• Kaya

saras måbra-tråd keeps going stronger

Oj vad ni har hunnit skriva mycket, både i gamla och nya tråden!

Kul och härligt och inspirerande med en ny tråd!

Jag ska precis ut och springa. Sprang senast i lördags, hemma hos mamma och pappa i Värmland, så jag är riktigt sugen nu. Ska köra rodd + styrka + stretch efter.

Igår var det SÅ skönt att gå på poweryoga för första gången på flera veckor. 10 min uppvärmning (hårt) på löpbandet hann jag med innan.

Efter träningen igår, dusch osv var det så GOTT att äntligen äta kvällsfika så det blev MYCKET mer än vanligt, rött thé med havremjölk, två tunna skivor grovt hembakat med 17% ost och några skivor banan, en apelsin och 50 gram mörk choklad (oj då!)! Annars brukar det vara ANTINGEN mackor ELLER frukt + choklad... Och nästan aldrig 50 gram choklad på en gång numera (det var standard förut men nu brukar jag försöka hålla mig runt 20-30 gram per tillfälle!) *hmmm*

Monchichii - jag tycker det låter helt perfekt att ta till sig "pointstänket" hos VV och kombinera med kunskaper om vad som är bra att äta även oavsett antal kalorier! För när det gäller viktminskning så ÄR det ju i slutänden bara balansen mellan inkomster och utgifter som spelar roll. Men när det gäller hälsa och välmående så spelar även kvaliteten och det allmänna näringsvärdet på maten roll.

Jag köpte själv en sån där skiva som heter Hälsovakten för några år sen. Men det funkade INTE för mig. Till skillnad från dig Monchichii så fick jag "svälta" om jag skulle hålla mig inom de ramar som det programmet satte upp för mig! Då gick jag över till min egen metod istället, dvs att äta MYCKET (måste få bli mätt), men nästan bara nyttig och hälsosam mat, uppdelat på 5-6 måltider per dag och med lite extra protein, plus medvetenhet om olika typer av kolhydrater och deras GI-värden. Och så massor av motion för att förbränna all den energin som jag får i mig!

Som har sagts så många gånger här i tråden: alla måste hitta sin egen väg som funkar på lång sikt för just den egna kroppstypen, ämnesomsättningen, målsättningarna...

En bekant berättade att hon blev så LYCKLIG när hon insåg att hon kunde gå ner i vikt utan att motionera, bara genom att lägga om kosten, för hon avskydde träning. Hon hade alltid trott att man MÅSTE träna bort övervikten, så för henne var det fantastiskt att "slippa"! Medan jag och många andra med mig ÄLSKAR träning och mycket hellre tränar en timme extra än äter mindre portioner!

SE: Härligt med en sån där "bra-mamma-dag"! Jag tycker du verkar vara en suverän mamma VARJE dag men jag känner igen mig i det du skriver att ibland är det så härligt att verkligen ha mycket kvalitetstid och UMGÅS sådär intensivt med sitt barn!

NU ska jag ut och springa!!!

K

• Kaya

Jessi: DU ÄR SÅ VÄLKOMMEN!!! Vist bor du i Stockholm? Det är bara att slänga sig på tåget och komma! Norrköping är bara en dryg timme bort! (jag menar allvar - vi kunde ha promenad-och-nyttig-mat-träff )

Nilla: så där var jag i FÖRSTA delen av graviditeten. Enda jag kunde göra var att ligga på sängen och äta saltlakrits (barnmorskan förbjöd mig men kroppen SA att den MÅSTE ha saltlakrits så självklart lyssnade jag på kroppen! ). Senare i graviditeten mådde jag bättre och var piggare och orkade mer. Men det är nog oundvikligt att åtminstone NÅGON del av grav blir lite jobbig och tung. Det är ju stora omställningar i kroppen!

kaksmulan. Jag vet att du alltid har koll på ALLT men ändå, angående Magdas mjölkdrickande. jag har läst flera notiser i olika tidningar (typ hälsotidningar men även dagstidning) om nån studie som har gjort och som visar att mjölkdrickare i genomsnitt har lägre vikt eller bättre BMI eller vad det var jämfört med personer som inte dricker mjölk. Forskarna visste inte om det berodde på calcium, eller att mjölkdrickare i allmänhet är sunda (sportiga? typer, eller vad det nu var... men enligt den här studien skulle alltså komjölk med låg fetthalt vara en BRA dryck ur viktminskningssynpunkt!

Själv vill jag ha komjölk i kaffe (och älskar ost, yoghurt osv) men till gröt, pannkakor, thé osv är det havre/sojamjölk som gäller, mest för smakens skull men även för att jag inbillar mig att magen gillar det bättre...

