Inlägg från: Anonym (Rosen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Rosen)

Rosacea

Jag har i många år haft rosacea (aggressiv rosacea) .
    Det startade under min första graviditet då var jag 25 år och nu är jag dryga 40 år. Det sägs att det går i skov dvs bättre och sämre perioder, så har inte fallet varit för mig jag har varit konstant dålig. Har testat det mesta på marknaden (det lilla som finns) och för mig har det bara varit en sak som gällt Tetracykliner Tetralysal fom aug till slutet av april. På sommaren har jag varit bättre (det är individuellt). Det finns 2 saker som jag vet fungerat på mig.
    1. Använd ALDRIG krämer som innehåller någon olja (läkarna rekomenderar ofta feta krämer i kombination med annat pga att man ofta är torr och det är helt förödande)
    2. Omega 3 Forte kapslar köpt på apoteket (kunde inte tro att det var sant men jag började ta dessa kapslar i höstas mot min trötthet och märkte att min rosacea aldrig kom i gång ordentligt efter min bättre sommarperiod. Jag har för första gången på många år ej behövt ta Tetralysal och detta kan jag endast förklara med Omega 3)
    Tvätta inte ansiktet med tvål. Jag använder mig av Niveas gentle face scrub (inte varje dag) sedan så har jag på recept fått Finacea 15% gel som jag använder varje dag.
    På bla Kicks så har dom i denna månad fått en ny serie framtagen för bla Rosacea (har ej hunnit testa den men vet att den är oilfree)
    Detta är mina tips och ideer om vad som varit bäst för mig.
    Har du något du undrar över så fråga gärna.

• Anonym (Rosen)

Ja det tror jag att du kan göra men kolla bipacksedeln på tetralysalen för säkerhets skull det står om man ej ska äta omega3 där isf. Synd att tabletterna inte hjälper dig. Om jag inte hade märkt något efter en månads anv så tror jag att jag skulle strunta i tabletterna för man ska komma ihåg att det är antibiotika man stoppar i sig och så skulle jag testa omega 3 istället i en månad bara för att kolla om det är någon skillnad. Om du nu samtidigt använder omega3 så vet du ju inte av vad du blir bättre. Detta är bara vad jag skulle gjort .
    Det finns så många olika märken av omega3 vet ej om jag skrev vilka jag använder mig av men det är iaf Pharbio (tillverkaren) Omega-3 Forte 1000mg 70% omega 3 köpt på apoteket.
    Berätta gärna hur det går för dig.
    Lycka till

disel skrev 2008-02-24 14:40:36 följande:
    Rosen - Jag har ätit tetralysal i ca 1 månad, tror du jag kan äta omega 3 kapslarna samtidigt? Har inte hunnit se nån förbättring än av tetralysalen, men ska ju äta ett tag till..
  • Anonym (Rosen)

Nu känner jag ej till din diagnos men om du är röd och har inflammationer i ansiktet så skulle jag råda även dig att vara extra noga med att undvika olja alltså (oifree hela vägen)

Neko skrev 2008-02-24 17:14:00 följande:
    Jag har perioral dermatit, det är tydligen väldigt nära besläktat med rosacea. Har fått någon typ av antibiotika att smörja på i 3 månader. Umm, kan man använda miniderm tror ni eller är den för fet?
  • Anonym (Rosen)

Har nu testat Cliniques Redness solution ett par gånger men har av alla års erfarenhet av 100389227 olika krämer lärt mig att känna om produkten är för fet bara genom att ta den på fingertoppen och TYVÄRR så fick jag genast den känslan när jag när jag bad på affären att få ett prov. Nåja fick med mig en liten provburk hem och testade och nej den passar inte i mitt ansikte, den är för fet. Jag blev genast röd fet och irriterad av den. Finns det någon här som testat med ett bra resultat?
    Ang laser. För några år sedan så fick jag en remiss till en hud spec för att kolla om det ev skulle fungera med laser. Tyvärr så gick inte det eftersom jag har en sk aggressiv form och den är väldigt utbredd tom när det är som värst så går den ner på halsen.Hon sa att hon aldrig gjort en så omfattande laser på någon och att hon ej rekomederade mig att göra det. IPL har jag läst om och vet att en läkare som kallas/heter Pyra (tror jag)jobbar mycket med det, hon är visst jätte duktig.
    Är det någon här som fått besvär med ögonen?

• Anonym (Rosen)

Loreal har haft en super bra lätt kräm som jag och min dotter (även hon har fått Rosacea det är ärftligt) använt båda 2 i många år, men tyvärr så finns den inte mer. Har frågat runt på ställen som säljer Loreal varför den inte finns mer men tydligen så tillverkas den ej längre Kollade runt på övrigt i deras sortiment och fann en gel kräm Hydrafresh som även den är "lätt" så den använder jag nu med rätt bra resultat. På apoteken säljs ett märke som heter Vichy i den serien finns Aqualia Thermal Light som jag testat 2 ggr själv och den verkar ok denna finns att få i liten prov tub.
    Fråga alltid efter prov på alla olika krämer ni vill testa, oftast så känner man genast om den passar.

