• Kaya

saras måbra-tråd keeps going stronger

PS. SE - drömjobb???!!! Berätta!

Tindra, 6628 m fl: otroligt bra jobbat!

Måste bara klaga också att "Du är vad du äter" sänds på HELT fel tid för mig... jag kan aldrig kolla TV förrän efter kl 21 (pga träning, barnens sovtider osv), och missar därför en massa intressanta program. Kan man titta på det på nätet tro? Måste kolla...

K

• Kaya

SE: oj vad SVÅRT, nattarbete är ju bland det svåraste som finns när man ska leva sunt har jag hört... för detta att vara vaken på natten gör att kroppen automatiskt vill ha lättsmält, energirik mat (= junk food med högt GI!)... fast man egentligen inte "ska" äta nåt alls på natten, utan då ska man sova! Vad duktig du är som planerar sånt som är BRA för kroppen när du ska jobba natt. Och så träning innan - suveränt!

K

• Kaya

Se: ja, alltså, jag känner det att VISSA SAKER måste jag unna mig för att må bra, fast jag går på a-kassa... jag VÄLJER helt enkelt det som är viktigt för mig, nämligen det dyra medlemskapet på gymmet (blir ju inte dyrt per träningstillfälle eftersom jag tränar så ofta), ansiktsbehandlingar och hudvård (eftersom jag har problemhy), och nån ENDA gång ibland massage, akupunktur osv (eftersom jag har problem med en höft och vill hålla de problemen i schack för att kunna träna fullt ut osv). Däremot shoppar jag ju ALDRIG kläder/prylar nån annanstans än på Myrorna, reser aldrig nånstans, går aldrig ut på krogen eller bio, går OTROLIGT sällan ut och fikar eller på restaurang...

När jag får ett jobb kanske jag ska fira första lönen med att köpa lite kläder som INTE är secondhand!!!

K

• Kaya

SE: Fnissar lite åt din SHOPPING-mani! Men det ÄR ju kul med kläder!!! Det är därför jag ÄLSKAR Myrorna! Dit kan jag gå och handla en hel KASSE kläder och så kostar det typ lika mycket som en vanlig topp på en av de vanliga affärerna... Jag har blivit så bra på att fynda där också så jag köper ju bara FRÄSCHA grejer, sånt som folk kanske har köpt fel storlek osv, inget som är mycket använt eller slitet eller alltför "ute"... Det mesta av mina FAVORIT-kläder är faktiskt därifrån! Dock ej jeans, där är det fortfarande mina två par svindyra LUCKY BRAND från USA som är flera år gamla som gäller... och inte träningskläder, bara två par pösiga funkbrallor har jag hittat där som jag dansar i. Jag har även köpt MÅNGA par jättebra skor där, typ lite finare skor. Mina vandringskängor, aerobic-skor och springskor har jag köpt nya och unnat mig DYRT och bra kvalitet.

OT OT OT sorry

Nu står en stor järngryta full med sjömansbiff i ugnen som ska avnjutas om en stund med en stor fräsch grönsallad... MMMM... dock hann jag inte fixa chokladmousse till efterrätt för just när jag skulle greja i köket blev det KAOS med barnen, allt på en gång, de målade med vattenfärg och kladdade ner hela köket, sonen vattnade blommor och tappade ut en hel vattenkanna full med vatten över hela golvet, lillan råkade SAMTIDIGT glömma bort sig och bajsade i byxorna, sa inget till mig utan tog av sig byxorna och sprang till pottan = BAJS över hela golvet...

PUST

Sorry OT igen

Ville bara berätta varför det inte blev nån chokladmousse

Bajs istället!

ha ha ha

Neej nu får jag sluta.

Det får bli lightglass med chokladsås till efterrätt, eller ost+päron, eller bara mörk choklad au naturel... oändliga möjligheter!!!

K

• Kaya

Nej nej Emmamaria. Jag har minsann inte heller alltid nån power att komma med här. Och man behöver verkligen inte sluta vara aktiv i tråden för att man har sina svackor!

Hoppas jag inte i alla fall! För just nu är mitt liv en enda j*vla svacka...

