• obsession

17 år gravid- en komplicerad siutation.

Går nu i andra året på gymnasiet, sista terminen. För några dagar sedan gjorde jag ett graviditestest och det visade ett plus- jag är gravid. Först fattade jag ingenting, knäna blev svag och jag blev alldeles yr, min första tanke; vafan gör jag nu?

Har ett fast förhållande sedan 1½ år tillbaka, men hur skulle jag kunna berätta, med tanke på situationen? ja situationen.
    min pojkvän är muslim. Det gjorde det hela mycket svårare.. Jag är ung, har ingen egen inkomst, aldrig träffat hans föräldrar, båda går i skolan osv så valet är självklart.. eller? Egentligen vet jag vad jag borde göra, för hur skulle jag klara av det?

Men samtidigt så vill hjärtat någonting helt annat, kan inte låta bli att tänka på hur mycket jag vill.. Men rädslan över att inte klara det är enorm, sen min pojkvän.. Han vill inte behålla, jag har redan snackat med honom, visst han säger det är mitt val och han stöttar mig vilket som! Men jag är förvirrad, vill inte, men samtidigt vill jag.. kommer jag ändra mig vilket som? - nej knappast den dagen jag har mitt barn i famnen..

Jag vet inte om någon kommer att läsa, eller om det är någon som varit ens i liknande situaion.. men jag kände bara att jag ville skriva av mig och kanske höra om någon annan varit i lika situation..

/Ung gravid och förvirrad!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-12 17:49:53:
    - Jag kanske också ska tillägga att han inte lever i en speciellt religiös familj, utan de är väl mer deras kultur om man säger så. Sedan så har han bott här sedan han var inte ens fyllda 1 år så han lever ju som en "svensk" om amn säger så! Samtidigt så förnekar han ju inte varifrån han komer osv, och det tycker jag är otroligt bra att han inte gör.

• Svar på tråden 17 år gravid- en komplicerad siutation.
  • Saaaraa

Det där med + och - fick jag också göra hos en kurator på ungdomsmottagningen, det var jättebra tyckte jag!

emcjoh skrev 2008-01-18 21:11:53 följande:
    Säger som Beverly, mogen känner man sig nog aldrig, nervös - ja definitivt.Men du måste prata med din pojkvän snart - jag minns inte om du nämnt hur långt gången du är, men hur som går ju tiden.Var själv så barnslig att jag ställde upp två kolumner o. skrev + o. - längst upp o. då var jag flera år äldre än du....Prata med din kille, det är viktigt att ni är överens o. stöttar varandra. Kram!
  • obsession

+ och - vadå? jag förstod inte riktigt :]

Saaaraa skrev 2008-01-18 21:23:01 följande:
    Det där med + och - fick jag också göra hos en kurator på ungdomsmottagningen, det var jättebra tyckte jag!
  • Rose83
    obsession skrev 2008-01-18 21:31:19 följande:
    + och - vadå? jag förstod inte riktigt :]
    Jag tror att dom menar vad som är positivt och negativt med att skaffa barn??

Rätta mig om jag har fel
  • Saaaraa

Ja alltså skriv en lista med + / - saker med att behålla och ta bort. Ta med positiva och negativa saker med båda.Tex..

Abort
    +
    Hinner skaffa utbildning
    Hinner få bättre ekonomi
    -
    Kommer kanske ånga och må dåligt
    Kommer kanske tära på förhållandet

Behålla
    +
    Får ett underbart liv
    Starkare förhållande
    -
    Inte hinna med skola
    Kompisar försvinner

Osv.. kanske förstår hur jag menar nu

• Rose83
    Saaaraa skrev 2008-01-18 21:43:17 följande:
    Ja alltså skriv en lista med + / - saker med att behålla och ta bort. Ta med positiva och negativa saker med båda.Tex..Abort+ Hinner skaffa utbildningHinner få bättre ekonomi-Kommer kanske ånga och må dåligtKommer kanske tära på förhållandetBehålla+Får ett underbart livStarkare förhållande-Inte hinna med skolaKompisar försvinnerOsv.. kanske förstår hur jag menar nu
    Ah ok,låter ju som en bra ide det där med + / -
  • Casper01

Finns ingen som kan göra detta valet åt dig, jag kan som "gammal" tonårsmamma komma med några tankar iaf och hoppas det hjälper dig till ett beslut.

