• Anonym

Rosacea

Det som hjälper bäst och helt tar bort det röda, är IPL, en slags laser. Dyr som fan, men värt vartenda öre.

jag har gjort det och fortsätter någon gång om året och det finns ingen som kan se att jag haft roseacea.
    jag använder krämen Finecea mot ev. finnliknande utslag och den funkar super.

I början testade jag svavelkräm, men det var förödande, fick bongo stora finnar. Åt tetralyslal länge med so so resultat. Pluss att det är ju starka antibiotikum och kan ju aldrig vara bra för systemet faktiskt.

Nä, beg, borrow and steal för att få ihop pengar till IPL och ni är botade.

• Anonym

Clinique,har kommit med en ny serie för rosaceahud. Redness solution heter den. Har inte prövat den själv.

• Anonym

Jag har heller aldrig varit riktigt bra, forutom under min forsta graviditet. Nu ar jag gravid igen, och denna gangen har Rosacean varit varre an angonsin. Jag fick Finacea kram av hudlakare, och den hjalpte otroligt bra (och snabbt). Tidigare har jag atit antibiotika och aven haft antibiotikakram, men det har inte hjalpt namnvart. Jag fick det nar jag var 25 och har arvt det av min mamma. For mig har det ocksa gatt upp och ned, men rodheten blir jag inte av med. Har haft lite funderingar pa laserbehandling, men jag vet inte om det ar vart det, eftersom resultatet inte ar permanent...

• Anonym

Olika saker triggar rosacea for olika manniskor, sa det ar bara att prova sig fram. For mig ar det rott vin (inte vitt), en varm dusch, kall vind, stress och motion. Av allt det blir jag valdigt rod i ansiktet, vilket i sin tur leder till "utbrott" av rosacean. Min hudlakare forklarade att rodhet i huden bade ar en anledning till att rosacean bryter ut, och ett symptom. Manniskor som har latt for att rodna loper storre risk for rosacea, och nar man val har det gar rodheten inte bort. Forskarna tror att det ar ett fel i karlen som gor att blodet inte transporteras bort fran de ytliga karlen sa snabbt som det borde, och att det i sin tur leder till kronisk inflammation i hudlagren, men riktigt sakra verkar de inte vara.

Svar på tråden Rosacea