• J J

saras måbra-tråd keeps going stronger

SE: trist att det inte fungerade.. men "plenty more fish in the sea"..som det heter.. skönt o va singel också!

Little: 2 cm är alltid 2 cm! jag skja nog också ta och mäta mig på söndag, både vikt och kroppsmått för att se om det sker ngn förändring. Inte för att vikten egentligen spelar så stor roll men ner i vikt ska jag ju.

Nu har jag ätit en massa fikabröd, godis och skit i en månad.. enough! har en del planerat denna helg så jag börjar på måndag. Måste minska på detta "unnande".. usch..hamnat i denna onda cikel igen men jag kan ta mig ur den..jag SKA ta mig ur den! På lördag blir elliot 1 månad så nu har jag haft min äckelmånad..
    Har blivit så dålig på eftermiddagsmellanmål.. blir alltid ngt onyttigt. Är ju rätt hungrig då jag ammar en hel del men måste äta ngt som är bättre. Får ta en nyttigare macka , frukt o nötter el. dyl.. Äter rätt bra mat till frukost, lunch o middag men det är småätandet o fikandet som blir helt fel.. och på kvällen med.. jag vet ju hur jag ska äta och motionera för att må bra..gäller bara att göra det!

• J J

Hittills haft en bra dag.. hann med en rätt lång runda efter dagislämningen, handlade på vägen och även hunnit halvvägs med städningen hemma och fått lite lugn o ro att sitta vid datorn.. tur att bebisen sovit snällt i vagnen sedan kl 9, vaknar väl när som helst.. nu blir det lunch!

• J J

lagt in lite nya foton..

Är så trött! nu har bebisen börjat vakna till vid 05-tiden, ligger o stånkar o låter..pruttar under täcket ha ha.. 

nu ska jag rensa ur skåpen till på måndag.. ska försöka hinna med att baka lite nyttigt bröd på söndag också. imorgon blir det att följa med en kompis som ska prova bröllopsklänningar.. ska bli kul!

Tevlig helg!

• J J

betty; grattis till nya vikten!

har gått på stan idag med tjejkompisarna, skönt att komma ut lite och få umgås med dem. åt en supergod sallad med oxfilé på en restaurang "vapiano".. italiensk mat och man kunde välja olika slags mat o hämta själv.. inte speciellt dyrt heller!

annars har jag inte skött mig alls.. sista helgen med skit- på måndag börjar jag med nyttigare..

• J J

middag his svärisarna ikväll, potatisgratäng , sallad, kalkonstek..gott! Såklart alla frön mm jag skulle ha var slut på willys ikväll.. får försöka handla det imorgon och baka bröd på. Imorgon ska jag försöka  på min förtsa kak- och godisfria dag..en dag i taget! ska bli kvitt detta hemska sockerberoende.. tror jag består av minst 90% socker.. Flört

• J J

Första dagen av mitt "nya liv" är det tänkt.. skriver en ny blogg på min sida som förhoppningsvis ska hjälpa mig att hålla koll på mig själv.

Såklart vi kan kämpa tillsammans mot sockerberoendet!

Jag dricker ca 2 koppar te/dag och har börjat använda fruktsocker istället..men det tänker jag fortsätta med, kanske att jag gradvis minskar på sockret lite men jag vill ha socker i teet. Sedan tänkte jag kanske försöka minska på det svarta teet och istället dricka rött el. grönt te och då kankse jag inte behöver lika mkt socker, beror på vilken smak det är på teet.
    I övrigt är mitt mål för denna vecka att inte äta kakor, fikabröd eller godis på vardagarna. Tänkte att jag ska äta lite godis 1 g/v.. men absolut inte mer än 100 gr. Jag vill inte bli helt hysterisk och gå ut för hårt för det blir alltid bara pannkaka då.. gjort det så många ggr.  Mitt "värsta" är att jag t ex vid 10-tiden redan kan stoppa i mig en kaka el. två, sedan efter lunch slinker det lätt in ngt sött, t ex lite choklad, godis, en kaka och sedan vid fika kan jag lätt ta en bulle/kakor till teet.. hemskt men sant.. såhär mkt kanske det inte blir varje dag men nästan..

första suget kom idag vid kl 10 efter dagislämningen.. så tog ett äpple o en näve mandlar. känns bra. nu ska jag amma färdigt o sen åker jag in till stan. blir lunch ute men ska försöka välja ngt bra alternativ!

• J J

Kakis: jag kan nog inte skippa teet helt o hållet just nu.. det är lite uppiggande för mig och jag behöver det.. har haft två nätter på rad nu som jag varit uppe 2-2,5 timme med en bebis som inte vill sova och så måste man upp vid 7. då "måste" jag ha mitt morgonte!

