Få bort katten!
Snälla vad ska man göra då man inte vill ha grannarnas katter springade i rabetterna. De gräver en massa högar lite här och var och förstår landen.
Kan man lägga ut något? Vad i så fall?
Snälla vad ska man göra då man inte vill ha grannarnas katter springade i rabetterna. De gräver en massa högar lite här och var och förstår landen.
Kan man lägga ut något? Vad i så fall?
Prova med peppar el chilipulver.
Har hört att man kan spruta vatten på dom när dom kommer in på tomten.. har ej försökt själv men vet dom som har och det har funkat för dom.
Annars kan du prata med grannarna om ditt problem.
Att spruta vatten brukar fungera bra, men då lär man ju se dem varje gång också.
Nu har jag läst lite mer, ang. att prata med grannarna, vad ska de göra? Förbjuda katten att gå dit? Det är svårt med katter, de sitter ju (oftast) inte i koppel. Men jag förstår att du tycker det är jobbbigt.
jag har lagt ett tjockt lager täckbark och det verkar de(mina egna) inte gilla särskilt,samma sak med snäckskal.Antagligen jobbigt för tassarna. Sen finns det ju Fyspray men jag tror det funkar ifall du sätter ut grön oasis doppad i ammoniak på pinnar.
är också jättetrött på grannens katt som ligger i våra dynor som vi inte tar in på sommaren då vi har tak över. Jag är super allergisk och har svårt att sitta där så vi fär väl tyvärr ta in dom även om det inte är våra katter!
Vatten hjälper om man nu ser när dom är där och har även hört att dom inte gillar citrus som man kan lägga lite runt om.
Lycka till!
Oönskade katter försvinner under oklara omständigheter och kommer aldrig mera tillbaka, så löser vi den saken.
Jag är på samma lije som Vixie. Jag har täckt mina rabatter med gräsklipp eller bark och inte orkar katterna besvära sej om att gräva där. Då är det trevligare att gå till en annan granne.
Plus att ett lager gräsklipp gör att det kommer mindre ogräs, förbättrar marken, gödslar, håller fukt i marken, men sniglarna trivs i gräsklipp så om du har problem med sniglar är det bättre att använda täckbark. ![]()
..citronsyra,, katterna gillar inte det. rivna citrusskal kanske.. Har katter själv men har inga grannar :) Ska prova täckbark och gräsklipp. Men hittills så har citronsyra funkat,, nackdelen är att man får lägga dit mer då och då.***
jag hade en granne en gång som hade dit anticimex för att få bort grannkatter ur hennes rabatter. De strödde ut något medel i rabatterna och det funkade effektivt...(ofarligt medel, men som luktade illa)...det värsta var väl att det funkade så pass bra att de själva inte kunde sitta i sin trädgård för att det luktade så skarpt. Det höll ju för visso katterna borta men även de själva. Behöver själv tips om attt "få bort" oönskade katter från trädgården. vi är nyinflyttade och våra egna katter åker på stryk så fort de visar sig ute i vår trädgård, av en stor hankatt. (våra katter är honkatter).
Lycka till...
Mitt tips är vatten, det är även vad jag tipsade våra grannar om när vi först flyttade in med våra båda katter. Nu har de, mig veterligen inte orsakat några bekymmer, är inte av den påträngande sorten och jag har försökt fya åt dem själv när jag sett att de varit på väg att sätta sig i närmaste grannens land.
Vi hade första sommaren dock problem med en grannkatt från ett hus längre bort, han var rent elak mot våra båda och kom dessutom ända in till oss och försökte ge sig på dem + att han åt upp deras mat! Jag hade en blomspruta stående vid dörren, så fort jag såg kattskrället kastade jag mig ut och skickade iväg en skarp stråle åt hans håll. Rädd för mig blev han ganska snabbt men besöken på vår tomt avtog också! Ett av barnen till kattägaren såg detta en gång och sa lite spydigt att det var deras katt "Jo, jag vet, men han är på vår tomt och han ger sig på våra katter, då schasar jag iväg honom!" svarade jag och hörde i alla fall inget mer från ägarna så jag antar att de tyckte metoden var åtminstone acceptabel.
K J N skrev 2008-02-17 00:04:59 följande:
jag vet inte hurudana lagar ni har i sverige, men i Finland är det olagligt att ha katter lösa på tätortsområde. så här har man rätt att kräva att grannarna har katterna i koppel eller i "bur" utomhus.
Okej, måste erkänna att det inte funkar här men iden är bra. Tycker att katter kan vara lösa på landet, men katter i stan har ett ganska farligt liv om de går lösa oövervakade (bilar, hundar, idioter osv....)
men om du sett något mönster på hur de kommer i din rabatt så se till att vattna just före, flesta katter gillar inte våt mylla.
Rostis: Vilken bra lag! Den skulle införas i Sverige med för inte finns någon sådan lag här...*suck*
Jag har haft katt i herrans massa år och i början gick de lösa på tomten men blev så klart modiga med tiden och sökte sig utanför tomten in på grannars...vilket de INTE gillade. Fullt förståerligt enligt mig. Vi fick helt enkelt koppla de små liven för att de skulle hålla sig där de fick och var önskade. Och de som säger att det inte går att lära har inte försökt tillräckligt länge och tålmodigt. Våra katter var 12 år när de lärde sig under en veckas tid. Gick bra till slut och ingen av de dog.
Nu bor vi i radhusområde och det KRYLLAR av katter och man får inte ha någonting ifred. Dynor blir håriga om du glömmer att ta in de och så pissar kattjä**arna ner de!
Dynor är inte billiga!
Rabatter och grönsaksland blir förstört och nerbajsat, hur roligt är det?! Jag har gett fasen i både och nu de senaste två somrarna för jag tycker det är förjävligt att jag som inte längre valt att ha katt ska behöva göra rent efter grannarnas katter då de använder mina rabatter osv som låda!
I år tänkte jag bygga en stor "låda" och ha nät över, hoppas det hjälper. Har också sett att katterna har något gömställe under vår altan, det ska spikas igen! Ser jag de på min tomt jagar jag bort de med det jag har, rösten, vatten eller kastar något.
Blir så urbota less!
Det som är riktigt synd är att ägarna tror att katterna råkar MER illa ut som kopplade på ett ställe än lösspringande...de fattar inte att folk ledsnar till slut och tar saken i egna händer.
Jag tänker börja med det tips jag fått av hyresvärden. De katter som går tar jag helt enkelt hand om och åker ut på pensionatet här ute. Kostgar sedan ägaren 800 riksdaler att få ut katten igen. Det kanske svider lite efter ett par gånger.
Blev en hel del OT det där...men brinner för kattfrågan då jag har samma problem och inget hjälper.
Mitt råd: Ta hand om katten och kör ut den till närmaste ställe som tar emot "hemlösa" katter...
Prata med grannarna och tala om att du gör så hädanefter för du vill inte ta hand om deras katters skit mer!
det jag också tycker att är hemskt med lösa katter är att de gärna ligger på / i barnavagnarna med eller utan barn i. jättetrevligt om man har allergiska barn, barn som gillar att andas eller om man gillar att hålla sin vagn hår/träckfri.
för jag tycker att det är fel att grannen skall "bura" in vagnen och barnet eller inte våga ha sitt barn ute och sova för att jag inte vill sköta om ett djur som jag har tagit hand om.
TÄNK!!! om det skulle vara grannens HUND som gräver upp dina rabatter, skiter i dina barns sandlåda och bygger bo under altanen, då skulle det bli ramaskri, Men katter får visst göra vad som helst.