• J J

saras måbra-tråd keeps going stronger

SE: tack! Du är verkligen på hugget nu.. sån inspiration!

Jag ska boka in en instruktion på sats sedan när jag är redo att börja träna styrka.. alltid velat börja styrketräna men det faller efter typ en gång.. tycker det är så trist att träna själv.. sambon och jag brukade träna tillsammans på helgerna ibland eftersom sats har barnpassning.. får se hur det funkar när man har två småttingar.. ska iaf börja med mamma-babygympa på sats i vår tänkte jag och sen ökar jag beoende på hur det känns och går med allt.. OCH promenader! längtar..

Gjorde förresten supergod middag igår; "italienska köttbullar" i tomatsås med tagliatelle. Gjorde en tomatsås på lite olivolja, lök, vitlök, fint tärnad morot och rotselleri som jag kokade med krossade tomater, vatten, buljong o kryddor en stund. Mixade med stavmixer så den blev någorlunda slät. Under tiden blandade jag nötfärs, ägg, torkad timjan + oregano + basilika +dragon+lite rivet citronskal+ färsk fint hackad persilja, lite ströbröd blandat med mellanmjölk, peppar, salt. Rullade smeten till små köttbullar och la ner dem i den mixade kokande såsen och de blev klara på kanske fem min. Till detta tagliatelle och färsk parmesan. MUMS!

• J J

6628: bra jobbat!

Tinra: Jag brukar också blanda en hel del mjölsoter..aldrig att jag använder endast vetemjöl.. om det står t ex 10 dl vetemjöl i ett recept brukar jag byta ut minst hälften till annan sort (t ex fk). Och använder man t ex fk-dinkel så brukar jag ta vetemjöl special istället för vetemjöl, det blir luftigare då.. och nu finns det fk vetemjöl special, supergott till baguetter t ex.. men det är inte så svårt det där med bröd.. det är bara att testa sig fram..och skriv gärna ner när du bakar hur mkt du tog av varje mjölsort.. kan ju även skriva en kommentar om brödet blev torrt eller så..då är det lättare att komma ihåg nästa gång! På min blogg här på fl har jag recept på "snurriga baguetter" som är jättelätta att göra, behöver inte knådas.. det är bara att experimentera med olika mjölsorter, kan säkert lägga till lite solrosfrön/linfrö el dyl..

• J J

emmamaria: ta det lugnt.. ät ngt som ger bra energi och vila.. är nog inte bra o träna efter blodsockerfall..

Ang. bröd: Jag tror också att äter man bröd som är relativt nyttigt gjort på lite andra soters mjöl än bara vetemjöl och tänker på pålägget så är det nog ingen fara.. mackor ska man nog inte äta alltför mkt av, bättre att satsa på "riktig" mat istället. Men ibland är det såå gott med en god smörgås! och man kan ju göra dem lite roligare (och nyttigare) än "bara" ost och skinka.. ibland när jag råkar ha en lagom mogen avocado hemma så gör jag avocadocreme (mosad avocado, lite lime, salt, peppar och lite philadelphia light eller t ex creme fraiche) och sedan rökt skinka eller kalkon på ngt gott bröd.. smarrigt! Behövs verkligen inget smör och fettet i avocado är ju nyttigt.

• J J

Missi: vad trist med sånt där.. som tur är finns det ju en massa hjälp att få även om det känns onaturligt. Och håller med de andra..35 är ingen ålder! *kram*

Ang. trots.. min 2-åring är också skitjobbig ibland..men han är nästan bara trotsig mot mig, testar i princip bara mig i perioder.. men det håller i sig några dgr och sen är han hur gullig som helst ett tag.. nu hoppas jag att vår braiga period håller i sig tills bebisen är ute iaf.. jobbigt o vara höggravid och ta hand om hysteriska utbrott.. Jag försöker hitta på lite avledningsgrejer när jag anar att ett utbrott är på G.. och det är alltid när jag hämtar på dagis.. å jag tar med mig leksaker, ficklampa, russinpaket.. ngt som kan få honom på andra tankar..fungerade 1 av 4 ggr..hehe.. så nu får sambon hämta ca 4 dgr och jag lämnar..

