• jamis

visparnas tråd # 6

Här är ni ju!!

Igår vaknade jag med feberfrossa och extremt onda bröst. Hade ont hela dagen och tror att det kanske var mjölkstockning. Inte roligt alls! Men så gick jag med vetevärmare på brösten hela dagen och efter kvällsamningen försvann frossan och svullnaden. Underbart skönt! Det är verkligen klurigt det här med amning!

Vår son sov så gott inatt att vi var tvugna att väck honom efter 4,5 timmar och amma. Hur underbart som helst att få sova så länge! Vet ni hur länge man ska amma var 3-4:e timme?

Nu ska jag nog duscha.

Kram på er!

Lika ofta som föräldrar tänker på sina barn, lika ofta tänker ofrivilligt barnlösa på sina obarn
  • jamis

Kerpet: vi ska kolla med BVC på måndag, nu brukar vi väcka Adam efter 4 timmar men då kan det dröja en timme innan han vill amma. Inte så lätt... Fick feberfrossa idag oxå, höll i sig 3 timmar tills jag började mjölka ur och sen när A började amma. Konstigt...

Lika ofta som föräldrar tänker på sina barn, lika ofta tänker ofrivilligt barnlösa på sina obarn
  • jamis

Tror ni att jag kan pumpa ur lite. Nu vill inte A ta mitt högra bröst för det är så spännt, skulle vara skönt att lätta lite på trycket. Det står ju på alla pumpar att man ska fråga BB och BVC innan men det är lite svårt idag...

• jamis

Hihihi

Ma Lu skrev 2008-01-13 13:41:47 följande:
    Förresten har jag läst nånstans att det ska kunna göra susen mot mjölkstockning om man står på alla fyra över barnet och liksom ammar uppifrån! Allt rinner väl ut då
    Grejen är att febern försvinner när jag får amma ur... men nu ska vi gå och köpa en pump. Har ingen feber för tillfället iaf
  • jamis

Tack Pess ! Jag har själv svårt att handmjlka ur nu eftersom bröstet är så spännt, det gick igår... så vi har köpt en pump så att jag kanske kan få ur lite iaf. Vill ju inte stimulera så det blir mer mjölk! Nu vill inte A ta det spända bröstet men det ospända tar han mer än gärna.

• jamis
    Joyce: Skönt att ha klarat en offentlig amning!! Just nu ser jag inte fram emot det...

Jag har kämpat med att få A att ta mitt svullna bröst i 2 dar nu. Vi har hållt på en timme med gråt och skrik och ovilja hos honom tills jag idag gav honom det andra bröstet först och han tog det på en gång och ammade länge och väl. Stackaren blev påtvingad ett för spännt bröst. Nu har jag värmt och sen handpumpat ur det svullna och då tog han det Tyvärr är det lika spännt fortfarande

Jag tycker att A är lite "konstig" när det gäller amning och sova. Han kan sova 5-6 timmar utan att amma och det tar  sedan lång tid att få honom att amma... (kanske inte nu när jag kanske listat ut tricket). Men vi måste ofta väcka honom för att han ska amma.

Kerpet: Härligt med bilkörandet Fick du pumpa ur med el-pump för att du fick så mycket mjölk? De tyckte inte att du skulle vänta och låta P äta och äta?
  • jamis
    Kerpet: Tack för ditt långa inlägg! Fick du frossa oxå? Jag tycker det är skönt att höra att jag inte är ensam om detta Nu ligger A och ammar på hans favvo-bröst sen en dryg timme tillbaka. Han kommer nog INTE att vilja ha det spända.

Vad hyrde ni el-pumpen för? *Och vilket BB? Prövade du en hand-pump oxå?

Vi köpte en Avent bröst-pump idag. Har inte använt den än för A sög en halvtimme på det bröstet tidigare så det släppte lite men nu vill han inte ta det igen. Ska till bvc imorgon som tur är

Förlåt att det blir så mycket amning nu... man blir ju lite enkelspårig när något så viktigt inte riktigt fungerar. Plus att feberfrossa INTE är så roligt att få!

Annars har vi haft en skön dag med promenad med vagnen på odenplan
  • jamis

Hej på er!

IEfter en natt med 3 timmars sömn har vi idag spenderat 6 timmar på bvc, amnings-mottagningen och gyn-akuten... Jippie... Jag ringde amn-mott innan vi gick till bvc och fick en akut-tid där. På bvc vägde de A som inte gått upp något men växt på längden och huvudomfång. Hon hade inte så mycket att komma med utan tyckte det var bra att vi skull till amnings-mottagningen. Ska dit på fredag och väga honom igen. Vi var lite sena så vi hade inte mycket tid heller.

På amnings-mottagningen flashade jag mina bröst och barnmorskan såg på en gång att det var en infektion. Så hon skickade mig till gyn-akuten där jag fick antibiotika. Hon sa oxå att OM jag kommit på min första feberdag hade hon nog kunnat stoppa infektionen men nu var den för stor. Kan bero på att min man haft ont i halsen - bakterier - som kommit in i mina bröst genom de små såren jag har på bröstvårtona.

Och nu har jag oxå klarat av första offentliga amningen - på gyn-akuten !

Har oxå hyrt en el-pump för att lätta på trycket. Om några dar kommer infektionen att bli bättre och jag hoppas A snart kommer att vilja ta bröstet igen! Nu ska vi pyssla ihop en el-pump

• jamis

Eftersom A inte gått upp ska han äta med 3 timmars mellanrum nu. Pga infektionen orkar inte min kropp producera riktigt så mycket bröstmjölk som behövs...

• jamis
    Malu: va roligt med din systers son
    Jag vet inte om du har pratat med Mae men de har en sån där vagga och har en krok i sovrummet och en i köket så kan bebisen vara nära hela tiden. De är verkligen jättefina! Kul med ny säng oxå!!

Pess: Jag är väldigt nyfiken på vad du hade för problem med amningen. Jag är nämligen oxå beredd att kämpa för att det ska fungera! Härligt att det ändå gått så bra för dig även om starten var urjobbig!

Joyce: Oj, det lät ju riktigt jobbigt om E skriker mitt i amningen och sen att få in bröstet igen. Har det varit så länge? Kul att få nya glasögon!
Svar på tråden visparnas tråd # 6