SE: vilken skön fredag! Sovmorgon och träning! Njut nu riktigt mycket av din lediga dag!

Jag njöt i fulla drag i förmiddags av löpning TVÅ VARV runt vanliga rundan på 45 min (=den vanliga tiden, kommer in nästan på minuten oavsett om det känns lätt/tungt?! Idag ganska tungt i benen men LÄTT mentalt eftersom jag fick springa i STRÅLANDE SOL! ), plus 10 min rodd (hårt), crunches, pushups och stretch. *MMMM*
    STOR lunch på det. Hämta lillan, hjälpa henne somna...

Nu ska jag baka matbröd och förbereda mat, göra fikonbollar och mörk chokladmousse (kvällens efterrätt... aaahhh fredagsmys), och fixa en massa andra hushållsbestyr med tvätt osv... Kaffe och fikonbollar blir det nog till mellis! *längtar*

Behöver hjälp med middagsmaten! Har champinjoner i kylen som jag behöver göra nåt med men vet ALDRIG vad jag ska göra med champinjoner. SNÄLLA TIPS?

K

• Kaya

PS. Nilla, angående det du skrev i gamla tråden: jag tror att JAG i alla fall hindrades från att nå min målvikt när jag var yngre eftersom jag var så rädd för fett men trodde att kolhydrater var helt OK... (ungefär som du skriver ang dina erfarenheter av VV kaksmulan) jag var vegetarian och fick antagligen ALLDELES för lite protein och fett, aktade mig som tusan för smör på mackan osv men åt MÄNGDER av pasta, potatis, popcorn osv...

Sen kan jag tycka att det har blivit lite för "mekaniskt" tänk kring GI, typ att man glömmer bort helheten och såna saker som mättnadskänsla, visst potatis har högre GI än pasta men samtidigt betydligt högre mättnadskänsla per x antal kalorier...

K

• Kaya

Kaksmulan, jag tänker ofta på det som lite äldre och mindre "hippa" och trendiga kostexperter och dietister brukar säga. Att den "gamla" svenska maten med kanske sill till förrätt, kött, sås och potatis + grönsaker (lagom mycket av allt, inga bamseportioner, 25% mindre storlek på tallrikar än de man brukar använda idag!) till huvudrätt, och efterrätter typ kräm med mjölk inte var så dumt trots allt. Inte ens om man vid festliga tillfällen delade på en sån där 33cl flaska läsk på 2 personer till maten! Och absolut inte om man jämför med dagens mat med mycket snabbmat, salta snacks, kilovis med lösviktsgodis, tvålitersflaskor med Cola osv... Genomsnittsvikten har ju typ ökat med hur mycket som helst senaste decennierna, trots att vi nu vet så mycket om GI och "alla" tränar...

He he

Avslöjade jag nu att jag är typ 10-15 år äldre än de flesta av er andra ungdomar här på tråden?

K

• Kaya

Baksidan av sockerpaketet... hmmmm

Jag ifrågasätter inte det du säger för jag VET inte men de som producerar och säljer socker, är de verkligen trovärdiga?

Jag har så svårt för sånt där. Jag läste på nåt paket med sockrade flingor för barn "Alla har rätt att njuta. Även barn."

vaddå försöka ge föräldrar dåligt samvete för att de försöker ge sina barn sunda matvanor från början!? Typ stackars DINA barn om de får havregrynsgröt istället för såna här goda njutbara flingor med socker på och dessutom tecknade seriefigurer på paketet!

Likadant med McDonalds. Här kan alla VÄLJA vad de vill äta, vi har nyckelhålsmenyer, bla bla bla... Skit samma om det finns minimorötter eller ej, barn lär sig ÄNDÅ på McD att pommes frites och vitt bröd med stekt köttfärs och hanburgerdressing är "mat", det är nog lätt hänt att det blir den mest självklara maten för många...

Vi går på Max några gånger per år och min son, nu 7 år, blir alltid LITE besviken för han får ju inte pommes frites och leksak som de andra barnen han ser runtomkring, utan "bara" hamburgare (med grovt bröd) och minimorötter... så det fria valet... hmmmm... jag vet inte om jag tror på det!

Oj sorry...