1.Du måste känna att du klarar detta själv. Finns tyvärr allt för många blivande pappor som inte stannar kvar.

2.Du ska göra ett val för dig och barnet, pappan har lagt fram sin åsikt.

3. Var själv hos en kurator på sjukhuset och tycker det var katastrof dåligt! Allt jag visste innan tvivlade jag på när jag gick ut därifrån.
    Tvivla inte på dig själv!!

4. Kärleken styr så mycket jag kunde inte tänka mig göra mig av med ett barn jag redan älskade så mycket. Senare har jag gjort en abort just för att jag älskade DET barnet.

5. Hur vill du att din framtid ska se ut? med ett barn är du alltid låst mer än vad dina vänner kommer vara de närmsta 5-10 åren.

6. De flesta som har barn vet att kärleken överkommer alla problem MEN jag vill att du ska veta att som tonårs mamma har man ofta mer och fler ekonomiska problem.

Tänk på alla för och nackdelar både för dig själv och för barnet.
    Barnet är ju inte bara till för dig eller er NI måste ju känna att ni kan ge barnet något.
    Jag önskar dig/er allt gott hoppas du hittar DIN rätta lösning

• obsession

tack för allt stöd jag fått från er, ni har fått mig att tänka mycket men samtidigt så blir beslutet svårare och snabbt går det inte på sjukhuset vill jag lova. Men iaf så är jag i ca v 7 och ah det känns nada bra och idag har jag spytt hela dagen vet inte om det har med de o göra lr om jag ätit nå mysko..

börjar illamående så tidigt ? sedan så får jag så ont i magen att jag knappt kan gå haft de i två dagar o de vägrar ge sig! riktigt jobbigt med skolan och allt.

Iaf på torsdag åker jag till läkaren för undersökning och typ ultraljud känns inte alls bra om jag ska vara ärlig. Men efter torsdag kommer jag ha gjort mitt beslut så då blir det en uppdatering då.

Ville bara säga tack för alla svar osv!
    kram

• jerseyko
    obsession skrev 2008-01-21 22:07:39 följande:
    tack för allt stöd jag fått från er, ni har fått mig att tänka mycket men samtidigt så blir beslutet svårare och snabbt går det inte på sjukhuset vill jag lova. Men iaf så är jag i ca v 7 och ah det känns nada bra och idag har jag spytt hela dagen vet inte om det har med de o göra lr om jag ätit nå mysko..börjar illamående så tidigt ? sedan så får jag så ont i magen att jag knappt kan gå haft de i två dagar o de vägrar ge sig! riktigt jobbigt med skolan och allt.Iaf på torsdag åker jag till läkaren för undersökning och typ ultraljud känns inte alls bra om jag ska vara ärlig. Men efter torsdag kommer jag ha gjort mitt beslut så då blir det en uppdatering då.Ville bara säga tack för alla svar osv! kram
    Illamående får vissa tidigt och andra inte alls, för vissa går det över och andra spyr sig igenom hela graviditeten.

Smärtor kan man få typ som mensvärk för att livmodern växer. En kompis till mig kände så men det var inte alls så det gjorde speciellt ont. En dag fick hon en kraftig blödning och åkte till gyn akuten och hon hade då fått missfall. Fostret hade dött 4½ vecka tidigare men hennes kropp fortsatte vara gravid.
  • Bevabus

Skickar *styrkekramar*

obsession skrev 2008-01-21 22:07:39 följande:
    tack för allt stöd jag fått från er, ni har fått mig att tänka mycket men samtidigt så blir beslutet svårare och snabbt går det inte på sjukhuset vill jag lova. Men iaf så är jag i ca v 7 och ah det känns nada bra och idag har jag spytt hela dagen vet inte om det har med de o göra lr om jag ätit nå mysko..börjar illamående så tidigt ? sedan så får jag så ont i magen att jag knappt kan gå haft de i två dagar o de vägrar ge sig! riktigt jobbigt med skolan och allt.Iaf på torsdag åker jag till läkaren för undersökning och typ ultraljud känns inte alls bra om jag ska vara ärlig. Men efter torsdag kommer jag ha gjort mitt beslut så då blir det en uppdatering då.Ville bara säga tack för alla svar osv! kram
Svar på tråden 17 år gravid- en komplicerad siutation.