Rosacea
Fick diagnosen i förra veckan av en läkare på mödravården. Har varit hos vårdcentralen och allergiläkare innan som sagt samma sak, men inte varit säkra. Detta bröt ut i somras när jag blev gravid, men samtidigt känns det lite svårt att tro att det stämmer för jag verkar inte vara så drabbad som många andra. Jag har mycket torr hud på vintern och när den är torr så blir jag lätt lite röd, men det har jag varit sedan barnsben pga en solskada i ansiktet (bodde utomlands i soligt land) så det talar väl för rosacea, men samtidigt så ser man ju alla "skräckbilder" på nätet för rosacea och så ser inte jag ut. Jag har små "kvisslor" i pannan (främst mellan ögonbrynen) och på näsan samt att ögonen svider så det kanske stämmer.
Är dock tokorolig för att jag ska ha så här jämt. En del säger att det aldrig riktigt går över och andra att det går i vågor. Jag saknar mitt ansikte! Har aldrig i mitt liv haft en finne och helt plötsligt får jag små kvisslor på näsan som blöder och blir till sår. Är det verkligen rosacea? Ingen verkar vilja remittera mig till hudläkare så länge jag är gravid eller ammar. Har får Rosex utskrivet och tycker det blivit något bättre även om huden är mycket torrare. Har dock en kräm som jag tycker lindrar och det är Oil of Olay Sensitive. Det är typ som en "mjölk" som snabbt går in i huden. Billig och svalkar.
Någon annan som har erfarenhet av att smörja med Rosex under graviditet? Är lite orolig för bebis som dock kommer om ca 2,5 veckor.