Igårkväll mådde jag skitilla.. hade nog ätit för mkt eller ngt.. hade ont i magsäcken o till slut kräktes jag.. illamåendet blev bättre till slut o jag kunde sova någorlunda..men inte kul alls.. så nu ska jag försöka ta dte lite lugnt med maten..äta lite men ofta..
    Nu ska jag iväg på akupunktur och sedan blir det lunch på stan med en kompis!

• J J

SE: Vid Hornstull finns inget sats vad jag vet men det finns en vid Medborgarplatsen (Sats Södermalm, brukade träna där efter jobbet förut), på Söder har de barnpassning fast jag har aldrig lämnat in där så vet ej om det går att se in på pumpen.. men sats är superbra! Jag har tur som har en på ca 10 min promenadsavstånd här i Alvik..men den är ganska liten och har inte barnpassning. Men som tur är finns sats lite här och där och när jag är redo för träning så kan jag ju åka på dagen o träna med bebisen inne i stan t ex.

Magda: bra att du hoppade upp på CT:n..visst är man nöjd efteråt!

Kollade på "Du är vad du äter igår".. fy fan... mådde illa av deras matvanor.. men bra att de tog tag i sig själva.. hoppas de fortsätter äta bra för de gick ju ner lagom i vikt under de 8 veckorna. Tyckte det var bra att det inte var så himla radikalt denna gång.. tycker ofta att maten Anna Skipper rekommenderar är en så drastisk förändring från "vanlig mat" (ej skräpmat) så jag skulle nog inte kunna följa det... Nu fick de ju bl a äta potatis, det var lite förvånande.. grillad kyckling t o m.. och att hon rekommenderade ekologiskt smör och sa att det var så rent o bra, inga tillsatser.

• J J

Hej hopp!
    Har bytt bredbandsleverantör och det strulade självklart till sig, har inte haft internet på 1,5 vecka...aaah! Haft internet-abstinens så det heter duga! Varit så uttråkad här hemma när det inte är ngt roligt på tv heller.. OCH..ingen bebis än! Hade ju BF 7/2 så nu kan det bli när som helst! Gick ju över tiden 11 dgr med sonen så det lär väl dröja igen... tvingade mig faktiskt ut på en långpromenad igår fastän jag hade ont men tänkte att det är bra för kroppen o idag var jag inne i stan en sväng.. ska försöka mig ut på en prommis imorgon med och gå extramkt i uppförsbackar.. kanske h*n vill komma ut...

Bebis kom ut!
  • J J

Blääh... vaknade med förkylning imorse.. så nu hoppas jag att bebben stannar kvar tills det värsta är över.. helt matt i kroppen, svider i halsen, ont i huvudet o kroppen... höggravid.. jippie! Flört

• J J

Magda: Fy för magsjukan.. hoppas det blir bättre snart! *kram*

Jag har mest legat i soffan hela dagen och vilat.. sov jättedåligt inatt då jag vaknade typ varje timme o var kissnödig och hade skitont i halsen så jag knappt kunde svälja.. nu känns det dock liite bättre iaf så jag hoppas på en bättre natt.

Här blev det potatis- och purjosoppa till middag som jag råkade översalta så den blev inte så god som den brukar bli..

+ 5 dgr
  • J J

Magda: fy vad trist.. magsjuka är ngt av det värsta som finns.. speciellt när man har barn och själv inte mår så bra. Hoppas ni kryar på er snart!

Jag mår lite bättre idag och kunde även sova bättre inatt. Fortfarande ont i huvudet, snuvig o ont i halsen men känns ändå som man är på väg att bli bättre. Tänkte se om jag orkar gå ut på en promenad om en stund.. bebisen får gärna komma ut snart.. Glad

Svar på tråden saras måbra-tråd keeps going stronger