• J J

saras måbra-tråd keeps going stronger

Det här brödet gjorde jag till soppan i måndags. Inte det nyttigaste brödet men man kan ju byta ut vetemjöl till nyttigare sorter..

SNURRIGA BAGUETTER (2-3 st)
    1 dl mjölk
    25 g jäst
    1 msk honung
    3 tsk salt
    12 dl mjöl (jag brukar använda ca 6 dl fint fullkornsmjöl special och 5-6 dl vetemjöl special eller 3 dl dinkelsikt+2-3 dl vetemjöl special)

-Mät upp mjölken och 5 dl ljummet vatten.
    -Smula jästen i en bunke, lägg i honung och salt. Rör ut jästen i lite av vätskan och häll sedan i resten av vätskan.
    -Arbeta snabbt ihop till en ganska lös och smidig deg. Jäs i täckt bunke i 1½-2 timmar.
    -Värm ugnen till 250 C.
    -Stjälp upp degen på bakbordet, dela i två el. tre delar, knåda INTE! Snurra varje del till ett långt bröd och lägg dem på papper på en bakplåt. Skär några skåror på snedden med en vass kniv. Grädda i 250 C i 15 min och dra sedan ner värmen till 150 C och grädda ytterligare 15 min. Om ytan blir för brun kan man täcka bröden med ugnsfolie.

Jättegott till t ex soppa!

• J J

precis ätit middag, blev en nyttigare variant av carbonara gjord på äggula, kesella 1%, parmesan, kalkonbacon och fk-spaghetti.. blev faktiskt helt ok, såklart inte lika krämig som originalet men gott, t o m sambon tyckte det var gott.. vi hade vitkålssallad och haricot verts till.

• J J

GRATTIS Kakis! *Kram*

Håller på o kollar syskonvagnar på blocket.. en djungel.. vet inte ens om vi kommer behöva den så mkt men ska köpa en ifall att trotsiga 2-åringen ibland kanske måste spännas fast på vägen hem till från dagis.. nu är det exakt 2 veckor kvar till BF! väntar med spänning!

Idag blir det lunch ute med min mamma och kusinen som fyller år.. får se vad det blir för mat. Här är det regn regn regn.. inte så inspirerande att gå ut faktiskt..

• J J

Alyssa: Jag har också ett recept på sån där enkel limpa på filmjölk i min receptblogg här på FL.. det finns många olika varianter med filmjölk, bikarbonat.. annars kan jag tipsa dig om sidan www.nlife.se, det är en kostrådgivare som skriver en massa nyttiga recept!

Varit o lunchat o shoppat lite på Globen idag med mamma o kusinen. Rea på PoP så bebisen fick sig ett par plagg.. dock blev lunchen inte så nyttig; stekt potatis (inte så mkt), kronärtskockor, vitkålssallad, schnitzel och en klick bearnaise.. en brödbit (vitt "pizzabröd") och ett litet glas cola light! Det var f.ö. inget vidare ställe.. hade bara en massa pizza, färdigköttbullar, pannkakor mm..

• J J

Magda: Kan du äta en grov macka och en ljus istället? jag har också känslig mage och jag kan inte riktigt äta 2 grova mackor.. så jag brukar ta en grov (t ex fazers rallarhalva el dyl) och en osötat formbröd med lite frön i.. annars äter jag oftast ca 2,5 dl yoghurt på morgonen och sedan (när jag jobbade) tog jag mina 2 mackor och te.. men yoghurt är ju bra för magen iaf..
    Det finns ju förresten en massa ljusa brödsorter i affären nu som innehåller lite bättre saker än bara vetemjöl o jäst.. en del av dem innehåller ju även en del socker men om du kollar lite i innehållsförteckningen så kan du säkert hitta ngn som är ok.. eller baka själv?!

• J J

Uppdaterat med lite nya foton på tjockmagen..

• J J

Magda: bra jobbat! Jag hoppas jag kommer ha samma energi sedan när det är dags för mig att ta tag i detta med kost o motion..