Efter fredagens floating/massage var jag visserligen beredd på att förkylningen kunde kännas lite värre ett tag pga alla processer som sätts igång i kroppen när man får behandling. Och visst. Igår morse vaknade jag och kunde inte öppna ögonen. Hade fått lillans ögoninfektion som hon hade förra helgen. SÅ LAGOM KUL! Ögonvitorna rödare än tomater och en massa KLADD i ögonen som rinner och som är värst på morgonen när jag vaknar *URK URK URK*

Plus allmänt ännu mer FÖRKYLD känsla, är typ beroende av nässpray för att kunna sova/äta/andas, snyter och snörvlar... lite frusen, öm i kroppen... och så tänkte jag igår, okej, det enda förkylningssymptomet som jag inte har fått nu är ont i bihålorna.

Gissa VEM som har ont i bihålorna idag????

Skogspromenad igår och idag blev det i motionsväg und helgen (plus lite städning på torpet...). Yoga idag var ju inte att tänka på (man måste liksom kunna andas genom näsan!). Men MYCKET god och riklig mat har det blivit, för min aptit påverkas inte alls av förkylningar. Snarare tvärtom... tycker så synd om mig själv när jag är krasslig så jag tröstäter istället... maten har väl varit OK, men mycket gottis, visserligen mest mina "nyttiga" bakverk, mörk choklad osv, men ändå. TOO MUCH.

Så nu känner jag mig TJOCK och PLUFFSIG (min hjärna hjälper aldrig till med positiva tankar när jag är sjuk, istället dissar jag mig själv! *IDIOTISKT*).

Och så har jag klämt på mina finnar. Det gör jag BARA när jag är riktigt DOWN...

Så nej. Har INGEN power att komma med just nu. Men det känns ändå skönt att skriva av sig här!!! Jag hoppas nu krya på mig under veckan så jag kan komma igång med mitt vanliga sunda liv sen. Jag tänker inte ens försöka träna förrän jag mår BRA. Det är tre veckor nu som jag har mått dåligt från och till! Först seg magsjuka och sen denna förkylning som har kommit i tre "vågor"...

Men nu tycker jag faktiskt att jag har fått betala NOG för att jag tränade tre pass med ont i halsen!!! *ARG*

Nu ska jag i alla fall dricka rött thé och äta vindruvor och ett par rutor mörk choklad.

K

• Kaya

PS Tindra KRYA PÅ DIG! Sorry jag blir tydligen väldigt självisk när jag är sjuk... Men jag HAR läst det ni har skrivit och säger HEJA till alla som har flyt, ta det försiktigt till Jessi med hälsporren, och hoppas ni mår bättre snart till Tindra som har ont i halsen och Annelie som har ont i ryggen!!! M.m., m.m.

OCH STARKT ATT LÅTA BLI SEMLAN SARA!!! *impad*

K

• Kaya

TACK för alla krya-på-dig-hälsningar! Jag mår inte ett dugg bättre i kroppen idag - snarare värre i bihålorna än igår - men lite bättre mentalt eftersom jag typ har ACCEPTERAT (=tvingat mig själv att acceptera) att jag har en infektion som inte går att skynda på utan det är bara att VÄNTA tills den går bort!

Och Kaksmulan - det kan kanske vara sant att jag har kört lite för hårt under dessa senaste tre veckor som jag har varit krasslig till och från, jag trodde ju t ex att den här förkylningen var så lindrig så jag kunde träna mig igenom den *DUMT* - men under "virussäsongen" som helhet har jag varit så OTROLIGT frisk och förskonad från sjukdomar! Trots att jag har en dotter som började dagis höstterminen som gick! Hela hösten gick jag och väntade på att alla de fruktade dagisbacillerna skulle attackera, men det gjorde de aldrig. Lillan var inte hemma en enda dag från dagis pga sjukdom sin första termin!!! Det måste vara nån sorts rekord... Och hon har fortfarande inte varit "sjuk" sen hon började dagis efter jul, bara fått en släng av dålig mage och en släng av förkylning/ögoninfektion - dessa två smittor har dock däckat MIG under de senaste tre veckorna!

Jag försöker påminna mig om det nu, när jag tycker så synd om mig själv för att "jag aldrig blir frisk" - att jag var så himla frisk så himla länge fram tills mitten av januari, att jag kunde träna som jag ville hela hösten osv.

