Någon annan med barn med affektkramper?
Undrar om det finns nån annan här inne som har barn med kraftiga affektkramper.
Vår tös är nu 11 månader och fick för ca en månad sedan ett "anfall" som ansågs vara en affektkramp. Hon skrek till, blev alldeles stel i hela kroppen och slutade andas. Hon började andas igen efter ca en halv minut och blev alldeles slapp i hela kroppen. Efter de var hon väldigt frånvarande ett par minuter innan hon sakta blev sig själv igen.
Det hela var fruktansvärt otäckt och det värsta vi som föräldrar varit med om... tills igår.
Då fick hon ett nytt anfall som var mycket värre!
Jag satte henne på golvet eftersom hon inte ville äta. Hon brukar leka en stund och sedan vill hon äta igen. Igår skrek hon till och jag märkte genast att det var samma sorts skrik som förra gången så jag tog hastigt upp henne i famnen men redan då hade hon "tuppat av".
Hela hennes kropp spändes bakåt och armarna och huvudet var vridna i en konstig ställning. Hon andades i princip inte utan kippade bara efter andan med jämna mellanrum. Inget hjälpte...Jag blåste henne i ansiktet, sprang ut i kylan men hon började inte andas igen förrän ca två minuter gått.
När hon äntligen drog efter andan slappnade hon av lite i kroppen men armarna var fortfarande stela. Ganska snabbt efter det började hon krampa i hela kroppen och ögonen rullade. Det gick fortfarande inte att få någon kontakt med henne och detta höll på någon minut.
Mitt i detta ringde min man till alarmcentralen och dom skickade en ambulans.
När den kom hade lilltösen precis slappnat av och börjat vakna till. Vi fick så småningnom ögonkontakt med henne men hon var väldigt frånvarande en bra stund.
Vi åkte in till sjukhuset för en koll men läkaren trodde att det var en affektkramp eftersom hon haft en liknade kramp innan, även om den var mycket mildare.
Det hela var det absolut värsta jag varit med om och jag undrar om man någonsin blir van med dessa kramper?
Hur har ni andra med barn som har affektkramper det? Har dom blivit ordentligt undersökta för att utesluta t.ex. epillepsi?
Har era barn så här långa kramper? I det jag läst på internet står det oftast att kramper håller i sig bara ca en minut men det här höll ju i sig totalt ca 5-10 minuter!
Jag kommer att begära en ordentlig undersökning snarast möjligt!