• LykkeLee

Tips på (billiga) middagar

Vi är en familj med sju personer och matkostnaderna skjuter i höjden.

Snälla kloka ni.. Hjälp mig med billiga måltidsförslag.. gärna så många ni kan komma på för fantasin tryter också.

Jag vore så hjärtinnerligt tacksam om ni kunde hjälpa mig

KRAM

• Svar på tråden Tips på (billiga) middagar
  • Jano

Köttfärs i fil:)
    Fräs köttfärs med kryddor och salt.
    Tillsätt fil och dill, smaka dig fram till en lagom blandning, servera med kokt potatis.

Låter jätteäckligt men smakar gudomligt och barnen älskar det.

• AnnaKlara

Koka valfri pasta (gärna lite större än makaroner, typ gnocchi eller penne). Fräs samtidigt lök (en hel del) och 7-10 fint rivna morötter, tillsätt 1½ dl grönsaksfond + 5 dl creme fraiche + 2 tsk timjan. Låt puttra ihop någon minut, häll av pastan under tiden. Blanda gegga + pasta, sedan skjuts in i ugnen i en stor form i ungefär en kvart (så det får lite färg ovanpå). Alla gillar! Och inget kött!

• LykkeLee
    Jano skrev 2008-01-09 23:58:29 följande:
    Köttfärs i fil:)Fräs köttfärs med kryddor och salt.Tillsätt fil och dill, smaka dig fram till en lagom blandning, servera med kokt potatis.Låter jätteäckligt men smakar gudomligt och barnen älskar det.
    Späänande.. det låter lite osmakligt, men jag ska absolut prova, man drygar ju ut köttfärsen ordentligt. Ungefär hur mkt fil då?
    Du har inge fler förslag?? *vill ha villh*..
    Jag ska storhandla imorgon kl nio på morgonen.. så allt som kommer in under natten är välkommet (och lite imponerande att det är fler än mig som är uppe och ugglar nattetid)
  • Grodan Soda

Krossade tomater, stekt lök, kanske skinka, ananas och någon sorts svamp som blandas samman till en pastasås. Tomaterna gör att den blir dryg.

Köttfärssås blir billigt om man drygar ut den. Morötter i skivor i är både gott, nyttigt och billigt.

Ska fundera ut fler tips.. är bara en lite dålig tid på dygnet för att tänka kreativt.

• LykkeLee
    AnnaKlara skrev 2008-01-10 00:03:45 följande:
    Koka valfri pasta (gärna lite större än makaroner, typ gnocchi eller penne). Fräs samtidigt lök (en hel del) och 7-10 fint rivna morötter, tillsätt 1½ dl grönsaksfond + 5 dl creme fraiche + 2 tsk timjan. Låt puttra ihop någon minut, häll av pastan under tiden. Blanda gegga + pasta, sedan skjuts in i ugnen i en stor form i ungefär en kvart (så det får lite färg ovanpå). Alla gillar! Och inget kött!
    Tack.. det lät gott!! Mina barn kommer att yla, men då får dom yla då... *horn i pannan hos fattig mor*
  • LykkeLee
    danstina skrev 2008-01-10 00:07:26 följande:
    Krossade tomater, stekt lök, kanske skinka, ananas och någon sorts svamp som blandas samman till en pastasås. Tomaterna gör att den blir dryg. Köttfärssås blir billigt om man drygar ut den. Morötter i skivor i är både gott, nyttigt och billigt. Ska fundera ut fler tips.. är bara en lite dålig tid på dygnet för att tänka kreativt.
    Tack! Vad gulligt! Jag är så glad för alla tips jag får ska ni veta!!
  • yeboyes

jättegod kyckling soppa!
    Stoppa en hel kyckling i stor gryta och täck med vatten, koka i ca 45 minuter, det bildas gärna ett skum på ytan, bara dra väck det med en sked. När det slutar skumma så lägg i några hela vit och svartpepparkorn, typ 7-8 stycken av varje. Och sen i med soppgrönsakerna, rotselleri, en hel lök, en hel palsternacka, en stor bit purjolök, en hel kålrot, en stor morot., Lite salt. Om man vill kan man lägga till ngn tärning grönsaksbuljong. låt koka i ca 1 timme. Sen tar man ur kycklingen och plockar ur allt det fina köttet och lägger i en skål. Koka pasta, vi gillar mest den tunnaste spaghettin men vilken pasta som helst går bra, lägger den på serveringsfat. Sen fiskar jag ur alla grönsakerna och slänger och lägger istället i mer morot i mindre bitar som får koka sig lagom mjuka i soppan. När ni äter tar man sin tallrik och lägger själv upp pasta och kyckling bitar och häller soppan över. servera med grekiskt eller italienskt bröd. Jättegott och mättar många! Soppan kan gärna stå över natten i kylen också och dra till sig om man vill, då smakar den ännu mer nästa dag.
    Det låter kanske som ett jobbigt recept men det är så enkelt och kräver så lite passning, vi äter ofta den när vi samlas hela familjen.