Det var inte meningen Nilla att reagera så starkt på just det där med sockret, det kanske är så att man åt lika mycket socker förut. Men alla jag pratar med om matvanor förr hävdar i alla fall att det var ovanligt med godsaker, att barn aldrig fick läsk till vardags, och till fest bara ETT glas osv. Kanske de förskönar historien så här i efterhand? Förmodligen åts det mindre fibrer, eftersom fibrer har blivit "trendigt" först senare. Brödet bakades väl mest på rågsikt, och söt svensk sirapslimpa är ju en gammal klassiker som utländska gäster brukar reagera på (likaså det faktum att man i en svensk korvkiosk kan köpa en måltid där korven, brödet, senapen OCH ketchupen innehåller MÄNGDER av socker! och det är ju ingen nyhet precis...).

Intressant! Att fundera över hur matvanor och kostideal har förändrats. När det gäller viktminskning har det ju svängt rejält från fettsnålt till kolhydratsnålt.

Dagens middag blir DINKELPAJ MED PURJO, CHMAPINJONER & SKINKA. I pajbotten 50/50 smör och grekisk yoghurt (hade ingen kesella...) och grovt dinkelmjöl. Fyllningen är purjo och champinjoner frästa i 50/50 smör och olivolja, rökt skinka, ägg och Oatly havregrädde + kryddor. Tillbehör blir marinerade blandade bönor och haricots verts. Efterrätt blir mörk fransk chokladmousse! *MMMM*

Längtar redan, men är inte precis hungrig än... Klämde en stor morot och 3 stora fikon-valnötsbollar till eftermiddagskaffet! Var så hungrig, förbränningen på högvarv efter förmiddagens löpning...

K

• Kaya

Ja kaksmulan det är sant, man generaliserar så lätt, det fanns nog alla varianter även "förr i tiden," hälsokoströrelsen med fasta 1-2 veckor om året (SÅÅÅ ute nu, att "svälta" är ju ingen hit för kroppen precis!), potatisavkok, råkost, groddar och grovt bröd kom ju ganska tidigt ändå... Och många av gamla tiders husmödrar skulle nog aldrig drömma om att servera något annat än "äkta" potatismos, men bakade samtidigt bröd på mjölk, ister, råsikt och sirap (för att bjuda på "det bästa," osötat bröd med vatten som degvätska skulle kanske anses "snålt" eller fattigt!).

Som sagt, det är ju superintressant med alla idéer, "regler," åsikter och trender kring mat!

Allt är dessutom så komplicerat, man måste väga in så MÅNGA faktorer när man bedömer om ett livsmedel är "nyttigt" eller inte. Ta bara grönsaker som exempel. Färska verkar ju som det bästa alternativet. Men här i Sverige kan faktiskt frysta grönsaker ibland vara bättre än den färska motsvarigheten, som har skördats långt bort och åkt tvärs över halva jordklotet... Och så det där med tomater, att processade tomatprodukter faktiskt är nyttigare än att äta dem au naturel...

Dessutom kan man äta hur nyttigt som helst, om man har obalans i tarmen så man har svårt att ta upp näringsämnena så kan man ändå få vitamin/mineralbrist...

osv osv

Så det enda som gäller kanske är att äta sånt man KÄNNER att man mår bra av, och som man tycker är GOTT, för man kan ändå inte räkna ut vad som är bäst och nyttigast i alla lägen!

K

• Kaya

TACK SE men jag inser nu att jag måste förtydliga, hade tänkt hålla tyst här ett tag för att inte dominera tråden helt men inser att jag skrev utan att tänka förut... (som vanligt)

Nej nej jag menar absolut inte att det är "fel" att barnen får äta onyttigt ibland... herregud båda mina barn är riktiga godisråttor, älskar bullar och kakor, äter lördagsgodis i mängder och ibland fuskar vi andra dagar än lördag (t ex vid långa resor med bil etc)...

men jag är liksom mer strikt med MAT, att MAT ska vara näringsriktig, bränsle till kroppen...

Alltså, jag tycker att godis-bullar-kakor-efterrätt är OK att ge barnen IBLAND och markera att det är något speciellt, guldkant... men MATEN som de äter för att orka leka och växa och må bra ska vara "RIKTIG MAT" i möjligaste mån... vet att det är lite snurrigt men jag tycker det är mycket värre med t ex sockrade frukostflingor, yoghurt/fil med massor av socker, friterad snabbmat osv än GODIS eftersom man liksom är MEDVETEN om att godis inte är bra för kroppen och ska avnjutas med måtta... men JAG trodde i alla fall när jag var barn att sån där supersöt yoghurt med söta flingor var en helt normal frukost!

