Jag är 18 år och väntar mitt första barn i juli (kommer då att vara 19). Pappan till barnet är 20 år och fyller 21 strax efter födseln.
*Hur bor ni?
Just nu så bor vi isär; han håller på att flytta hemifrån till en 1a på 25 kvadrat och jag bor fortfarande hemma. Vi har planerat att flytta ihop så snart det finns möjlighet till det. Tyvärr så måste hyran på 1an betalas i minst ett år innan man kan flytta, men så fort kontraktet går ut så kan vi förhoppningsvis flytta till något lite större. Bostadsfrågan är nog det som oroar mest just nu, graviditeten var oplanerad så allt blev helt uppochnervänt.
*Hur ser relationen med fadern ut?
Den är jättebra! Vi har varit tillsammans i 3 år och känner oss båda mogna nog att bli föräldrar, trots vår unga ålder. Det är konstigt hur snabbt man mognar när man får beskedet om att det finns en ny liten människa att ta hand om.
*Hur klarar ni er ekonomiskt?
Bebisen har ju som sagt inte kommit än, men vi får se till att det kommer att fungera. Pappan jobbar som deltidsanställd hos Ica Maxi, men ska försöka få en heltidsanställning. Jag själv pluggar sista året på gymnasiet och har således ingen inkomst utöver studiebidrag. Ha endast arbetat lite extra då och då samt som sommarextra, vilket inte kvailificeras som riktigt "jobb". Kommer att tilldelas den minsta summan i föräldrarpenning (visst ligger den väl på 180?), men jag är sparsam så det borde fungera. Vi sparar även nu innan bebisen kommer för att ha ett litet startkapital.
Planerade att studera på högskolan efter gymnasiet, men de planerna skjuts upp med minst ett år.
*Hur ställer ni er inför uttrycket "lev livet först"?'
Har aldrig haft något större behov av att "leva livet", visst har jag festat, rest osv, men det har aldrig intresserat mig. Och vad är det som säger att livet tar slut bara för att man bildar familj?
*Upplever ni att ni möter på mycket fördomar? Stämmer fördomarna?
Inga än så länge, det är väl mer att folk tenderar att fokusera på det negativa med att få barn, istället för det positiva. Allt i avskräckande syfte, kan jag tänka mig. Men det berör mig inte särskilt mycket. Jag vet att jag är kapabel tillräckligt mogen till att ta hand om ett barn, även om det kommer att bli tufft.