• Anonym (Orolig)

Orolig för HIV

Efter ett par dagar då jag hade fött barn fick jag uppsöka akuten. Under min förlossning så var de tvungen att klippa mig och sy med ett par stygn så jag var svullen och öm i underlivet. Jag gick då på toaletten och när jag torkade mig kände jag att jag fastna i med papperet i toalettkantnen (var inte så smidig med tankten på allt vatten i kroppen och ömhet) när jag hade ställt mig upp så såg jag efter kanten att det var kräks där. Har enda sen den dagen oroat mig för att jag har fått HIV genom att trogigen så kom kräkset i mitt sår i underlivet.
    Hjälp vad ska jag göra?

• Svar på tråden Orolig för HIV
  • Anonym

HIV dör i princip omedelbart i luften så risken är lika med noll.
    Dessutom smittar det inte lätt.

• Anonym (doktor)

Det är så osannolikt att du skulle blivit smittad att den teoretiska risken närmar sig noll.
    Sannlolikhet att kräkset kom från HIV-smittad = mycket liten
    Sannolikhet för virus i kräket om ngn var smittad = också liten
    Sannolikhet att du fick kräk i såret = inte säkert
    Sannolikhet att virus smittar = inte säkert (finns ju folk som legat med varann i år utan att den ene överfört smittan).
    Sammantagen risk = 0!
    Anonym (Orolig) skrev 2008-01-11 00:05:47 följande:

Efter ett par dagar då jag hade fött barn fick jag uppsöka akuten. Under min förlossning så var de tvungen att klippa mig och sy med ett par stygn så jag var svullen och öm i underlivet. Jag gick då på toaletten och när jag torkade mig kände jag att jag fastna i med papperet i toalettkantnen (var inte så smidig med tankten på allt vatten i kroppen och ömhet) när jag hade ställt mig upp så såg jag efter kanten att det var kräks där. Har enda sen den dagen oroat mig för att jag har fått HIV genom att trogigen så kom kräkset i mitt sår i underlivet.Hjälp vad ska jag göra?
  • Anonym (Orolig)

Tack för era snabba svar. Känner mig lite lugnare nu. Men man blir ju nojjig när man börjar tänka på sånt här.

Svar på tråden Orolig för HIV