• Anna Lisa

Hur många VAB-dagar får man vara hemma?

Jag undrar hur det funkar med tillfällig föräldrapenning=VAB.

På f-kassans hemsida står att man kan vara hemma 60 dagar per kalenderår för VAB, men att man kan få 60 till om de första 60 tar slut, dvs sammanlagt 120 dagar.
    Men är det vissa kriterier för att få vara hemma med sjukt barn de andra 60 dagarna? Varför står det inte att man har rätt till 120 dagar per kalenderår ifall det inte är speciella kriterier för övrig 60 dagar (jag menar inte när dagbarnvårdaren är sjuk för då är det andra regler, min grabb går på dagis som tar in vikarier så det behöver jag inte oroa mig för).
    Jag funderar på ifall man bör spara fp-dagar el semesterdagar till slutet av året ifall grabben fortsätter vara sjuk så ofta som han varit hittills, från när han började på dagis i oktber-07.

Någon som vet?

• Svar på tråden Hur många VAB-dagar får man vara hemma?
  • korven72

Mitt tips till dig är att skaffa e-legitimation så du kan gå in och kolla in dina uppgifter om du inte redan har detta! =)

Efter 3 års lathet har jag äntligen fixat detta då jag insett att som 2 kidzmamma blir det galet jobbigt att hålla på med papper hit och dit. =)

• jeikei
    Anna Lisa skrev 2008-01-09 21:57:39 följande:
    Jag undrar hur det funkar med tillfällig föräldrapenning=VAB. På f-kassans hemsida står att man kan vara hemma 60 dagar per kalenderår för VAB, men att man kan få 60 till om de första 60 tar slut, dvs sammanlagt 120 dagar. Men är det vissa kriterier för att få vara hemma med sjukt barn de andra 60 dagarna? Varför står det inte att man har rätt till 120 dagar per kalenderår ifall det inte är speciella kriterier för övrig 60 dagar (jag menar inte när dagbarnvårdaren är sjuk för då är det andra regler, min grabb går på dagis som tar in vikarier så det behöver jag inte oroa mig för).Jag funderar på ifall man bör spara fp-dagar el semesterdagar till slutet av året ifall grabben fortsätter vara sjuk så ofta som han varit hittills, från när han började på dagis i oktber-07.Någon som vet?
    Som jag förstått de så kan dessa dagar endast förlängas till 120 dagar om barnet har någon form av handikapp eller skada... dvs inte pga "vanliga" sjukdomar...
  • trebarnsförälder

Det stämmer man måste ansöka på försäkringskassan att få förlängt.
    Imittfall hade vi ett läkarintyg på detta.
    Min son har eds därför gick det bra

Lycka till

• Anna Lisa

Ok, tack för hjälpen.
    E-legitimation har jag redan, det tycker jag funkar bra.

• cloudberry79

Som någon redan sagt krävs att man har läkarintyg som visar att barnet är sjukt så pass mycket för att få gå över 60 dagar. Man KAN också få fler dagar än 120, men då krävs inte bara ett läkarintyg utan även väldigt speciella förutsättningar. Min son är prematur och både jag och pappan har haft TFP från det han föddes till det att han skrevs ut från sjukhuset. Vi använde nästan upp alla 120 dagarna (62 dygn på sjukhus, gånger två föräldrar, men min sambo tog pappadagarna när vi började närma oss 60 dygn).

Redan här! Vidar ~~20071018~~
  • plutto

Man behöver inte alls ett särskilt intyg för att ta ut 120 dgr. De första 60 dagarna kan tas i samband med barns ELLER ordinarie vårdares sjukdom och de andra 60 dagarna kan ENDAST tas ut i samband med barns sjukdom.

Självklart behöver man läkarintyg om barnet är sjukt mer än 7 kalenderdagar och om barnet är allvarligt sjukt (livshotande) så kan man få obegränsade TFP-dagar som inte rör de 120 dagarna. Då krävs ett särkilt läkarutlåtande.

• norgesessan

de sista 60 dagarna får man inte ut om barnet bara är smittat (bär smitta) och inte får vara på dagis..Kommer inte ihåg vilken sjukdom det var, men man måste testas och få friskintyg innan barnet får komma tillbaka, det kan ta en månad, eller längre. Nån som vet?

• norgesessan

hmm, var inne och läste på fk...hittade inget om 60 dagar mer...bara att ett visst antal dagar var semestergrundande...Är det ändrat?? Eller är jag bara blind? Länge sen jag vabbade sist.

• Mamma till viljestark dotter
    norgesessan skrev 2008-01-11 21:59:10 följande:
    de sista 60 dagarna får man inte ut om barnet bara är smittat (bär smitta) och inte får vara på dagis..Kommer inte ihåg vilken sjukdom det var, men man måste testas och få friskintyg innan barnet får komma tillbaka, det kan ta en månad, eller längre. Nån som vet?
    Du har rätt att vara ledig från ditt arbete under den tid som du får tillfällig föräldrapenning. Föräldrarna kan få ersättning för 60 dagar per barn och år. När de 60 dagarna är uttagna kan kan ersättning betalas ut under ytterligare högst 60 dagar per barn och år. De ytterligare 60 dagarna kan inte tas ut vid ordinarie vårdares sjukdom eller smitta.

Ovanstående kopierat från FK:s hemsida. Man har rätt till upp till 120 dagar/år och barn om det är barnet som är sjukt eller smittat. Är det ordinarie vårdare som är sjuk så får man max 60 dgr/barn och år.
  • norgesessan

jag var riktigt blind...nu såg jag det...
    Men där det står om smitta, är det vårdarens smitta, eller smitta generellt?

norgesessan skrev 2008-01-11 22:39:24 följande:
    jag var riktigt blind...nu såg jag det...Men där det står om smitta, är det vårdarens smitta, eller smitta generellt?
    Det är ordinarie vårdares smitta, inte barnets!
  • norgesessan

då har jag lärt nåt nytt...trodde det var barnets smitta också...Så bortse från mitt första inlägg!!

• Anna Lisa

Så man får vara hemma för VAB de resterande 60 dagarna också? Bra, för ungarna på grabbens dagis, inkl min grabb, är ofta sjuka med diareer, ögoninfektioner, magsjuka mm.

Men varför tror vissa att man måste ha intyg för de övriga 60 dagarna?

Anna Lisa skrev 2008-01-17 15:31:38 följande:

Så man får vara hemma för VAB de resterande 60 dagarna också? Bra, för ungarna på grabbens dagis, inkl min grabb, är ofta sjuka med diareer, ögoninfektioner, magsjuka mm. Men varför tror vissa att man måste ha intyg för de övriga 60 dagarna?
    Jepp det får man! Varför vissa tror att man måste ha intyg vet jag inte, men det behövs då inte
Svar på tråden Hur många VAB-dagar får man vara hemma?