• Hemera

Första mensen riktigt riklig?

Fick mens igår, första gången efter förlossningen och det bara tokrinner! Blir skiträdd då jag brukar blöda lite.
    Tog en nattbinda innan jag var på biblioteket och handlade... När jag kom hem efter 1 1/2 timme hade jag blött igenom!
    Kan det bli så här efter förlossningen? Kommer jag alltid blöda så här tokmycket nu?

• Svar på tråden Första mensen riktigt riklig?
  • sparky

Min första mens efter förlossningen var också väldigt riklig. Det lugnade ner sig sedan.

• Hemera
    sparky skrev 2008-01-10 19:23:26 följande:
    Min första mens efter förlossningen var också väldigt riklig. Det lugnade ner sig sedan.
    Okey! Blödde du fler dagar också?
    Det blir vansinnigt dyrt med alla mensskydd som går åt!
  • DunderFrida

Mensen har nu ett år senare inte lugnat ner sig. Jag blöder som en tok de tre första dagarna. jag kör med tampong + trosskydd på dagarna. Får ändå byta hela tiden. Det gör dock inte lika ont nu som förr.

• DunderFrida

Sorry fick inte med slutet. Det är inte meningen och låta som en domedagsprofet. Oftast är den lite rikligare de första gångerna pga av allt avslag som ska ut genom kroppen. Sen är det vanligast att mensen lugnar ned sig. Tyvärr så gjorde det inte det för mig

• sensefield

Jag blödde massor första mensen, blev helt nojig. Min andra mens var helt "normal". Skönt..

/M

• innak

Första mensen efter förlossningen var riktigt riklig. Det bara forsade i 7 dagar. Andra mensen likaså tredje vet jag inte för den har ännu inte kommit. Hoppas att det lugnar ner sig för jag har inte kunnat gå hemifrån pga. så riklig mens. Blää!

• Saki

Vad knepigt.... jag fick tillbaka min mens nu i veckan (min son är 7 mån och jag slutade amma för en månad sen) och min reaktion var att det inte var så mycket alls, och efter bara 3 dar räckte det med trosskydd. Till skillnad från innan graviditeten då den alltid höll på en vecka.

Dunderfrida: Vad menar du med att det ska ut avslag med första mensen? Avslaget blev man väl av med veckorna efter förlossningen?

• Hemera

Jag började blöda fruktansvärt mycket igår kväll och fick åka in på gynakutet! Hade dödsångest! (mycket pga av min förlossning för 10 år sen... se blogg)
    Fick förklarat att det kan vara så första gångerna efter förlossningen pga att slemhinnan som stöts ut har vuxit till sig mycket eftersom det var länge sen man hade mens. Fick blodstillande medicin och så kollade de blodvärdet som låg på 134 så det var ju bra.
    Det rinner hela tiden och trots att jag vet vad det beror på nu, är jag orolig och tycker det är jättehemskt!!
    Känner mig fånig!

• DunderFrida

Saki: du har alldeles rätt. Var lite virrig i bollen när jag skrev mitt inlägg.

Hemera: inte konstigt att bli skraj. Allt som inte är som vanligt gör en ju nojig. Klart att man blir ännu mer nojig när det gäller ens kropp och speciellt efter att man fått barn.

• Eleator

Gammal tråd, men skönt ändå att höra att andra också haft det så här. Började just undra lite, och bli orolig för att drabbas av anemi eller nåt...

Svar på tråden Första mensen riktigt riklig?