• Anonym (dotter)

Begära bodelning efter dödsfall ???

Hej.

Har för några veckor sedan förlorat min far, och undrar hur det kommer fortlöpa nu med bodelning och allt sådant ?
    Har hört att jag måste begära min laglott.
    Men hur funkar det ? Vart vänder man sig ?
    Är det jag som måste kalla in bodelningsman eller gör hans nya fru detta ?
    Känns trist att behöva tänka på allt sådant här praktiskt under en sorg, men jag kan verkligen ingenting om arvsrätt och laglott och sånt.

Vore tacksam för svar.

• Svar på tråden Begära bodelning efter dödsfall ???
  • Anonym (dotter)

Bouppteckning heter det nog....

• skogstomte

De anhöriga är gemensamt skyldiga att se till att en bodelning görs. Då utses en bodelningsman som oftast är en jurst av något slag (de jobbar ofta på banken eller så har begravningsbyrån kontakt med en. Bodelningsmannen måste se till att alla arvingar blir kallade till bodelningen = ett möte senast 3 månader efter dödsfallet. Väl där får du begära din laglott. Tror att många bankjurister gör flera boutredningar i veckan så de har rutin och kommer att vägleda dig. Om du inte blir kallad till denna bodelning så ska du ta kontakt med en jurst och bestrida (vet inte hur det går till) för då har nya frun försökt blåsa dig. På bodelningsmötet kommer alla tillgångar och skulder som den döde hade att redovisas, om det fanns någt testamente kommer det att läsas upp. LAglotten är hälften av det arv du ska få i slutändan och det minsta du som särkulle barn ska få.

lycka till!

• carrobarro84

bodelning ska göras, dock kan efterlevande frun bvestämma att inte göra en och att allt giftorättsgod man kom in med i äktenskapet ska förbli ens eget. Om de inte har några gemensamma barn så ska alla arvingar efter din far (alltså du och ev. syskon) dela på pengarna. Om inget testamente förekommer förståss, då kan du behöva kräva din laglott etc. Efterlevande frun kan dock få en del av erat arv nu pga att hon måste ha en viss summa enligt basbeloppsregeln. Men hennes del i boet kan täcka den. Men om hon måste ta någon del av er/dig så får ni det i efterarv när hon dör.

• skogstomte

Är säkert som Carrobarro84 säger! JAg ä inte expert på alla specialregler men det normala är väl att man gör en bodelning. Man kan ringa till t ex familjens jurist (som är fonus juristbyrå) tror att man kan få 10-15 min gratis rådgivning och där kan du fråga hur man gör.

• Anonym (dotter)

Tack för svar.
    Jag får avvakta och se lite hur det blir. Än har jag inget hört om någon bouppteckning .

Men hur blir det om far har skänkt bort allt till nya frun nu då under sin korta sjukdomsperïod? Hus, båt, pengar och bilar... då äger han ju ingenting. Och då ärver vi heller ingenting , eller ?
    Hans livförsäkring och pensions-sparande ärver frun det automatiskt. ?

• carrobarro84

har han skänkt det som gåva så måste det ha blivit registrerat annars är det inte giltigt eftersom en fullbordan av gåvan (att man lämnar över den) är svår ur bevissynpunkt när de bott tillsammans.
    Livförsäkringen och pensionssparandet undantas fårn bodelning om det finns en förmånstagare. Förmånstagaren får då allt. Finns ingen förmånstagare så ska det bodelas.
    Viktigt att veta är att frun aldrig ärver om hon inte får arv geneom testamente. Finns inget testamente får hon bara hälften av alla tillgångar i äktenskapet.
    Men du borde vara dödsbodelägare och jag har för mig att du kan se till att en bodelning görs. Men det bästa vore om du kontaktade en familjerättsjurist för rådgivning. Är inget proffs, än... Läser just nu familjerätt men alla regler är ju inte helt inpräntade än.

• Anonym (jurist)

Det carrobarro84 säger stämmer. Dessutom är det så att en bouppteckning registreras inte (=godkänns) om det inte står att alla arvingar har kallats till bouppteckningssammanträde. Om en arvinge inte är närvarande så måste man skicka med en delgivningsbevis på kallelsen. Finns det ett testamente så måste du bli delgiven det också.
    Du ska inte behöva göra något alls i det här läget. Det vanligaste är att begravningsbyrån sköter bouppteckningen om det inte finns några större tillgångar. Begravningsbyrån brukar ta upp den frågan med den som anlitar dem för begravningen. Som någon annan skrev så måste sammanträdet vara inom tre månader från dödsfallet.
    Ett tips är att kontakta begravningsbyrån som haft hand om begravningen och fråga om de kommer att göra bouppteckningen, förklara att du vill veta eftersom du är barn till den avlidne.

• Anonym (jurist)
    carrobarro84 skrev 2008-01-11 21:29:51 följande:
    vad skönt det känns att jag hade rätt, har ju tentan på torsdag :)
    Åh, nu blir jag nostalgisk! Jag tentade familjerätt våren 1996...det var ett tag sen, men mina specialkurser var i familjerätt och mitt examensarbete handlade om arvsrätt.
  • Anonym (dotter)

Tack, jag skall ringa begravningsbyrån.

