Inlägg från: kaksmulan |Visa alla inlägg
  • kaksmulan

saras måbra-tråd keeps going stronger

Tack alla för alla gratulationer! Jag hade en jättebra dag igår. Maken och jag var bla på spa, köpte en tv (äntligen kastas 15-tummaren ut) och åt indiskt (mums). Idag ser det ut att bli en helt underbar dag. Kallt men med härlig snö över hela stan. Kanske kanske kan det bli en premiärtur med skidorna i kväll. Synd bara att jag måste jobba så mycket idag...

Välkommen hit snödroppen! Frukosten är för mig jättesvår. Men din frukost lät väl jättebra? Kanske kan du dra ned på hjortronsylten ifall den innehåller mycket socker? Färska bär är bättre. Själv äter jag just nu en egen muslimix med ganska mycket nötter och frön (100 g musli på ca 2 dl lättyoghurt naturell).

Till alla brödbakande personer här i tråden måste jag få tipsa om Anna Skippers hälsobröd! Det är helt ljuvligt gott och LÄTTBAKAT (när man väl inhandlat alla ingredienser). Jag brukar blanda i lite hackade aprikoser, fikon och så lite russin också. Eller så blandar jag i lite grovhackade nötter och olika frön typ solros, pumpa eller linfrö.

Annas nyttiga bröd Ett bröd bakat på dinkelmjöl och fullkornsprodukter ger lång mättnadskänsla och ger tarmen något att jobba med. Oerhört lättbakat. Bara att röra ihop – kommer bli en favorit för familjen. Till och med barnen älskar detta nyttiga brödet!  5 dl dinkelmjöl 2 dl grahamsmjöl3 dl rågsikt2.5 dl fyrkornskross1 dl vetegroddar1 tsk havssalt4 tsk bikarbonat5 msk blandade brödkryddor ( anis och fänkål)1 liter ekologisk filmjölk0.5 dl sirap eller honung Sätt ugnen på 175 c. Blanda alla torra ingredienser. Rör ned filen och sirapen.Smöra och bröa två 1.5 liters avlånga formar.Grädda ca 100 minuter.Alternativ – gör halva satsen i en brödform och grädda i 60 minuter.

SE:Min kloka kära vän! Jag sitter aldeles för mycket på läktaren och ser på hur mitt liv lever med mig. Tack för att då finns här och påminner mig om att återta komandot! KRAM
    Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • kaksmulan
    Jessi74 skrev 2008-01-25 10:08:04 följande:
    BERITS LIMPA (Det är många ingredienser, men värt det!) 1 liter fil2 dl mörk sirap (jag brukar ta mindre)5 tsk bikarbonat2 dl grahamsmjöl2 dl vetekli3 dl havregryn2 dl vetekross2 dl rågmjöl5 dl vetemjöl (jag brukar ta dinkelmjöl)1,5 dl russinBlanda alla torra ingredienser. Häll ner fil + sirap. Häll i två smorda och bröade avlånga formar. 175 grader i 1,5 timme i nedre delen av ugnen, täck med folie efter en stund.
    Samma recept typ som Annas hälsobröd Gott!
  • kaksmulan

I helgen har jag åkt skidor så jag har träningsvärk i rumpan fortfarande. Åh, så härligt det har varit. Snön var gnistrande vit, skoterspåren hårdpackade och solen värmde i ansiktet och temperaturen var på lagoma minus 3 grader! Hääääärligt med vinter!!!

Magda: Sååååå duktig!

Kaya: Ja, visst är det trist när man inser att man har kvar gammalt dåligt beteende. Men samtidigt är det bra att få sig en varning om att det är lätt att trilla dit igen. Det gäller faktiskt att vara på sin vakt hela tiden. Jag är en sån som inte kan äta något alls utan att trilla dit. "Lagomt" finns inte för mig. Det går inte att bara ta EN chokladpralin ur alladinasken utan det blir ALLTID fler. Det går inte att bara smaka EN vinergum för utan att jag vet ordet av så har jag tömt skålen (äter normalt inte heller godis). Nej, det är helt enkelt nolltollerans som gäller OM MAN INTE FÖRST TILLÅTER SIG ÄTA MED GOTT SAMVETE! Innan nästa gång du åker på någon dylik fest så tänk på vad du faktiskt FÅR äta och ät det och inget annat. Tex, på ett kalas får du äta fikabröd och tårta men hoppar över läsk och godis tex.
    Hur som hellst så är det ny vecka nu och du får ta nya tag! KRAM på dig!

