• Prinsessorna

Smitning vid parkeringsskada?

Hej

Undar om en sak, kanske någon som vet.
    Min lillebror som är 21 år och hans kompis var ute och körde i våra föräldrars bil. När han ska backa ut från en jättemörk parkering så backar han rakt in i en annan bil. Dom  gick ut och tittade osv men såg ingenting pga mörkret. Han hade inte papper och penna i bilen. Dom bestämmer sig för att köra hem och hämta papper och penna och en ficklampa. Detta tar ca 10 minuter. När dom kommer tillbaka är bilen borta. Vad gör man? En vecka senare kommer det ett brev i brevlådan med en polisanmälan för smitning?
    Vet någon vad som kommer att hända? Han har givetvis erkännt.
    Har läst att man kan få böter eller upp till 6 månaders fängelse. Hjälp. Han har inget i sitt polisregister och har haft körkort i över 2 år.
    Det som jag tycker är konstigt är att personen som gjort anmälan vill vara anonym. Har man inte rätt att veta vem som anmält en.

Mvh Jenny

• Svar på tråden Smitning vid parkeringsskada?
  • FEL007

Jag tycker att det låter skumt att det var så mörkt att de inte kunde se regnummer. De har väl lysen på bilen.

• Johannas mamma

Hur kunde den som gjorde anmälan se reg-nummret på bilen din bror körde då om det var så himla mörkt??

• Johannas mamma

Även om det är mörkt så om du går ut o sätter dej 5 cm mitt framför regplåten så borde man väl ändå se vad det står??

• Ayya

Jag tror tyvärr polisen ganska snabbt kommer slå hål på din brors förklaringar o det blir nog svårt för honom att slippa efterföljder.

• Johannas mamma

Om det var så mörkt att dom inte ens såg reg-plåten på bilen som dom körde på hur kunde dom då se att det inte blev några märken på bilen??

• Maria40
    FEL007 skrev 2008-01-11 10:45:04 följande:
    Jag tycker att det låter skumt att det var så mörkt
    Ja, det är ju skumt när det är mörkt
  • Prinsessorna

Ja, det är klart dom kunde ju vänt bilen och lyst på den andra bilen. Kanske inte tänkte så lång, dom vart väl stirriga.

Parkeringen är jättemörk och husen som hört till parkeringen hörde kanske att det small till och såg sen bilen köra därifrån. Där är ljus ute vid husen så där ser man. Dom skadade även sin egen bil nämligen.

Visst fick mina föräldrar polisanmälan, lillebror bor hemma. Han hade berättat vad som hade hänt samma kväll eftersom han kvaddeade deras bil också.

• LittleRedRidinHood

Alltså den där förklaringen funkar inte av den enkla anledning att hade det varit så mörkt hade ingen annan kunnat se deras regnummer heller och göra en polisanmälan.

• LittleRedRidinHood

okey, så då såg de antagligen regnumret när de körde iväg

• Ayya

visserligen finns det nummerplåtsbelysning, men varför hade de parkerat på parkeringen, hade de besökt någon, varför inte gå dit och hämta en penna?

Jag tror inte straffet, om det ens blir nåt straff blir så allvarligt för din bror. Böter möjligtivis.

• PinglanGbg

Jag var med om att nån annan körde på en bil senast igår eftermiddag. Jag skulle precis låsa upp bilen då jag hör att det brakar till rejält och ser då en bil som kör fram en aning. och jag memorerade blixtsnabbt hennes regnr. Men hon stannade efter nån meter och gick ur och kollade. så jag gick dit och hjälpte henne kolla.. och tro det eller ej men inte en skråma på bilen utan hennes dragkrok hade träffat däcket på bilen. Sen vänder vi oss om och kollar hennes egna bil och hela "baken" var intryckt.. jag sa bara att "du borde kolla det där annars kan du nog inte använde dragkroken" Sen åkte hon och jag har inte gjort nåt mer...

♥♥♥
  • Prinsessorna
    Ayya skrev 2008-01-11 10:57:37 följande:
    visserligen finns det nummerplåtsbelysning, men varför hade de parkerat på parkeringen, hade de besökt någon, varför inte gå dit och hämta en penna?Jag tror inte straffet, om det ens blir nåt straff blir så allvarligt för din bror. Böter möjligtivis.
    Okey, skönt.
    Dom hade varit och tittat på en handbollsmatch och parkerat en bit därifrån.
  • Ayya

Ja, alla lär vi oss av våra misstag...

• Prinsessorna
    Ayya skrev 2008-01-11 11:04:49 följande:
    Ja, alla lär vi oss av våra misstag...
    Ja, man får väl hoppas på det iallafall.
    Jag hade nog själv inte tänkt på att vända bilen och lysa upp den andra bilen. Hade jag nog varit för stirrig för i en sådan situation speciellt om det är föräldrarnas bil.
  • toy

För ett par år sedan fick vi ett brev av en person som hade bevittnat att någon kört på vår parkerade bil och smitit. Vi gick då ut och granskade bilen som mycket riktigt hade en liten, liten buckla... men dock en buckla. Vi gjorde naturligtvis en polisanmälan och hon som körde på bilen kontaktade oss ett par dagar senare. Hon nekade först till det som hände, men eftersom vi hade vittne var hon till slut tvungen att erkänna. Det som hände henne var att hon var tvungen att betala vår självrisk då vi lämnade in bilen för att fixa bucklan. Sedan blev det säkert någon prick i registret också, men mer än så var det faktiskt inte.

• Jan H

Vid smitning från parkeringsskada är normalpåföljden indraget körkort 2 mån. Man kan klara sig med en varning också...

• Pirog

har man fortfarande prövotid så får man ta om körkortet, har jag för mig.
    Jan H skrev 2008-01-14 07:23:41 följande:

Vid smitning från parkeringsskada är normalpåföljden indraget körkort 2 mån. Man kan klara sig med en varning också...
  • Smaka Smaskens

Om lillebror har prövotiden kvar så blir han av med körkortet och får ta om det. Läste det på text tv för ett par månader sedan.
    Sen bevittnade jag en smitning utan för en mack i slutet av nov tror jag att det var. Känner en polis som jag pratade med, och det kan bli indraget körkort, fängelsestraff och böter, beror väl kanske lite på hur allvarligt det är oxå, om någon blir skadad då blir det ju hårdare straff.

(¯`'?.¸.?:*¨¨*:?.ღ.?:*¨¨*:?.. Jonatan 010206 & Jesper 030418 ..?:*¨¨*:?.ღ.?:*¨¨*:?.¸.?'´´¯)
Svar på tråden Smitning vid parkeringsskada?