Känns lite tråkigt att behöva re med allt sådant här praktiskt just nu i sorgen.
    Men jag läste nyss på någon sida att man som sjuk inte kan bara skänka bort sina ägodelar sådär, det motsvarar ett testamente på ¨ågot sett och under en hastig sjukdomsperiod kan det som skänkts / givits bort tas upp i bouppteckningen.
    Alltså att det går tillbaxs i dödsboet.... ???

• Anonym (jurist)

Anonym (dotter) skrev 2008-01-11 21:51:48 följande:

Tack, jag skall ringa begravningsbyrån.Känns lite tråkigt att behöva re med allt sådant här praktiskt just nu i sorgen.Men jag läste nyss på någon sida att man som sjuk inte kan bara skänka bort sina ägodelar sådär, det motsvarar ett testamente på ¨ågot sett och under en hastig sjukdomsperiod kan det som skänkts / givits bort tas upp i bouppteckningen. Alltså att det går tillbaxs i dödsboet.... ???
    Det är väldigt ovanligt att någon tvingas ge tillbaka saker, det krävs normalt väldigt speciella omständigheter, t ex att personen var så sjuk och förvirrad att den inte visste vad den gjorde. Om man ger bort saker till någon arvinge innan dödsfallet så kan man räkna bort det från den del som den personen ska få sen.
    Du får se till att bli kallad till bouppteckningssammanträdet. Där går man igenom vilka tillgångar som finns. Då kan du ju se om du tycker att det verkar rimligt.
  • Anonym

hej
    min pappa gick bort i slutet av förra året. jag är ensam arvinge och sköter nu allt med bouppteckning mm,
    i kallelsen till bouppteckningen vill de bl a annat ha följande uppgifter:

namn mm till alla arvingar/dödsbodelägare
    testamente/äktenskapsförord
    bankemedel, aktier, obligationer
    gåvohandlingar inom 10 år
    senaste deklaration, löneavi, pensionsavi
    senast betalada hyra mm
    räkningar efeter dödsfallet
    om maken var gift även makas handlingar enligt ovan
    bouppteckning efter tidigagre avliden maka
    för din del tänkte jag på et med gåvohandlingar.... ngt betyder det eftersom de vill att man ska redovisa det... men jag vet inte vad

• Anonym (jurist)
    Anonym skrev 2008-01-12 11:14:41 följande:
    hejmin pappa gick bort i slutet av förra året. jag är ensam arvinge och sköter nu allt med bouppteckning mm,i kallelsen till bouppteckningen vill de bl a annat ha följande uppgifter:namn mm till alla arvingar/dödsbodelägaretestamente/äktenskapsförordbankemedel, aktier, obligationergåvohandlingar inom 10 årsenaste deklaration, löneavi, pensionsavisenast betalada hyra mmräkningar efeter dödsfalletom maken var gift även makas handlingar enligt ovanbouppteckning efter tidigagre avliden makaför din del tänkte jag på et med gåvohandlingar.... ngt betyder det eftersom de vill att man ska redovisa det... men jag vet inte vad
    Anledningen till att de vill ha t ex gåvohandlingar är ifall arvingar fått gåvor så ska man avgöra om det ska räknas som förskott på arv eller inte. Om en make fått gåva så måste det också tas med, så att det anges på rätt person i bouppteckningen plus att den efterlevande maken har rätt att begära att det inte ska bli nån bodelning. Då är det viktigt att veta vem som äger vad.
  • Anonym (jurist)
    Anonym skrev 2008-01-12 11:14:41 följande:
    hejmin pappa gick bort i slutet av förra året. jag är ensam arvinge och sköter nu allt med bouppteckning mm,i kallelsen till bouppteckningen vill de bl a annat ha följande uppgifter:namn mm till alla arvingar/dödsbodelägaretestamente/äktenskapsförordbankemedel, aktier, obligationergåvohandlingar inom 10 årsenaste deklaration, löneavi, pensionsavisenast betalada hyra mmräkningar efeter dödsfalletom maken var gift även makas handlingar enligt ovanbouppteckning efter tidigagre avliden makaför din del tänkte jag på et med gåvohandlingar.... ngt betyder det eftersom de vill att man ska redovisa det... men jag vet inte vad
    Glömde fråga hur det går för dig, får du ordning på allt? Om du är ensam arvinge så borde det inte vara några större problem.
  • Anonym (dotter)

Anonym (jurist) : Kan hans fru begära att det inte ska bli någon bouppteckning ?? Eller missförstod jag dig ?

• Anonym (jurist)

Anonym (dotter) skrev 2008-01-13 14:04:10 följande:

Anonym (jurist) : Kan hans fru begära att det inte ska bli någon bouppteckning ?? Eller missförstod jag dig ?
    Det är så att hon kan begära att det inte ska bli någon bodelning, det betyder att hon behåller det som är hennes och det som var hans går till hans arvingar. Man gör alltså ingen hälftendelning som man gör annars innan arvet fördelas om den som dog var gift. Om hon äger mer än han så "tjänar" hon på det. Bouppteckning görs alltid, där skrivs både din pappas och hans frus ägodelar upp.
Svar på tråden Begära bodelning efter dödsfall ???