• obsession

17 år gravid- en komplicerad siutation.

Går nu i andra året på gymnasiet, sista terminen. För några dagar sedan gjorde jag ett graviditestest och det visade ett plus- jag är gravid. Först fattade jag ingenting, knäna blev svag och jag blev alldeles yr, min första tanke; vafan gör jag nu?

Har ett fast förhållande sedan 1½ år tillbaka, men hur skulle jag kunna berätta, med tanke på situationen? ja situationen.
    min pojkvän är muslim. Det gjorde det hela mycket svårare.. Jag är ung, har ingen egen inkomst, aldrig träffat hans föräldrar, båda går i skolan osv så valet är självklart.. eller? Egentligen vet jag vad jag borde göra, för hur skulle jag klara av det?

Men samtidigt så vill hjärtat någonting helt annat, kan inte låta bli att tänka på hur mycket jag vill.. Men rädslan över att inte klara det är enorm, sen min pojkvän.. Han vill inte behålla, jag har redan snackat med honom, visst han säger det är mitt val och han stöttar mig vilket som! Men jag är förvirrad, vill inte, men samtidigt vill jag.. kommer jag ändra mig vilket som? - nej knappast den dagen jag har mitt barn i famnen..

Jag vet inte om någon kommer att läsa, eller om det är någon som varit ens i liknande situaion.. men jag kände bara att jag ville skriva av mig och kanske höra om någon annan varit i lika situation..

/Ung gravid och förvirrad!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-12 17:49:53:
    - Jag kanske också ska tillägga att han inte lever i en speciellt religiös familj, utan de är väl mer deras kultur om man säger så. Sedan så har han bott här sedan han var inte ens fyllda 1 år så han lever ju som en "svensk" om amn säger så! Samtidigt så förnekar han ju inte varifrån han komer osv, och det tycker jag är otroligt bra att han inte gör.

• Svar på tråden 17 år gravid- en komplicerad siutation.
  • Axelpaxel

jag blir så ledsen när jag läser om ditt svåra val, men när jag läser känns det som att du ska följa ditt hjärta och behålla barnet man klarar så mkt mer än vad man tror

• Maria V

Följ ditt hjärta. Prata med en kurator eller din barnmorska dom brukar ju komma på bra löningar. Prata även med din mamma om hur det ligger till oxå hur du känner det. Mammor brukar vara bra på att lysna fast man kanske inte vill prata med dom alla gånger.

• PrincessSandy

du vill behålla och din kille kommer stötta dig, följ hjärtat och din självkänsla. klara dej kommer du göra det gör man bara på nåt sätt..sen kan det ju självklart vara svårt ibland.

• TyraPaloma

Jättesvår situation! Du kanske kan träffa en kurator eller så som kan ge dig lite råd?

Om du vill ha barnet och ger dig f*n på att klara det så är jag övertygad om att du gör det. Du har hela graviditeten på dig att lösa saker som skola, boende, jobb mm. Jag vet, jag har själv skaffat barn på gymnasiet (hade dock boende mm löst redan innan).

MEN, även om du skulle klara av det i teorin så kanske du skulle känna att du gjort fel val. Att det inte är värt allt kämpande med tuffare skolgång, kanske inget stöd från pojkvän/familj.. Det blir ju inte samma sak efteråt som det var innan, oavsett ålder. Det betyder inte att det behöver bli till det sämre, det beror ju helt på var man är i livet och vad man vill ha.

Du kanske kan skriva en lista med för och nackdelar. Väg dessa mot varandra.

Kram och lycka till, Jennie

• jerseyko

Vad säger den muslimska tron om barn? Har de vissa måsten som att man ska gifta sig innan osv osv?

Även om du behåller barnet och din pojkvän stöttar dig till 100% kanske det blir stora problem just p.ga. hans föräldrar är djupt troende?

Min ingifta kusin blev pappa vid 17 års ålder, då bröts all hans kontakt med hans mamma (pappan vet jag inte då hans mamma är gift med min farbror) och nu, 8 år senare. Så kom hennes barnbarn, 8 och 6 år. Och knackade på en dag och frågade om hon var deras farmor.
    Jag tycker det låter väldigt jobbigt, och vi har inte heller direkt frågat vad som hände och varför deras kontakt bröts.

Försöker jag förstå hur du känner och tänka mig själv i din situatuion, hade jag valt att göra en abort så fort som möjligt. För att sen plugga klart, fixa jobb, boende och kanske då gifta mig med pojkvännen (har fått för mig att det är ett "måste" i muslimsk tro) och sen skaffa barn.
    Men det är ju jag, skulle jag starta en graviditet så psykiskt jobbigt skulle jag nog inte klara av att kämpa och få det bra. Jag vill ha allting klart i förväg eller vad man ska säga.

Lycka till vad du än gör! En abort är inte ett mord, det är i många fall ett bättre val för en själv, psykist ocg fysiskt, och även barnets uppväxt. Men jag kan ju bara säga hur min kropp och hjärna funkar. Och jag hade inte orkat.

• Mirlinda

Hej! Tycker att du ska absolut följa ditt hjärta. När det gäller utbildning kan du gå på gymnasiet fast du e gravid om du skulle vara beräknad och födda tidigare än du tar studenten kan du sedan tenta upp betygen på komvux det blir lite kämpig men om man vill så klarar men allt!! Lycka till

• gnuttenn

Jag håller med alla andra =) Följ ditt hjärta! Du kommer inet att ångra dej!! Lycka till vad du än väljer !

• agua

lyssna på vad ditt hjärta säger är själv 17 och har en 17 dagars baby i famnen.

• Saarraa

När jag fick veta att jag var gravid så hade jag ingen fast inkomst, inget förhållande, pappan till barnet gjorde klart att han inte skulle vara delaktig om jag behöll barnet. Visst tvekade jag, men när jag låg där på vul och fick se lilla hjärtat ticka.. Det fanns inget val, det var min bebis - mitt kött och blod. Jag bestämde mig för att behålla mitt barn trots att jag var utan arbete och förhållande, så jag är och blir ensam med barnet men jag har aldrig ångrat mitt beslut :)

Så mitt råd är - precis som andra skrivit - följ ditt hjärta.

Svar på tråden 17 år gravid- en komplicerad siutation.