• J J

SE:kul att det klickade!

igår gick så jävla bra med maten.. var så länge sen det kändes så här bra! Jag åt bra mat hela dagen och bra mellis. Gjorde t o m egen hemgjord musli igårkväll som jag åt med lite yoghurt till kvällsmellis. Så god musli (från familjens GI kokbok).

Idag har också gått bra. Hade dock ca 1 tsk strösocker i teet på mc D idag när jag var tvungen att hitta ett ställe att amma på... åt en banan till. Gick 30 min i rask takt till ett annat centrum där de har bank och tillbaka 30 min.. i snöslask.. känner mig stark nu när jag klarat av nästan 2 dgr utan kakor o skit! Glad

Glad mamma!
  • J J

Nilla: grattis till bebben!

Har forts. vara "sockerfri".. har ju fruktsocker i teet, lite honung på yoghurt o s v.. men har inte ätit en enda kaka eller godis.. ingen efterrätt el dyl.. så skönt! varje dag som jag klarar mig utan skiten ger mig lite mer inspiration och pepp att fortsätta.

• J J

magda: brukar ringla på lite honung när jag äter naturell yoghurt med osötad musli.  men ska försöka vänja mig av detta med.. första veckan godisfri sedan nästa vecka minks apå det andra t ex honung, socke ri teet mm..

• J J

Känns väldigt bra att denna vecka har gått bra godis- och kakmässigt. Igår var jag inne i stan och köpte lite "lyxigare" godis till mig som jag ska äta imorgon. Köpte 4 st praliner (noga utvalda) från Robert E´s choklad samt macademianötter i toffee och choklad. Det får blir mitt påskgodis..sen tillbaka till o kämpa på med sockerfritt mm. Har ibland lite sötsug men det är inte så fruktansvärt farligt.. och det känns så mkt bättre i kroppen redan efter 5 dgr!

Ikväll blir det fk-pasta med min pestosås (lite fint tärnad rotselleri+morot+lök, strimlad fläskfilé, buljong, pesto och lättgrädde) och imorgon blir det ingen påskbuffé eftersom jag inte bryr mig om en mateb..aldrig firat påsken särskilt.. så vi ska ha en trerätters tillsammans med sambons bror. Blir en skagenbakelse till förrätt, lammstek med hasselbackspotatis, ugnsbakade rotfrukter och sås till huvudrätt och ev. ostkaka med lättgrädde o sylt till efterrätt..om vi orkar och är sugna..annars finns det lite glass i frysen.

Little: Du får samla på krafterna och njuta av det goda för på måndag SKA du köra igång.. ska påminna dig! Flört

• J J

Glad påsk allihopa!

Ät lagom och försök komma ut på en liten promenad om ni kan!

• J J

Betty: grattis!

Nu har man ätit gott och jäst lite i soffan.. ätit lite skumgodisar nu på kvällen, det var inte planerat men det gör inget då jag har "unnardag" idag så det får vara..  ska fr.o.m. nu försöka planera in godiset, blir lättare att hålla det då.. och unna mig godare och lyxigare gotte istället för karamellkungens lösgodis.. vilket också är gott men usch vad mkt skit det innehåller.. läste på innehållsförteckningen i affären och på ngt godis stod det "gelatin (svin)"--lät sååå äckligt! FY! och en massa färgämnnen mm.

Hann iaf med en långpromenad idag innan lunch i det fina vädret..men vart tog våren vägen?

• J J

jessi: bra gjort med löpningen! guldstjärna!

vi var bortbjudna på middag ikväll och det blev köttfärssås o spaghetti..hihi.. var ingen finmiddag eller så men det var gott och lite glass till efterrätt.. blev kladdkaka till fikat idag med.. men imorgon är det måndag och då ska jag köra godisfritt igen!

SE: vad härligt med kärlek! skriver du i ngn annan tråd eller blogg om det övriga? tycker annars att det är superkul att höra vad som händer..

Vad "sjukt" egentligen att vi vet en hel del om varandras liv här i tråden..har ju mer koll på er än mina andra vänner, fast på ett annat sätt, om ni förstår.. här läser ma ju typ dagligen men vännerna pratar man ju inte med allt för ofta för tillfället.

• J J

have fun SE!

Tog pulkan till dagis imorse till sonens stora glädje! Rätt fint ute nu men har inga lämpliga vinterkläder alls.. ska iaf ta en promenad strax, ska bara byta på Elliot ich fixa i ordning vagnen.

Igpr blev det mcD till lunch, inga pommes och bara två klunkar läsk..men ändå.. och lite choklad till fikat.. men nu ska jag skärpa mig. Idag ska bli en bra dag!