SE: lika underbar som vanligt ser jag!

• kaksmulan

Nu ska jag berätta nått tok:
    Jag har lagt ned att träna pass nu för ett tag framöver! Blir det träning för mig så blir det skidåkning när jag har tid och jag ska INTE pressa mig och ha dåligt samvete för att jag inte tränar. Och varför gör jag sånt nu då? Jo, jag har så himla mycket att göra på jobbet och har en stressnivå utöver det vanliga. Normalt brukar träningen vara ett sätt för mig att varva ned MEN när man känner att man hellre borde jobba över i stället för att gå och träna så blir träningen bara en yttligare stressfaktor som jag mår dåligt över. Går inte alls att njuta av träningen utan jag står där och bara känner hur jobbigt det är (både fysiskt och psykiskt). Nä, tills jag känner att arbetsbördan lättar igen så får en skidtur då och då räcka. Genast så känns allt mycket lättare och bättre!
    Grejen är för mig att när jag börjar må dåligt, är stressad och blir sur och grinig därför så börjar jag tröstäta! Det behöver inte vara mycket "farliga" saker men det blir en näve nötter extra, eller två ostmackor till eller ett glas vin mer än jag tänkt mig på lördagskvällen. Lika så blir det med middagen, trots att jag egentligen är mätt och nöjd så blir det en liten portion till. Ätandet gör att jag blir stressad över DET och så mår jag ännu sämre och så där håller jag på. Nä, precis som Nilla måste jag säga STOP! Det är bara att backa tillbaka på kravspecen, lägga ned träningen ett tag samt allt annat som är "måsten". Men jag längtar tills jag kan känna att jag gjort en BRA och tillfredställande arbetsdag där jag med gott samvete kan få gå upp till IKSU och köra ett benhårt underbart pass för att få komma hem härligt slut i kroppen och bara känna att man mår bra!

I morgon blir det en hemmadag med Ellendellen. Hon har förkylningsblåsor i munnen och feber...

• kaksmulan

Tindra: Siktat dinkelmjölk kan du byta ut rakt av i allt! Det har jag gjort och det funkar bara fint. Fullkornsdinkelmjölet är lite grövre och brödet blir mörkare av det. Men bakar vi matbröd hemma så tar jag bara sånt mjöl också. Eventuellt måste man ha liiiiiiite mer mjöl än vad som anges i recepten men sånt ser man ju.

Kaya: wow vad du skriver! Det är verkligen härligt att läsa dina inlägg!

6628: 6 km på 60 min tycker jag är ett bra motions-promenadtempo! Man får gå på ganska bra och när jag joggar så joggar jag ungefär så fort (dvs lika fort som jag går en rask promenad). När du inte längre tycker att det är jobbigt eller utmanande att gå så fort på en runda så är det dags att under de första tio-femton minuterna av rundan börja lyfta fötterna lite mer (dvs börja jogga lite). Efter ett tag så kommer du kunna springa hela rundan! Det var så jag gjorde när jag började jogga!

annelie: Jag VET hur det är med stressiga jobb. Jag vill så gärna hinna läsa här också men måste verkligen tjuva till mig lite tid för att kunna göra det. När man helt enkelt inte orkar tjuva, ja, då blir det lite läst och också lite skrivet! Men kämpa på med allt! Det gör jag och kan jag så kan du! Kram till dig tjejen!

• kaksmulan

6628: JAAA! Kan du gå så fort och ändå inte är speciellt anfådd så är det definitivt dags att öka på! Börja jogga så du får upp flåset eller gå med stavar eller nått så att det TAR mer! Men himlar vad duktig du är! Tänk att du har blivit så bra tränad så du kan gå raskt i en timme utan att bli flåsig! Det trodde du väl inte för ett tag sen?!

Kaya: I natt när jag var vaken med Ellendellen (som drömde mardrömmar pga magont och inte ville somna om) så tänkte jag att nu skulle jag ge upp forskningen och i stället vara ARBETSLÖS!!! Gud vad skönt, att kunna lämna barnen i lugn och ro på mornarna, träna, baka och bara få pyssla på hemma...