Varje vinter NÅN gång får man ju en sån här riktig infektion känns det som, med bihåleinflammation etc. Frågan är bara när den kommer. Och hur dryg och seg och långvarig den blir... SUCK

Jag kurerar mig bäst jag kan men det verkar inte spela så stor roll hur mycket c-vitamin, zink, ingefära, vitlök etc jag proppar i mig. Infektionen har sin gång... och kan inte skyndas på.

Men aptiten är som sagt på topp, som vanligt. Jag har just ätit FYRA (!) såna frukt-nöt-bollar till eftermiddagskaffet. MMMMM vad goda de blev idag! (jag gör minst en laddning i veckan...) Just dagens variant innehåller

valnötter
    torkade fikon
    ett par rutor 70%-ig choklad
    ett par tsk kakaopulver
    ett par msk sojaproteinpulver
    nån msk rapsolja
    lite salt

HUR gott som helst.

Middag idag blir ännu en kryddstark vegetarisk soppa... med vitkål, blomkål, grillad aubergine, röda linser, färsk chili, färsk ingefära, curry, spiskummin, hönsbuljong, vitlök m.m.

Bröd till soppan förstås. Ny limpa på gång i bakmaskinen som innehåller mald mandel, pumpafrö, havregryn, mjöl av 4 sädesslag, psylliumfrö m.m.

Och så har jag och lillan bakat MASSA bullar idag som vi ska frysa in!!! Dem är jag inte alls frestad av. Har nästan helt vant mig av med vetebröd. Däremot är jag svag för allt som har med nötter och/eller choklad att göra...

Ni andra som är sjuka: KRYA PÅ ER!

K

• Kaya

PS Kaksmulan: säkert kan man få ögoninfektion efter en ansiktsbehandling. Men eftersom lillan hade exakt samma kladd i sina ögon förra helgen så misstänker jag snarare henne som smittspridare...

• Kaya

Emmamaria.... En timme core först och en timme box sen???DET är vad jag kallar POWER!

Apförkyld är jag, kan bocka av ALLA tänkbara symptom utom möjligen feber (gränsfall?): öm/tjock hals, snorig och tät om vartannat, värkande bihålor, kletiga ögon... BLÖRK.

MEN vilken god middag! Kryddstark grönsaks/linssoppa med det nya brödet som var späckat med mald mandel, malda havregryn och pumpafrö, tunna skivor av det med Bregott Mellan på - smakade SUPERgott!

Och efter middagen gick vi hela familjen på en mysig kvällspromenad tillsammans. Inte så många motionspoäng kanske, vi gick i "familjetempo" (lagom för 7-åriga sonen), men frisk luft och en bensträckare blev det i alla fall! Tidigare idag minipromenad till affären med lillan plus kort cykeltur.

Nu ska jag läsa Harry Potter för sonen och somna med honom, min man är ju iväg och tränar. Så med hjälp av all nyttig mat, ingefära, vitlök, C-vitaminbrus, zink m.m. som jag har laddat med idag, plus en EXTRA LÅNG natts sömn, hoppas jag vakna imorgon och känna att förkylningen har kulminerat och att immunförsvaret har tagit över ledningen i kampen mot bassilusskerna! HOPPAS HOPPAS HOPPAS

K

• Kaya

Oj jag skrev ett BAUTAinlägg och råkade deleta det.

ha ha

det var nog lika bra... mycket svammel där, nu slapp ni det!

Måste bara säga att Kaksmulan ÄR klok som en bok. Att må bra handlar VERKLIGEN inte om antal kilo eller antal centimeter kring midjan.

Jag ser fram emot den morgon som jag stiger upp som en nyfödd fågel fenix och är tillbaka i full gång igen.

Men just nu stiger jag upp ur sängen på morgonen lika fräsch som en snorkråka, totalt igenmurad med kladd i ögonen, heltät och snorig i näsan, tjock i halsen, och allmänt läskig.

Frampå dan har jag kommit igång lite... men inser att det kommer att ta några dagar till innan den här dunderförkylningen ger med sig!

SE: bakmaskinen, diskmaskinen och tvättmaskinen är mina bästa vänner!

Nu dags för tidig lunch. Åt gröt som vanligt imorse men håller inte med om att man håller sig mätt extra länge på havregrynsgröt. Nej nej, 3 (max 4) timmar efter frukost måste jag ha lunch! Förkyld eller ej!

K

Svar på tråden saras måbra-tråd keeps going stronger