• Juniphé

Kastrera tik? HJÄLP!!!!

Hej!

Vår tik är sjuk igen (som vanligt vid löpning) och nu funderar vi starkt på att kastrera henne för att slippa alla problem.

Jag vet att det är ett mer avancerat ingrepp än hos en hanhund och därför antar jag att det också kostar desto mer.

Är det någon av er som har kastrerat er tik? Och vad kostade det i så fall??

Jag har fått för mig att vi talar om summor uppåt en 15.000 ?? Kan det stämma eller är jag ute och cyklar?

Snälla hjälp!

• Svar på tråden Kastrera tik? HJÄLP!!!!
  • amathea

Vi kastrerade våran tik för något år sen.
    Hon blev febrig och fick urinvägsinfektion vid varje löp.
    Så vi fick punga ut 4500:- och fick hämta henne samma dag.
    Jag ringde runt till olika och kollade priser... och tog den som va näst billigast eftersom jag hört så mycket bra om dom.

• Juniphé

4500:- .... tja det är ju lite skillnad det.

Gick försäkringsbolaget in med pengar också?

• amathea

nej.
    De gjorde dom inte.
    Dom ansåg inte att hon hade löpproblem!

• Juniphé

hmmm... vilket försäkringsbolag har du?

Jag har Folksam... och hittills har dom varit toppen (min hund har varit mycket sjuk)

• Nallemajatjejen

8000 kr tog de när vi ringde och frågade. Tror det beor på hur stor hunden är också. Vi har en större blandras (golden/lab). Men om ni hittar rätt veterinär kan han kanske formulera det så att det går på försäkringen... Det går ju på försäkringen om de tex får cacer i livmodern etc..

• Juniphé

Jag har en Petit Basset Griffon Vendeén... alltså ungefär i storlek med en Drever.

• amathea

Jag har Agria och dom har ställt upp på allt.... även sånt som blev innan karenstidens slut i början....
    Hon är allergisk och har varit JÄTTEMYCKET hos veterinären för olika problem i samband med allergi och annat.

Vet inte var du bor....

Nallemaja:
    Ringde du Blåstjärnan??
    För dom tog så mycket.
    Ingen frågade någonsin om va jag har för hund, så storleken borde inte spelat någon roll.

• Nallemajatjejen

För oss frågade de vad det var för hundras. Ringde till Blå stjärnan + det andra stället där på ringön (kommer inte ihåg vad det heter). De skulle ha samma. Men sen hörde jag att man kan åka till norge och göra det. Pratade med en som gjort det och han hade betalat typ 4000 kr inkl resa, hotell och operationen.

Kanske ska tillägga att jag pratar sterilisering och inte kastrering.

Svar på tråden Kastrera tik? HJÄLP!!!!