• Martina 3

Huvudlöss?

MIn bror hans dotter och sambo har behandlat sig för löss. Mamman hade kliat sig i en månad och hon säger att de hittat lusägg i allas hår. Idag var hon här och kollade min son, hittade inga ägg, kollade mitt hår och hittade tre möjliga ägg (kollade i 30 min) ett lossnade när vi tog på de två satt kvar på hårstråna.
    Ska jag behandla? Har massor med långt hår är det vanligt med så lite ägg?

• Svar på tråden Huvudlöss?
  • Chanteuse

Ja det ska du...finns det ägg så finns det nån lus, nån har ju lagt dom där=)

• Martina 3

Tacktack
    Men nu läste jag det här så jag beställde deras grymma kam som ska ta både lössen och äggen så hoppas jag att det var döda ägg...

Det är lössens bett som kliar och irriterar och oftast gör att man upptäcker att man har huvudlöss. En del, särskilt vuxna, kan ha löss utan att det kliar. Tecken på att man har löss kan då vara ett svart puder på kragen eller kudden, det vill säga lusens avföring, eller ömsade lusskinn. Genom att kamma igenom håret noggrant med en tät luskam kommer du att upptäcka hur mycket ägg och löss du har. Du kan då lättare ta ställning till vilken behandlingsmetod du vill använda.

*****Har du bara lusägg på hårstråna behöver det inte betyda att du kommer att få huvudlöss - äggen kan vara kläckta eller döda.******

Glöm inte att kamma igenom håret på alla i familjen - lössen kan sprida sig snabbt!

• Chanteuse

Vi köpte oxå den kammen efter 2 lusbehandlingar=)Inte så kul o kamma med, rätt obekväm, men billigare när man ska avlusa en hel familj

• Martina 3

Var den bra?
    Blev paranoid och har avlusat mig och sonen idag med Prioderm, luskammade med apotekets kam och hittade inget.. Jaja, den beställda kammen kommer nästa vecka så vi kammar väl på med den med. Och behandlar oss igen nästa lördag och är då iaf (förhoppningsvis) säkra!
    Tack

• Chanteuse

Jo den funkar, är lite mer jobb med den dock då du måste kamma igenom håret ordenligt 2 ggr/dag i 2 v. Inte så kul när familjen består av 4 tjejer.

• LovelyMeLovelyYou

Martina 3 skrev 2008-01-12 13:04:35 följande:

Var den bra?Blev paranoid och har avlusat mig och sonen idag med Prioderm, luskammade med apotekets kam och hittade inget.. Jaja, den beställda kammen kommer nästa vecka så vi kammar väl på med den med. Och behandlar oss igen nästa lördag och är då iaf (förhoppningsvis) säkra! Tack
    Det är inte bra att behandla för löss om du inte har det för det leder till att lössen blir immuna mot medlet eller något sådant och då är enda sättet att bli av med dem att raka av allt hår.
  • Martina 3

Hur kan de bli immuna om de inte finns? De borde ju bara kunna bli immuna om man behndlar dem o ngr övelever.

Iaf så hade min svägerska hittat tre ägg i mitt hår och de kan varit döda eller vart påväg att försöka sig.

• Martina 3

föröka sig menar jag

Svar på tråden Huvudlöss?