Neko skrev 2008-02-25 18:29:37 följande:
    Anonym (Rosen) skrev 2008-02-25 14:33:34 följande:
    Det är tydligen en sjukdom som är besläktad med rosacea fast man får den oftast under munnen istället.dermis.multimedica.de/bilder/CD071/100px/img0...Vad kan man smörja med som inte innehåller olja? Jag blir jättetorr och flagnande av medicinen :/
  • Anonym (Rosen)

Loreal har haft en super bra lätt kräm som jag och min dotter (även hon har fått Rosacea det är ärftligt) använt båda 2 i många år, men tyvärr så finns den inte mer. Har frågat runt på ställen som säljer Loreal varför den inte finns mer men tydligen så tillverkas den ej längre Kollade runt på övrigt i deras sortiment och fann en gel kräm Hydrafresh som även den är "lätt" så den använder jag nu med rätt bra resultat. På apoteken säljs ett märke som heter Vichy i den serien finns Aqualia Thermal Light som jag testat 2 ggr själv och den verkar ok denna finns att få i liten prov tub.
    Fråga alltid efter prov på alla olika krämer ni vill testa, oftast så känner man genast om den passar.

Det är tydligen en sjukdom som är besläktad med rosacea fast man får den oftast under munnen istället.dermis.multimedica.de/bilder/CD071/100px/img0...Vad kan man smörja med som inte innehåller olja? Jag blir jättetorr och flagnande av medicinen :/
  • Anonym (Rosen)

• Anonym (Rosen)
  • Anonym (Rosen)

Jag gillar INTE upprepningar fattar ej vad som händer. Upplever att det ofta är så segt här på familjeliv framförallt på kvällarna?! vad kan det bero på?

Röda ögon, inflammationer i ögonen mm tillhör Rosacean. Såhär har jag fått förklarat för mig. Infammationen som man har i ansiktet vid Rosacea sprider sig till ögonen och man får en inflammation även där, trist som sjutton, och berätta för er hudläkare att ni har besvär i ögonen och fråga vad ni ska göra åt det, för när jag första ggr fick besvär så fick jag själv söka till ögonkliniken och den läkaren blev inte glad för att ej remiss genast gått från hudläkaren till ögon kliniken,jag fick antibiotika i salva.Jag fick för mig att det ej var så bra när det slog sig på ögonen. När man äter Tetracykliner så är ögonen bra en fördel iaf

• Anonym (Rosen)

Sedan så har vi det här med ögonbryn och håret. Är det någon här som har problem med hårbotten och ev ögonbryn? klåda och typ mjäll? har pratat med flera som liksom jag har problem med det och har många ggr undrat om det kan ha ett samband?

• Anonym (Rosen)

Det är en ärftlig sjukdom. Jag har det nog från både mammas och pappas sida, dom var båda väldigt torr och fjälliga men långt ifrån lika dålig i ansiktet som jag är.

disel skrev 2008-02-25 21:00:26 följande:
    nelina - samma här, började som envisa finnar uppe vid ögonvrån, för att sen lixom vandra neråt. Nu är det mer koncentrerat till kinden och lite ner mot hakan. Men jag har inte alls varit stressad eller nått, är inte blond/ljushyad, bränner mej aldrig i solen, stressar sällan upp mej, rodnar inte lätt osv. Allt som man kan läsa om att man kan vara för att få rosacea.. För mej är det ett stort frågetecken hur jag kunnat få detta :-/
  • Anonym (Rosen)

Rosacean har så många "ansikten" allt från liten fläck till ett ansikte fullt av inflamationer och ständigt knall röd som jag brukar se ut. Jag fick min diagnos av hudläkare när jag väntade mitt första barn. För mig har Rosacean förvärrats under graviditet. Dom har sagt till mig att sjukdomen går i "skov" alltså att man kan ha bättre och sämre perioder och ev vara helt besvärsfri i perioder. Jag har varit bättre på sommaren men jag har aldrig varit bra sedan jag för 20 år sedan fick Rosacea..tyvärr.

Anonym (Anna) skrev 2008-02-25 22:26:48 följande:

Fick diagnosen i förra veckan av en läkare på mödravården. Har varit hos vårdcentralen och allergiläkare innan som sagt samma sak, men inte varit säkra. Detta bröt ut i somras när jag blev gravid, men samtidigt känns det lite svårt att tro att det stämmer för jag verkar inte vara så drabbad som många andra. Jag har mycket torr hud på vintern och när den är torr så blir jag lätt lite röd, men det har jag varit sedan barnsben pga en solskada i ansiktet (bodde utomlands i soligt land) så det talar väl för rosacea, men samtidigt så ser man ju alla "skräckbilder" på nätet för rosacea och så ser inte jag ut. Jag har små "kvisslor" i pannan (främst mellan ögonbrynen) och på näsan samt att ögonen svider så det kanske stämmer.Är dock tokorolig för att jag ska ha så här jämt. En del säger att det aldrig riktigt går över och andra att det går i vågor. Jag saknar mitt ansikte! Har aldrig i mitt liv haft en finne och helt plötsligt får jag små kvisslor på näsan som blöder och blir till sår. Är det verkligen rosacea? Ingen verkar vilja remittera mig till hudläkare så länge jag är gravid eller ammar. Har får Rosex utskrivet och tycker det blivit något bättre även om huden är mycket torrare. Har dock en kräm som jag tycker lindrar och det är Oil of Olay Sensitive. Det är typ som en "mjölk" som snabbt går in i huden. Billig och svalkar.Någon annan som har erfarenhet av att smörja med Rosex under graviditet? Är lite orolig för bebis som dock kommer om ca 2,5 veckor.
  • Anonym (Rosen)

Anna jag kan bara svara för mig själv på din fråga ang kryddstark mat, alkohol mm jag har aldrig upplevt att jag blivit sämre av något av dessa olika saker som man sa till mig att jag skulle undvika vid Rosacea. Däremot vid mens har det varit allra värst. Bastubad samt blåst och kyla förvärrar också.

Svar på tråden Rosacea