• Springtime

Satsa eller lägga ner?

Hur bestämmer man sig?
    Hur orkar man med att ta ställning till olika behandlingsformer, fortsätta eller inte och att inte veta hur sagan slutar.

För mig är det inget lätt beslut. Efter tre års ofrivillig/oförklarlig barnlöshet är det ett val jag nu tvingas göra. Vi fick ma efter en spontan graviditet, sen drabbades vi av ofrivillig barnlöshet i över två år. Sen mf efter första kuren med pergotime.

Jag har altid sett mig själv bli mamma och har alltid umgåtts med/intresserat mig för barn. Nu frågar jag mig själv om jag kan tänka mig ett liv utan egna barn. (Adoption är inte möjligt för oss.)

Just nu mår jag inte så bra psykiskt och måste tänka på mitt välbefinnande.

Hur tänker/tänkte du själv:
    Är barn meningen med livet?
    Vem är JAG om jag inte får bli mamma?
    Vill jag prova allt för att försöka bli gravid?

• Svar på tråden Satsa eller lägga ner?
  • SIN74

Det är tuffa beslut att ställas inför. Jag tänkte så här:
    jag vill ha testat allt läkarna rådde mig till för att efteråt kunna säga till mig själv att jag har försökt. Vi bestämde tidigt att om det inte skulle gå skulle vi adoptera. Vi ville ha barn - hur var inte så viktigt. Men när det lyckades med IVF då fick vi hopp.
    Nu har vi två IVF- barn.

Ta en lång funderare. Vad orkar ni? Vad vill ni testa? Sätt upp lagom gränser för er.

Hoppas att ni lyckas!!

• Mizz Turko

Är i samma sits som dig, men detta är vårt 5:e år. Tänker hålla på tills jag vet att jag provat alla metoder, sen om det inte går så var det inte meningen att jag skulle få barn. Hellre prövar jag alla metoder och genomgår "pyskisk/fysisk" press istället för att senare i livet undra hur det hade gått om jag hade tagit chansen.

lycka till.

och glöm inte, mirakel sker varje dag. Om du blev spontan gravid en gång, så kan det hända igen.

• bebis ja tack

För oss är situationen såhär: vi har försökt själva i nästan två år, gjort alla undersökningar, kört pergotime ett antal cykler och vi har gjort 4 IVF-försök utan ens ett plus på stickan. vi påbörjar snart ett sista IVF. vi vet inte hur det kommer att gå, om vi nånsin kommer att lyckas få några barn eller ej. å ena sidan har de här nästan fem åren varit fruktansvärt tunga, och vem vet vilka långsiktiga konsekvenser det har fått på min hälsa. å andra sidan ångrar jag det inte det minsta, även om det bara resulterar i misslyckanden. förhoppningsvis kan vi få adoptera, dock är det oklart eftersom min man är lite för gammal. jag har inte riktigt vågat tänka tanken på att inte få några barn än, när den smyger sig på gör det så ont att den försvinner lika fort som den kom. jag är inte villig att släppa taget än, jag tror att det kommer en dag då jag kommer att göra det, om nu inte vårt sista IVF lyckas. oftast tycker jag att man liksom bearbetar sånt här allteftersom tiden går. även om man inte aktivt funderar och reder ut situationen så händer det nåt ändå inom en.

det är så jag tänker kring alltihop, vet inte riktigt om det hjälper dej...

mår du skit av alla försök och behandlingar och alla kast mellan hopp och förtvivlan så kanske det är dags att i alla fall ta en paus för att reflektera och få lite distans (om ni nu har möjlighet att ta en paus). som du säger, du måste sätta din egen hälsa i första rummet. risken finns också att man sabbar sitt förhållande, det måste också tas in i beräkningen.

det är en fruktansvärt svår situation att vara i och ett oerhört stort beslut att fatta, tro mej, jag vet. tyvärr är det bara du själv som kan sätta gränsen för vad du/ni pallar med.

Lycka till!

• småhispig

Jag har varit i din sitation och ställt mig samma frågor som du, och ville testa alla möjligheter på en gång, och samtidigt ge upp helt. Vi gjorde utredning och förberedde oss på IVF, samtidigt gick vi en adoptionskurs (eftersom min man var i äldsta laget för att ens bli utredd enligt det förslag om adoptionsbegränsningar som låg då). Vi funderade också på hur livet skulle bli om vi inte skulle få några egna barn, biologiska eller adopterade. Jag kunde tänka mig att vi skulle kunna bli stödfamilj åt ett eller flera barn, eller kanske fosterföräldrar. Vi pratade också om alla resor vi skulle kunna göra etc.
    Min stora fråga var hur länge man skulle hålla på med försök och behandlingar; hur länge skulle jag orka hoppas och bli besviken och dessutom utsättas för behandlingar.
    Mitt i den här röran blev jag spontant gravid, något som enligt utredningen var snudd på omöjligt, trots att jag också fått ett tidigare missfall efter att ha blivit spontant gravid. Femton månaders egna försök resulterade sedan även i ett andra barn. Så visst sker det små under...
    Du kan bara känna själv vad du orkar med. Om du har lite tid på din sida tycker jag att du kan unna dig en paus och känna efter, och göra sådant som inte är relaterat till barn, för att kanske hitta nya tankespår.

• Springtime

Tack så mycket för era svar! Ni verkar vara några som inte riktigt tvivlar utan är/har varit villiga att prova allt som går. Adoption är alltså inget alternativ för oss heller, p.g.a. min mans ålder.

Vad kul att höra, Småhispig, att det gick så bra för er. Ett bevis på att det inte handlar om att "sluta tänka på det" eller "bara slappna av" för att kunna bli gravid.

När jag först blev gravid för tre och ett halvt år sedan kunde jag inte drömma om att det skulle bli så här. Då blev jag spontant gravid efter två-tre månaders försök! Ett jobbigt ma i v.17 gjorde att jag inte visste om jag vågade försöka igen. Men efter ett par månader försökte vi, och då funkade det inte på över två år! Med första pergo-kuren blev jag gravid, men det slutade med mf. Så alltihopa är en sörja av rädsla, sorg, tvivel och hopp. Jag är så klart glad att jag kunnat bli gravid i alla fall.

Svar på tråden Satsa eller lägga ner?