Kaya: Trist när det blir sådär med maten.. vet mkt väl..exakt likadan.. så svårt att begränsa sig ibland, man tänker liksom inte efter.. eller ibland gör man det men ändå är handen där i godis/chipsskålen.. min mage klarar knappt av att äta chips och ändå sitter jag o mumsar i mig för att det är så gott.. Men detta var ju "bara" en helg så nu har du all tid framför dig att sköta kosten bättre, du är ju så jädrans duktig med mat och motion så du tar igen dig fort! Ibland tror jag man måste göra sina "misstag" för att hitta rätt igen.. *kram*

Jag har haft en ok helg, har vi ätit på restaurang (oxfilépasta) eftersom detta kanske var sosta helgen vi var barnfria på ett bra tag. Det blev även film + godis och igår fika då svärföräldrarna kom över.. men jag "unnar" mig det faktiskt.. jag är inte redo för att hålla igen just nu, jag ska ta tag i det när bebisen är ute och vi hittat lite rutiner, det ska nog gå bra. Känner att jag börjar om en dag o så går det inte riktigt som jag tänkt, o så tappar jag all energi.. så jag försöker äta lite lagom av det goda bara.. maten är ju relativt nyttig så det är mest småätandet och fikat som är "problemet"..

• J J

Annika: jag brukar använda mig av mildas 20% vispgrädde.. det är ju hälften av vad riktig vispgrädde innehåller.. om den är riktigt kall när man vispar den så blir det rätt hård men ändå inte lika hård som vispgrädde kan bli. Kelda har cokså en 27% vispgrädde men den tycker jag inte blir riktigt lika hård som Mildas. Tycker dessutom att Mildas är godare, inte lika "fet" och mäktig som vanlig vispgrädde.. har dessutom för mig att mildas är gjord av vegetabiliskt fett och det är väl bättre än vispgrädde med.. annars har jag läst att man kan göra grädde av cashewnötter, har aldrig testat och vet inte hur det smakar.. men det är nog godare med vanlig grädde till semlorna! Vad gott med hembakade semlor!
    Jag skulle ju kunna baka bullarna nu när jag är så uttråkad här hemma.. kan frysa in o ha att bjuda på sen när alla ska komma o fika o titta på bebben...

• J J

Tindra: tänk på att du gått ner en hel del i vikt sedan nyår..ngn gång kommer nog kroppen stå stilla ett tag och hitta balans.. men som Magda sa, bättre ner 0,2 än att öka iaf! Tycker du är superduktig med två små och ändå fixar du motion o s v. Toppen!

kakis: trist att träningnen stressar dig men du ska absolut lyssna på din kropp och göra som du tycker.. vad jag läst så är ju stress väldigt negativt och kan göra att man ökar i vikt.. trist att jobbet tar så mkt tid också.

Var på MVC idag och allt var bra, så skönt att mitt blodtryck inte gått upp alltför mkt och dessutom har jag stått stilla på samma vikt i 3-4 veckor nu! Och då rör jag inte på mig så mkt (jobbig brant uppförsbacke varje morgon vid dagislämning dock Glad) och dessutom blir det en hel del fikabröd/kaka el dyl.. och godis på helgerna.. ja ja.. jag är glad om jag inte går upp så mkt.. redan gått upp ca 15 kg.. riktig muminmamma!

• J J

SE: tack! Du är verkligen på hugget nu.. sån inspiration!

Jag ska boka in en instruktion på sats sedan när jag är redo att börja träna styrka.. alltid velat börja styrketräna men det faller efter typ en gång.. tycker det är så trist att träna själv.. sambon och jag brukade träna tillsammans på helgerna ibland eftersom sats har barnpassning.. får se hur det funkar när man har två småttingar.. ska iaf börja med mamma-babygympa på sats i vår tänkte jag och sen ökar jag beoende på hur det känns och går med allt.. OCH promenader! längtar..

Gjorde förresten supergod middag igår; "italienska köttbullar" i tomatsås med tagliatelle. Gjorde en tomatsås på lite olivolja, lök, vitlök, fint tärnad morot och rotselleri som jag kokade med krossade tomater, vatten, buljong o kryddor en stund. Mixade med stavmixer så den blev någorlunda slät. Under tiden blandade jag nötfärs, ägg, torkad timjan + oregano + basilika +dragon+lite rivet citronskal+ färsk fint hackad persilja, lite ströbröd blandat med mellanmjölk, peppar, salt. Rullade smeten till små köttbullar och la ner dem i den mixade kokande såsen och de blev klara på kanske fem min. Till detta tagliatelle och färsk parmesan. MUMS!

Svar på tråden saras måbra-tråd keeps going stronger