• Mickus

Vilken mödravård

Vilken ska man välja egentligen. Är det någon som har bra tips på bra mödravård i stockholmsområdet? Skulle vara bra att få lite olika alternativ att välja på...

• Svar på tråden Vilken mödravård
  • snart tre

Jag går hos Barnmorskorna i Gamla Stan (Munkbron som bytt namn). Valde dem eftersom jag hört andra som varit nöjda och så ville jag ha möjlighet att föda på BB Sthlm, vilket jag också ska om allt går som planerat. Jag är nöjd med och kan rekommendera dem i alla fall.

• Kay T

Jag började gå på Södra BB som Sea Star rekommenderade, men jag var faktiskt inte helt nöjd med dem. Dels hade jag inget nummer direkt till min barnmorska och några gånger när jag oroat mig för saker (eftersom det är mitt första barn så är man ju lite nojjig ibland) så har de liksom inte riktigt kunnat svara på mina frågor.

Så jag har nyligen bytt MVC till Ekens MVC som jag tycker har en mycket bättre mödravård. Södra BB var jättefint och säkert fantastiskt bra att föda på, men jag saknade "förvården" hos dem, det var mycket mer fokus på själva förlossningen där än vad det är på Ekens.
    www.ekensbarnmorskemottagning.se/

Jag har även väninnor som gått på Mamma Mia, både på söder och på östermalm. De är alla nöjda med dem. Fördelen med EKens är att de är knutna till BB Stockholm, som lär vara fantastiskt bra att föda på.

Hoppas du blev lite klokare

Lycka till!!!

• Sea star

Kay T - Synd att du inte var nöjd med Södra BB. Tycker också att min barnmorska är lite väl "soft" och inte svarar så bra på frågorna man har alltid. Vi kanske hade samma? Sedan har de ju inställningen där att en graviditet är sååååå naturlig och att man inte ska oroa sig en massa i onödan. Håller med om att de har lite konstiga telefontider, 10-12 vardagar, men det går ju alltid att ringa deras akutnummer om det är något speciellt man oroar sig för.

Mycket positiv är dock föräldrautbildningen som jag går nu, verkligen en höjdare där vi bl.a. får prova förlossningsställningar samt lustgas och akupunktur. Känns inte helt fel att ha koll på sådanan saker INNAN förlossningen.

Sea star, v. 30

• Kay T

Sea Star- ja, de har verkligen en soft inställning till graviditeter på Södra BB, på gott och ont...

Men det låter toppen med föräldrarutbildningen, jag har inte påbörjat Ekens utbildning än, så jag vet inte hur den kommer att vara. Men lite avis blir jag på dig nu när din utbildning verkar vara så bra

• Jussan

Jag går också på södra bb. Är väldigt nöjd med dem! Jag väntar mitt tredje barn i juli.

Har provat mamma mia och Munkbron. De är helt ok, men södra bb har något de andra inte har. Där får man träffa den barnmorska som kommer att vara med under förlossningen redan innan. Man kan strosa omkring i de lokaler där man kommer att föda och där man också ligger ligger kvar efteråt.

Sedan handlar det nog mest om personkemi. Man "passar" bättre ihop med vissa bm. Det är individuellt och beror inte på vilken mvc man går på. Om du inte tycker din första bm passar dig, så kan du byta! Jag började på mamma mia denna gången, och bytte till södra bb i vecka 18.

• Sandra G

Jag går på Mama Mia på söder och tycker att det är kanon.

Lycka till!

• linhen

Jag gick till Mamamia Karlavägen, supernöjd!

• rödtopp

mama mia är helt outstanding!!
    www.mamamia.se
    Jag gick med mina två andra graviditeter på en vanlig mvc och det går inte att jämföra med mama mia.
    Allt är bättre ALLT
    men det är klart allt hänger ju oftast på vilken kontakt man får med sin barnmorska

lycka till

• Pion75

Jag har varit på inskrivning på Mama Mia Karlavägen, men jag är inte särskilt nöjd tyvärr.
    Det beror inte på själva stället utan på bm som visserligen var glad och trevlig, men det kändes inte som att hon tog oss på allvar.

När jag pratade om att jag tycker att det känns lite oroligt att inte veta något om bebisen förrän i v.18 och berättade att jag har en kompis som har haft så att det inte var något foster utan bara moderkakan och det andra som växte (vet inte vad det heter), och sa att det ju vore väldigt jobbigt att få veta det så sent, svarade hon glatt med ett leende: Jaa, det vore väl snopet!!

Dessutom pratade hon (och skröt) om sina egna barn och barnbarn nästan halva tiden vi var där (jag överdriver inte!)!

Det här är vår första graviditet, så jag känner mig kanske extra utsatt eftersom man aldrig har gjort det här förut.
    Man kanske bara ska byta helt enkelt....

• jompa

Pion75. Jag hade precis samma upplevelse som du när jag var på inskrivning. Min bm verkade bara vilja bli av med mig och skynda igenom allt. Och hade det inte varit så att jag inte ska ha henne i fortsättningen så hade jag bett om en annan. Tycker du ka göra det, man ska känna sig trygg med sin bm.

• Pion75

Ja, vi borde nog byta!
    Det känns bara lite jobbigt och framför allt pinsamt! Löjligt kanske, men ändå, man är ju liksom inte van vid att "bete sig" så, att säga att man inte är nöjd med någon, man vill ju inte göra någon ledsen... men de är nog vana vid att folk byter!

• Sandra H

Hej!

Jag går på Munkbron i Gamla stan och har varit jättenöjd! Dessvärre kommer min, kära bm att sluta nu helt plötsligt... (snyft...)
    Så vi får väl se hur det blir med min nästa bm, Christna Müller, (nån som vet nåt om henne?)

Hej hopp! Sandra vecka 31

• uno

Jag går på Mama Mia på Söder hos Lotta och det är suveränt. Valde det för att jag ville gå privat och för att det låg nära mitt jobb så det skulle vara enkelt att gå dit. Tycker väldigt illa om allt som har med sjukvård att göra men henne litar jag på till 100. Enkelt att maila med henne också och få svar på frågor som inte är så akuta. Sen pratar hon alltid mycket med min man också och det gillar jag! Det här är första barnet och jag har inget att jämföra med men å' andra sidan inget jag saknar så det kommer bli samma ställe med kommande barn också.

Svar på tråden Vilken mödravård