Min princip är alltså att barnen ska äta RIKTIG MAT för att bli mätta och må bra. Och sen få äta onyttigheter ibland som guldkant, inte för att äta sig mätta på det. Det är därför jag så mycket hellre låter mina barn få bulle och saft på kondis, eller popcorn på bio än pommes frites och hamburgare till mat - även om det är lika onyttigt för kroppen! Det är mer TÄNKET jag vill överföra, att de ska få en medvetenhet om vad som är MAT och vad som är SKRÄP...

*SNURRIGT*

Lite liknande tänker jag när det gäller mig själv, att även om jag unnar mig onyttigheter så måste BASEN vara nyttig näringsriktig mat, bränsle för all träning osv.

K

• Kaya

Åh lasagne! Måste jag göra nån dag, jag älskar det, Jessi din variant låter underbar! Kycklingfärs, mal du själv eller finns sånt att köpa färdigt i Storstan?

(Man är ju lite nojjig över köttfärs just nu...)

Har inte riktigt hunnit läsa ikapp det ni har skrivit sen sist, men har i alla fall förstått att många är sjuka eller har andra problem : SE, TRIST med din bittra släkting... KRYA PÅ ER, usch kräksjuka är ju bara HEMSKT, och problem med relationer/släktingar ännu värre, och hoppas allt känns bättre snart!

Nu fick jag lite perspektiv, jag som hade tänkt komma här och GNÄLLA om den SVACKA som jag har hamnat i efter juluppehållet... Har ju tränat på som vanligt på ren viljestyrka men den vanliga energin har inte riktigt kommit tillbaka och fast jag har återgått till min vanliga mat har jag hela veckan sen vi kom tillbaka från Värmland haft svårt att undvika att överäta och äta mig FÖR mätt... Det händer liksom FÖR ofta att jag äter lite extra bara för att maten står där, eller att jag är trött, uttråkad, jag vet inte riktigt VARFÖR ens! Om jag äter mycket för att jag är HUNGRIG tycker jag inte att det gör nåt, men att äta LITE för mycket hela tiden utan riktig anledning så man känner sig obehagligt mätt efteråt, det är bara DUMT!

Sen har både lilltjejen och jag varit lite konstiga i magen de senaste dagarna, vi är inte magsjuka på riktigt men hon har haft lite varierande aptit, lite lös i magen till och från, plus kräkts 2 ggr på 4 dagar - men leker som vanligt och är glad och pigg och äter FÖR DET MESTA ok, så nån RIKTIG magsjuka kan det inte vara... Jag har ju handskats med hennes kräks och bajs, och inte heller blivit sjuk på allvar, men NÅNTING är det, jag är lite orolig/öm i magen... Det värsta är nästan att man får den där matta trötta känslan i hela kroppen när det är nåt med magen

Lördag natt hade jag dessutom mitt vanliga onda (som jag inte vet vad det är) så jag knappt kunde sova nåt... Kom hem från torpet igår kväll och övervägde om jag skulle strunta i yogan, men så gick jag iväg ändå, tänkte att söndagspoweryogan på 75 min är ju veckans mjukaste och lugnaste träning och jag har ju gjort passet hundra gånger... MEN när jag kommer dit och har kört 20 min HÅRD uppvärmning på löpbandet så visar det sig att det är en ny instruktör och att hon körde ett STENHÅRT pass, mycket jobbigare än det vanliga!!! PUH! Där fick jag träna ordentligt i alla fall!

Idag ska jag köra afrikansk dans + styrka eller kondition, beror på hur trångt det är i styrketräningsdelen av gymmet - de bygger om just nu så det är lite rörigt.

SORRY det blev mycket gnäll fast jag inte ens har kräksjukan!!! Jag hoppas återkomma på bättre humör och med mer solskenshistorier senare i veckan!

SOM SAGT KRYA PÅ ER ALLA SJUKA

K

• Kaya

SE: USCH vad hemskt. Än en gång säger jag att den här tråden är så BRA därför att man DELS får en massa inspiration på mat-och-motions-området, men SAMTIDIGT får ständiga påminnelser om att livet består av så mycket mer än midjemått och kondis, och att man får proportionerna lite mer klara för sig när man hör om sånt här! Vad som är verkligt VIKTIGT osv!

