Rosacea
Jag har i många år haft rosacea (aggressiv rosacea) .
Det startade under min första graviditet då var jag 25 år och nu är jag dryga 40 år. Det sägs att det går i skov dvs bättre och sämre perioder, så har inte fallet varit för mig jag har varit konstant dålig. Har testat det mesta på marknaden (det lilla som finns) och för mig har det bara varit en sak som gällt Tetracykliner Tetralysal fom aug till slutet av april. På sommaren har jag varit bättre (det är individuellt). Det finns 2 saker som jag vet fungerat på mig.
1. Använd ALDRIG krämer som innehåller någon olja (läkarna rekomenderar ofta feta krämer i kombination med annat pga att man ofta är torr och det är helt förödande)
2. Omega 3 Forte kapslar köpt på apoteket (kunde inte tro att det var sant men jag började ta dessa kapslar i höstas mot min trötthet och märkte att min rosacea aldrig kom i gång ordentligt efter min bättre sommarperiod. Jag har för första gången på många år ej behövt ta Tetralysal och detta kan jag endast förklara med Omega 3)
Tvätta inte ansiktet med tvål. Jag använder mig av Niveas gentle face scrub (inte varje dag) sedan så har jag på recept fått Finacea 15% gel som jag använder varje dag.
På bla Kicks så har dom i denna månad fått en ny serie framtagen för bla Rosacea (har ej hunnit testa den men vet att den är oilfree)
Detta är mina tips och ideer om vad som varit bäst för mig.
Har du något du undrar över så fråga gärna.