• J J

åh..älskar smoothies..så gott o rätt nyttigt om man inte har i socker.

Jag brukar (som magda) ta lite frysta hallon+blåbär, vaniljyoghurt och så pressar jag i apelsin om jag har, blir fräsch smak då. En "exotisk smoothie" får du med fryst ananas, pressad apelsin, vaniljyoghurt och passionsfrukt.Så gott!
    Jag har även ibland varierat genom att ha i lite lätkokosmjölk, blir lite annan smak och jättegott det med.
    Har jag inte vaniljyoghurt tar jag vanlig och tillsätter lite honung.

Igår blev det en långpromenad på morgonen, skötte även maten superbra. Idag var jag "jour" på dagiset så det har inte hunnits med ngn prommis. Var så hungrig när jag kom hem att jag slängde i mig en massa kakor.. usch! men istället för att få dåligt samvete tänkte jag att det här smakade gott, lite dumt var det ju eftersom jag vill försöka strunta i kakor mm under veckorna men nu är det som det är.. har hållt mig ifrån allt godis o kakor annars så det får vara.. ska se om jag kan komma iväg på en promenad själv ikväll eller åttminstone med bara den lille.

• J J

jessi: duktig du är med nolltoleransen.. funderar om jag ska joina dig kanske.. fr.o.m måndag isånt fall för det är lite kalas imorgon o så.. men det är ju så gott med godis på fredagkvällarna.. 

Little: visst är den müslin god.. gjorde den för första gången för en vecka sen.. min mage klarar dock inte av så mkt müsli.. tar bara lite ibland på yoghurten. När är dopet? jag bokade precis kyrkan till 14/6 så tills dess vill jag gå ner lite..

Ikväll blev det  Åre chokladfabriks "lyxigare" chokladpraliner som vi fick i påskas.. tur att sambon inte gilar praliner o sånt..eller kanske otur egentligen för då äter ju jag allt.. så gott!

Böev ingen promenad igår förutom en tur till stan med lite shopping.. hittade äntligen en amningsbh i rätt storlek.. (75 H) ..jippie... mamma mu.. Flört

• J J
    1. Vad åt du till frukost idag?
    2 skivor av min hemmagjorda "nötlimpa" (recept finns i min receptblogg), skinka, gurka, te, liten skål med naturell yoghurt med blåbär o hallon.

2. Hur många gånger tränar du i veckan?
    0. Försöker gå långpromenader så ofta jag kan och orkar. Ska försöka börja med lite hemmatärning med hjälp av pilatesboll och gummiband.

3. Vad ägnar du dig åt då?
    Som jag nämnde ovan.. promenader just nu.

4. Vill du gå ner i vikt eller är du redan i mål?
    Vill gå mer mina graviditetskilon och gärna några till..

5. Ditt bästa tips mot sötsuget?
    1. Tänk efter- är jag verkligen sötsugen elelr hungrig? ta ett glas vatten och är du fortfarande sugen efter 30 min. så ta en frukt, te med honung i, en smoothie.. i "värsta fall" mörk choklad. Om man är hungrig så är det bättre att äta något.
  • J J

Usch.. helgen var inte så bra som jag hade tänkt att den skulle bli.. har blivit lite för mycket av både god mat, godis, popcorn och tårta.. gott var det dock!
    Jag funderar nu på att haka på en "vit månad".. godis och kakfri till 1/5.. jag ger det ett försök, kommer bli skittufft men det är kul emd en utmaning. Ska dock inte vara helt "sockerfri".. lite glass elelr nån efterrätt på helgen ska jag nog kunna unna mig..

Odag var jag iaf ute i 75 min med vagnen i rask takt.. så underbart i det fina vädret!

• J J

jessi & magda: gratis till minus!

-1,2 kg trots en dålig helg matmässigt..wow! fick en riktig kick av det.

hittills har min dag bestått av:
    frukost: 2 sk. nötlimpa, bregott mellan, skinka, gurka + te m. fruktsocker o mellanmjölk.
    mm: 2 kiwin, 1/3 äpple, vatten.

mellan frukost o mm blev det dagislämning, 40 min promenad i rask takt med vagn + ca 30 min styrka med pilatesboll o gummiband + stretch. känns sååå bra!

nu väntar jag på min mamma o kusin som ska komma på besök.. ska bjuda dem på smoothie till fikat o kanske lite hembakade morotsfrallor + kakor till dem om de vill ha, jag ska avstå! nu sa jag gå äta en god lunch bestående av köttfärslimpa, potatismos, sojabönor, tomat o gurka. ska skriva recept på de goda bönorna senare.

Svar på tråden saras måbra-tråd keeps going stronger