Kaksmulan: Jo jag kan faktiskt träna på ren vilja, men jag lider då, eftersom det är så underbart när lusten finns där och flytet... som jag har saknat lite nu på sistone. Men igår kväll gjorde jag i alla fall nåt bra. Jag hade ju varit ute med barnvagnen 2.5 timme på dan, en del av tiden visserligen promenerande i en 2-årings tempo men mesta tiden med ganska bra fart... och så gick jag på afrikansk dans på kvällen, svettigt värre i 60 min. Efter det hade jag planerat antingen styrka eller mera kondition, bara för att jag var ju ändå på gymmet och brukar göra så och min man skulle inte iväg på sin träning på en stund än osv osv... Men då kände jag att nää nu går jag hem (NÅT konstigt i magen var det och lätt huvudvärk), och så gjorde jag det. Badade, umgicks med familjen, åt STOR kvällsmat med flera knäckemackor, Dofilus, torkade och färska frukter, frön osv. När mannen stack iväg nattade jag först lilltjejen och sen läste jag för stora killen och somnade med honom som jag brukar på måndagar. Idag känner jag mig lite piggare!

Insåg att jag har ett starkt sug efter familjetid just nu, inte riktigt rätta motivationen att hänga så mycket på gymmet som jag gjorde ett tag före jul, så idag (NU) ska jag springa på förmiddagen istället för att träna gym på kvällen som jag hade tänkt. Min man spelar match ikväll så om jag tränar direkt när han kommer hem så hinner i inte ses idag HELLER!

Alltså. Löpning, rodd, styrka och stretch blir det för mig nu. Inte riktigt lika lockande väder att springa i som förut, men... Det blir härligt ikväll med en lugn kväll hemma, middag med familjen osv.

Och förresten, läste ikapp lite, ha ha, enda RIKTIGA "gymråttan" här på tråden är nog Evenstar... Jag har inte kört TUNG styrketräning på ett bra tag. När jag gjorde det hade jag med mig proteindrink (ProViva nypondryck + proteinpulver) att dricka direkt efter. Sen åkte jag hem och duschade och åt som vanligt. Nuförtiden kör jag ju mest dans, kondition, poweryoga, och LÄTT styrketräning (ÄN så länge, you just wait) och då tycker jag det är OK att åka hem, duscha, och SEN äta (vanlig mat). För då har jag ju laddat med bra mat hela dagen innan också.

K

• Kaya

Å Jessi... vad härligt! Är SÅÅÅÅ avis på dig och alla andra som har ett jobb att återvända till efter föräldraledigheten. Jag hade ju inte det, var projektanställd innan och så flyttade vi till en ny stad mitt i min föräldraledighet dessutom så nu ska jag ju försöka börja på ny kula i vår nya stad och det verkar ju helt KÖRT att hitta ett jobb?!?! Blir så stressad för jag vet inte om jag har rätt till en ny period med a-kassa heller. USCH. Där fick man för att man valde att utbilda sig både länge och väl...

Jag märker att min energinivå inte är tillbaka på normal nivå än men mår i a f bättre idag än igår! Tog det dock lite lugnt i förmiddags, sprang "bara" ett varv runt vanliga rundan plus 10 min rodd + crunches, pushups, stretch. Det är så lustigt, när jag började springa i våras så tyckte jag att jag var såååååå duktig efter ett varv plus stretch bara. Nu har två varv blivit standard och om jag BARA springer ett varv plus kör lite rodd så tycker jag att jag har tagit det lugnt!

Skönt var det att springa och ro, men det är nån typ av trötthet i kroppen som gör att jag inte orkar 100%. Dock känner jag mig som sagt på gång igen nu, äter ordentligt idag och ska försöka gå och lägga mig i tid ikväll igen så kanske jag är tillbaka på min vanliga energinivå imorgon! Hoppas!

I morse åt jag grova mackor med 10% ost och 7% Må Bra medwurst och tomat till théet. Sen vegetarisk lasagne med massa bönor i till lunch (hittade en porton i frysen, inte det godaste jag har ätit men HELt säkert lågt GI ). Kaffe med Mellanmjölk plus liten skål Dofilus, valnötter, pumpafrön och havrekli till mellis. Till middag blir det vegetarisk stroganoff med massor av grönsaker och rotfrukter, sojakorv, fransk senap och matlagningsyoghurt, ris eller quinoa eller nåt till det. Sen kanske det inte blir nån kvällsfika idag, jag får se, det beror på om jag somnar med sonen eller ej...

Imorgon ska jag ner på gymmet diekt på morgonen och köra löpband eller CT + styrka. Ser fram emot det! Skönt att åka dit på morgonen, de bygger om så det är JÄTEtrångt och bökigt i styrketräningsrummet på kvällarna när alla tränar.

6628 - usch inte kul med epilepsianfall och förbud mot att köra bil - när ni dessutom bor på landet! Men som du själv säger, säkert ordnar det sig på nåt bra vis. Viktigast är att du mår bra! (Men det gör man ju bara om vardagen funkar, det borde t o m FK fatta!)

K

Svar på tråden saras måbra-tråd keeps going stronger