• Kakan83

Hur länge kan magsjuka/vinterkräksjuka hålla i sig som allra längst?

Ge vätskeersättning, det kan du koka lätt själv. Blanda i lite saft eller likanande så smakar det inte så illa.
    Jag hade endast gett vätska så länge. Man klarar sig en vecka utan mat, enligt läkaren på sjukhuset när vi var inne för andra gången med sonen.
    Han spydde och hade diarrè i en vecka Men det är hellre vanligare att det håller i sig ett dygn eller två.

Oliver ab imo pectore
  • Kakan83

Glömde, ge bara ett par ml vätskeersättning var femte minut så länge hon är vaken. Så hinner kroppen ta upp vätskan.

Oliver ab imo pectore
  • Kakan83
    Karpet skrev 2008-01-09 20:04:12 följande:
    Är vätskeersättning bara vatten och salt?
    1 liter vatten
    6 teskedar vanligt socker (=30 ml)
    1/2 tesked salt. (=2,5 ml)

1 tesked = 5 ml

Koka upp och låt sedan svalna. Vätskeersättningen kan smaksättas med 2 teskedar fruktjuicekoncentrat eller koncentrerad saft per liter. Man kan även koka en liter svagt te och sedan ta samma mängd socker och salt som i receptet ovan. Var noggrann så att måtten blir de rätta. Det finns även vätskeersättning att köpa på apotek.

Oliver ab imo pectore
  • Kakan83
    Karpet skrev 2008-01-09 20:09:51 följande:
    Tack så mycket för receptet, det här måste jag spara. Tror inte att det är någon fara än då hon har kunnat dricka 20-40ml vatten och behålla det i kroppen åtminstone 1 timme några gånger under dagen, hon har även kissat fast inga mängder. Fortsätter det tills imorgon så gör jag nog iordning vätskeersättning, det skadar ju i alla fall inte.
    Ja, det är ju det viktigaste - att hon kissar. Hoppas hon blir frisk snart! Det är en pest med magsjuka
    Oliver ab imo pectore
Svar på tråden Hur länge kan magsjuka/vinterkräksjuka hålla i sig som allra längst?