kompisar, studerat på universitet, festat etc etc, men förr eller senare blir man trött på det. Jag blev trött på det tidigt. Hela mitt liv har jag velat haft en stadig familj och ett lugnt liv. Det har jag nu och jag är mycket stolt. Visst ångrar jag VISSA saker jag inte gjort, men jag skulle ALDRIG byta ut min son mot något av det.

Inte än så länge verbalt, men ibland får man lååååååånga blickar av bittra tanter i klimakteriet. Man verkligen känner hur de betraktar en och tänker "Du är ju för ung för att vara en bra mamma". Men jag brukar trösta mig med att tänka att de bara är avundsjuka och antagligen är så bittra över att de misslyckats själva som föräldrar och vill skylla det på "ungdomarna" precis som med allt annat som är fel på dagens samhälle enligt de "lite äldre". 

• JoiPoi

Oj vad alla har det bra!
    Hur bor ni?
    Har en dotter som är 14månader, vi bor i en tvåa på 69kvm.

Inte bra, han bor i ett annat land så har vart ensam HELA tiden.

Klarar oss, ska börja jobba på måndag.

Hur ställer ni er inför uttrycket "lev livet först"?'

Jag har jobbat inom krogbranschen,festat mån-sön.... Rest i asien, jobbat som aupair i thailand...

Äsch jag bryr mej inte om alla "tanter" som är 40 när de skaffar sitt första barn.... tycker det är bättre att skaffa barn som ung,klarar man av det så.
    Men visst kan man få blickar,men det är bara för jag är så cool

Svar på tråden Du unga förälder, hur ser din situation ut?