• kaksmulan

Igår OCH idag har jag ätit semmeltårta! Ni vet en sån där stor semla som man skär bitar ur. Supergott men inte direkt nyttigt fast det skiter jag i. Semlor eller fikabröd över huvudet taget, existerar normalt inte i vårt hus så när Svågern kom i går med sin familj för att fira min födelsedag i efterskott så passde jag på att njuta.
    Tyvärr är det bara jag som VILL njuta av tårtan. Maken och Ellendellen har magsjuka och Felixen är inte speciellt förtjust i sånt som är sött :-O! Jag lovar, det är INTE från mig han har fått sådana gener. Tänk att inte ens vilja äta 1 dl smågodis på lördagen...

Evenstar!!! Nu GRÄLAR jag på dig! Vad sjutton har du att träna för om du har HALSINFEKTION!!! Fy! Har man ont så tyder det på att något är FEL och sitter det i halsen så kan det vara otäcka bakterier som ger ännu otäckare följdsjukdomar om man tränar! Det VET du ju! Var lite snäll mot dig själv och lägg ned träningen när du har ont någonstanns eller känner dig hängig. Hoppas hoppas hoppas att du slipper bli mer sjuk. Du har definitivt haft nog av sånt elände den här vintern. Kram!

Missi: Åh, jag lider med dig/er. Så tråkigt men samtidigt så får du/ni ju hjälp nu! Vi är här och stöttar dig genom det hela med gestapuran och pergo!! Tråden är ju till för att vi ska må bra allihopa och det är till det vi stöttar varandra! Kram!

• kaksmulan

HÄRLIGT 6628!!!! Åh vad glad jag blir av att höra att du sprang!!!  Jättebra för dig!!!

"Tina" är här uppe nu! Fy sjutton vilket snökaos det är igen. Trodde att bilen skulle blåsa av vägen i morse. Men på söndag skulle det bli fint väder igen så då blir det SKIDÅKNING!!! Längtar!

Jag håller med om att Skipper inte var så extrem i går! Grejen är ju att de där två tjejerna var så HIMLA överviktiga och åt så grymt dåligt så det som är "normal" mat i vår värld blir ju värsta hälsokuren för någon som ätit jättedåligt! De gick ju ned hur mycket som hellst ändå.

Ha en bra helg nu alla!

• kaksmulan

Naturligtvis menade jag "tuva" och inte "tina"... Så typiskt mig

• kaksmulan

Hej
    Sitter på jobbet och läser ikapp helgen och det är inte LITE ni skrivit!!!

SE:Tack för tillägget i TS! Du är så klok! Sen skulle jag vilja tillägga att man inte ska dömma sig själ för hårt heller... Himlar vad duktig du var när du satte undan semlorna! Det skulle jag knappast ha klarat av! Är faktiskt lite för svag för semlor själv.

Kaya: Skrattar gott åt dina inlägg. Vad duktig G är som går på pottan själv! Ellendellen vägrar nu igen! Men vännen, vilka infektioner du dras med! Det är ju inte direkt första gången den här vintern du är däckad! Undra ifall du kör för hårt med dig själv? Kanske skulle hela din kropp må bra utav att lägga ned träningen HELT ett par veckor (cyklingen och promenaderna är helgade men all gymträning inkl funk och yoga får vara). Jag tror faktiskt att din kropp inte riktigt hinner återhämta sig mellan gångerna. För äter man så bra som du gör och sköter sig som du också gör så borde du inte vara sjuk alls! Ögoninfektionen har du nog fått efter ansiktsbehandlingen för modligen har du fått in för mycket "hudbakterier" i ögonen...

Jessie: Din häl... Stretchar du ordentligt?! Ta och börja strecha hälsenan lite extra varje gång du tränat (oavsett VAD du tränat). Det räcker att hälsenan bara ska vara liiite för stel och kort för att man ska få inflammationer och det GÖR ONT! (ok, jag fortsatte att läsa i tråden och såg att du skrev att du strechar ordentligt ). Bra!

Magda: Trots magsjuka... Supergrattis till viktnedgång (bilden är sparad på min hårddisk  )

Clinan: Bra jobbat! 3 cm är nästan en storlek!!!

emmamaria: NEJ! Du har jättemycket att ge den här tråden! Kom dock ihåg att du alltid är välkommen tillbaka! Curryfisken som Magda tipsar om är verkligen SUPER! Barnen älskar den!

6628: Meniere?! Vad är det? (hoppas för din skull att det inte är ep du känner av)

Tina: Krya på dig tjejen!

Evenstar: Du är verkligen super! Himlar vilken blogg du har. Jag är så himla imponerad av dig! Wow alltså! Att du hinner med allt!

Svar på tråden saras måbra-tråd keeps going stronger