Inlägg från: Juniphé |Visa alla inlägg
  • Juniphé

Kastrera tik? HJÄLP!!!!

Hej!

Vår tik är sjuk igen (som vanligt vid löpning) och nu funderar vi starkt på att kastrera henne för att slippa alla problem.

Jag vet att det är ett mer avancerat ingrepp än hos en hanhund och därför antar jag att det också kostar desto mer.

Är det någon av er som har kastrerat er tik? Och vad kostade det i så fall??

Jag har fått för mig att vi talar om summor uppåt en 15.000 ?? Kan det stämma eller är jag ute och cyklar?

Snälla hjälp!

• Svar på tråden Kastrera tik? HJÄLP!!!!
  • Juniphé

4500:- .... tja det är ju lite skillnad det.

Gick försäkringsbolaget in med pengar också?

• Juniphé

hmmm... vilket försäkringsbolag har du?

Jag har Folksam... och hittills har dom varit toppen (min hund har varit mycket sjuk)

• Juniphé

Jag har en Petit Basset Griffon Vendeén... alltså ungefär i storlek med en Drever.

• Juniphé

Min hund är skitjobbig 3 månader innan löpet (humöret alltså) och typ 1 månad efter. Det är helt säkert att det beror på det, eftersom hon samtidigt sväller upp runt könsorganet.

Hon har aldrig löpt på exakt tidpunkt så vi vet liksom aldrig när vi kan förvänta oss att det kommer. I år har vi väntat på löpningen sedan i januari, och den kom nu i april

Hon hart tre gånger fått urinvägsbesvär vid löpning (trots att hon inte haft blöja).

Hon kan vara rentav otrevlig mot husse och mig... Hon vill ta över kommandot liksom (fast det får hon ju inte). Men det är jobbigt att bråka med henne

Så fort svullnaden försvinner runt könsorganet så blir hon en liten ängel igen.

• Juniphé

Nu har jag varit hos veterinären.

Vovven fick stark antibiotika som hon ska äta i 10 dgr för urinvägsinfektionen.

Om 14 dgr har vi telefontid med veterinären gällande kastrering. Vår veterinär sa direkt när hon fick höra om min hunds sjukdomshistoria vad gäller löpningen osv att hunden skulle kastreras. Hon är ett "solklart" fall enligt vet. Vår veterinär skulle kontakta Folksam och diskutera med dem, men hon tyckte att det vore konstigt om dom inte satäller upp, med tanke på att hunden har såna besvär.

Så nu sitter jag här hemma och ber en stilla bön till Folksam-guden

Tack alla för hjälpen!

Svar på tråden Kastrera tik? HJÄLP!!!!