• LykkeLee
    yeboyes skrev 2008-01-10 00:20:24 följande:
    jättegod kyckling soppa!Stoppa en hel kyckling i stor gryta och täck med vatten, koka i ca 45 minuter, det bildas gärna ett skum på ytan, bara dra väck det med en sked. När det slutar skumma så lägg i några hela vit och svartpepparkorn, typ 7-8 stycken av varje. Och sen i med soppgrönsakerna, rotselleri, en hel lök, en hel palsternacka, en stor bit purjolök, en hel kålrot, en stor morot., Lite salt. Om man vill kan man lägga till ngn tärning grönsaksbuljong. låt koka i ca 1 timme. Sen tar man ur kycklingen och plockar ur allt det fina köttet och lägger i en skål. Koka pasta, vi gillar mest den tunnaste spaghettin men vilken pasta som helst går bra, lägger den på serveringsfat. Sen fiskar jag ur alla grönsakerna och slänger och lägger istället i mer morot i mindre bitar som får koka sig lagom mjuka i soppan. När ni äter tar man sin tallrik och lägger själv upp pasta och kyckling bitar och häller soppan över. servera med grekiskt eller italienskt bröd. Jättegott och mättar många! Soppan kan gärna stå över natten i kylen också och dra till sig om man vill, då smakar den ännu mer nästa dag.Det låter kanske som ett jobbigt recept men det är så enkelt och kräver så lite passning, vi äter ofta den när vi samlas hela familjen.
    Lät ju jättesmarrigt! Men räcker det att den kokar en timme om grönsakerna är hela?
  • yeboyes

det brukar bli bra men det gör förstås inget om det kokar längre heller, eller om du kokar kvällen innan och det sen får dra över natten i kylskåpet. lycka till Glad

• Jano

Just det. Kom på nu när jag läst en del av dina förslag här att kyckling är jättebilligt. inte kyckling fileer som en del köper utan hel kyckling som oftast är godare än fileerna(varför vet jag inte). kan vara lite grose att rensa den men ack vad billigt och går att variera i det oändliga.

blodpudding...

Hemmagjorda raggmunkar med lingonsylt utan bacon blir jättebilligt och jättegott. Jättelätt att laga är det åxå.

Min mamma gjorde när jag var liten kokt ris, blandat med köttfärs samt gröna ärtor eller morötter. fräs köttfärsen, blanda ihop det med riset o valfria grönsaker, lite ost, kryddor kanske lite grädde om du vill lyxa till det in i ugnen ett tag voila!!!Klart, jättegott, om jag minns det korrekt.

kalops, köp lite segare kött o koka länge. då blir det mört o gott. Det brukar dessutom vara billigare än vanligt grytkött.

Köttsoppa, hur billigt som helst.

Spenatsoppa, nyttigt, gott, billigt och vegetariskt:)

jag återkommer om jag får fler ideer.

• tinkerbell

potatis gratäng ,,billigt och gott

• Fluffguf

Linssoppa eller gryta är jättebilligt och tar inte många minuter att laga, men jag kan tänka mig att det inte är någon favorit hos barnen!

• marina81

När du köper köttfärs kan du köpa blandfärs eller fläskfärs som är billigare än nötfärs, och av den kan du göra köttfärssås eller nån röra eller fylla t.ex. paprikor eller göra kåldolmar(barn brukar inte gilla kålen, men oftast fyllningen). Hel kyckling är ju också billigt och kan användas i soppor, grytor mm. Gör hemlagat potatismos, klyftpotatis osv..potatis är billigt och nyttigt. Vill du prova nåt nytt tillbehör till köttet och grönsakerna, gör polenta, ett kilo majsmjöl kostar en tia och är jättedrygt.

• 17 årig tjej
    Jano skrev 2008-01-10 01:20:23 följande:
    .Min mamma gjorde när jag var liten kokt ris, blandat med köttfärs samt gröna ärtor eller morötter. fräs köttfärsen, blanda ihop det med riset o valfria grönsaker, lite ost, kryddor kanske lite grädde om du vill lyxa till det in i ugnen ett tag voila!!!Klart, jättegott, om jag minns det korrekt
    Det är jätte gott! Min favotrit rätt. Och helt klart lätt, enkelt och billigt!
  • Jano

Hur gick det TS?? handlat klart nu??

Svar på tråden Tips på (billiga) middagar