Inlägg från: Anonym (jurist) |Visa alla inlägg
  • Anonym (jurist)

Begära bodelning efter dödsfall ???

Det carrobarro84 säger stämmer. Dessutom är det så att en bouppteckning registreras inte (=godkänns) om det inte står att alla arvingar har kallats till bouppteckningssammanträde. Om en arvinge inte är närvarande så måste man skicka med en delgivningsbevis på kallelsen. Finns det ett testamente så måste du bli delgiven det också.
    Du ska inte behöva göra något alls i det här läget. Det vanligaste är att begravningsbyrån sköter bouppteckningen om det inte finns några större tillgångar. Begravningsbyrån brukar ta upp den frågan med den som anlitar dem för begravningen. Som någon annan skrev så måste sammanträdet vara inom tre månader från dödsfallet.
    Ett tips är att kontakta begravningsbyrån som haft hand om begravningen och fråga om de kommer att göra bouppteckningen, förklara att du vill veta eftersom du är barn till den avlidne.

• Anonym (jurist)
    carrobarro84 skrev 2008-01-11 21:29:51 följande:
    vad skönt det känns att jag hade rätt, har ju tentan på torsdag :)
    Åh, nu blir jag nostalgisk! Jag tentade familjerätt våren 1996...det var ett tag sen, men mina specialkurser var i familjerätt och mitt examensarbete handlade om arvsrätt.
  • Anonym (jurist)

Anonym (dotter) skrev 2008-01-11 21:51:48 följande:

Tack, jag skall ringa begravningsbyrån.Känns lite tråkigt att behöva re med allt sådant här praktiskt just nu i sorgen.Men jag läste nyss på någon sida att man som sjuk inte kan bara skänka bort sina ägodelar sådär, det motsvarar ett testamente på ¨ågot sett och under en hastig sjukdomsperiod kan det som skänkts / givits bort tas upp i bouppteckningen. Alltså att det går tillbaxs i dödsboet.... ???
    Det är väldigt ovanligt att någon tvingas ge tillbaka saker, det krävs normalt väldigt speciella omständigheter, t ex att personen var så sjuk och förvirrad att den inte visste vad den gjorde. Om man ger bort saker till någon arvinge innan dödsfallet så kan man räkna bort det från den del som den personen ska få sen.
    Du får se till att bli kallad till bouppteckningssammanträdet. Där går man igenom vilka tillgångar som finns. Då kan du ju se om du tycker att det verkar rimligt.
  • Anonym (jurist)
    Anonym skrev 2008-01-12 11:14:41 följande:
    hejmin pappa gick bort i slutet av förra året. jag är ensam arvinge och sköter nu allt med bouppteckning mm,i kallelsen till bouppteckningen vill de bl a annat ha följande uppgifter:namn mm till alla arvingar/dödsbodelägaretestamente/äktenskapsförordbankemedel, aktier, obligationergåvohandlingar inom 10 årsenaste deklaration, löneavi, pensionsavisenast betalada hyra mmräkningar efeter dödsfalletom maken var gift även makas handlingar enligt ovanbouppteckning efter tidigagre avliden makaför din del tänkte jag på et med gåvohandlingar.... ngt betyder det eftersom de vill att man ska redovisa det... men jag vet inte vad
    Anledningen till att de vill ha t ex gåvohandlingar är ifall arvingar fått gåvor så ska man avgöra om det ska räknas som förskott på arv eller inte. Om en make fått gåva så måste det också tas med, så att det anges på rätt person i bouppteckningen plus att den efterlevande maken har rätt att begära att det inte ska bli nån bodelning. Då är det viktigt att veta vem som äger vad.
  • Anonym (jurist)
    Anonym skrev 2008-01-12 11:14:41 följande:
    hejmin pappa gick bort i slutet av förra året. jag är ensam arvinge och sköter nu allt med bouppteckning mm,i kallelsen till bouppteckningen vill de bl a annat ha följande uppgifter:namn mm till alla arvingar/dödsbodelägaretestamente/äktenskapsförordbankemedel, aktier, obligationergåvohandlingar inom 10 årsenaste deklaration, löneavi, pensionsavisenast betalada hyra mmräkningar efeter dödsfalletom maken var gift även makas handlingar enligt ovanbouppteckning efter tidigagre avliden makaför din del tänkte jag på et med gåvohandlingar.... ngt betyder det eftersom de vill att man ska redovisa det... men jag vet inte vad
    Glömde fråga hur det går för dig, får du ordning på allt? Om du är ensam arvinge så borde det inte vara några större problem.
  • Anonym (jurist)

Anonym (dotter) skrev 2008-01-13 14:04:10 följande:

Anonym (jurist) : Kan hans fru begära att det inte ska bli någon bouppteckning ?? Eller missförstod jag dig ?
    Det är så att hon kan begära att det inte ska bli någon bodelning, det betyder att hon behåller det som är hennes och det som var hans går till hans arvingar. Man gör alltså ingen hälftendelning som man gör annars innan arvet fördelas om den som dog var gift. Om hon äger mer än han så "tjänar" hon på det. Bouppteckning görs alltid, där skrivs både din pappas och hans frus ägodelar upp.
Svar på tråden Begära bodelning efter dödsfall ???