• stinky79

Någon annan med barn med affektkramper?

Undrar om det finns nån annan här inne som har barn med kraftiga affektkramper.

Vår tös är nu 11 månader och fick för ca en månad sedan ett "anfall" som ansågs vara en affektkramp. Hon skrek till, blev alldeles stel i hela kroppen och slutade andas. Hon började andas igen efter ca en halv minut och blev alldeles slapp i hela kroppen. Efter de var hon väldigt frånvarande ett par minuter innan hon sakta blev sig själv igen.
    Det hela var fruktansvärt otäckt och det värsta vi som föräldrar varit med om... tills igår.

Då fick hon ett nytt anfall som var mycket värre!

Jag satte henne på golvet eftersom hon inte ville äta. Hon brukar leka en stund och sedan vill hon äta igen. Igår skrek hon till och jag märkte genast att det var samma sorts skrik som förra gången så jag tog hastigt upp henne i famnen men redan då hade hon "tuppat av".
    Hela hennes kropp spändes bakåt och armarna och huvudet var vridna i en konstig ställning. Hon andades i princip inte utan kippade bara efter andan med jämna mellanrum. Inget hjälpte...Jag blåste henne i ansiktet, sprang ut i kylan men hon började inte andas igen förrän ca två minuter gått.

När hon äntligen drog efter andan slappnade hon av lite i kroppen men armarna var fortfarande stela. Ganska snabbt efter det började hon krampa i hela kroppen och ögonen rullade. Det gick fortfarande inte att få någon kontakt med henne och detta höll på någon minut.

Mitt i detta ringde min man till alarmcentralen och dom skickade en ambulans.

När den kom hade lilltösen precis slappnat av och börjat vakna till. Vi fick så småningnom ögonkontakt med henne men hon var väldigt frånvarande en bra stund.

Vi åkte in till sjukhuset för en koll men läkaren trodde att det var en affektkramp eftersom hon haft en liknade kramp innan, även om den var mycket mildare.

Det hela var det absolut värsta jag varit med om och jag undrar om man någonsin blir van med dessa kramper?

Hur har ni andra med barn som har affektkramper det? Har dom blivit ordentligt undersökta för att utesluta t.ex. epillepsi?

Har era barn så här långa kramper? I det jag läst på internet står det oftast att kramper håller i sig bara ca en minut men det här höll ju i sig totalt ca 5-10 minuter!

Jag kommer att begära en ordentlig undersökning snarast möjligt!

Mamma till underbart söta Nea född 070207
  • Svar på tråden Någon annan med barn med affektkramper?
  • Tilas

känner med dig. Vår lille son på 2 har haft feberkramper flera ggr. Det är fruktansvärt att vara med om att se sitt barn "försvinna" så och ja..usch, man vänjer sig absolut inte.
    Men afektkramper har jag inte hört talas om förut. Vad innebär det? Vad säger läkarna, har ni fått gå igenom någon grundlig undersökning nu?
    Det är inte det samma som feberkramper då?

• LiHa

Min dotter på 1 år och två månader har också affektkramper, så jag vet hur hemskt det är! Googla "affektkramper" eller "affektanfall" så får du läsa mer om vad det är för något.

Första gången min dotter fick det var hon bara kring 7-8 månader, och då fick hon det då hon gjorde illa sig. Hon skriker, får ingen luft, tappar andan, ögonen rullar och ibland tuppar hon av efter det. Sen hon blivit äldre kan hon även få sådana anfall när hon blir arg, speciellt om hon också är trött.

Hon svimmade en gång av ilska över att jag skulle åka hemifrån, då fick jag nästan fånga henne innan hon damp rakt ned i hallgolvet, då svimmade hon nästan på en gång. I panik blåser jag henne i ansiktet och ruskar om henne (bara försiktigt), andas hon inte då får jag slå till henne lite i ansiktet så hon reagerar. Om hon tuppar av andas hon inte men hon är bara avsvimmad i ca 5-10 sekunder. Men det känns som en evighet så jag förstår att det är hemskt för dig om din dotter är borta ännu längre!

Sist hon slog sig illa fick hon ovanligt mycket kramper under tiden hon var avsvimmad. Hon har alltid blivit stel och haft huvudet i en konstig vinkel, men nu krampade hela hon, mest armarna. Jag blev livrädd, ingenting av det jag gjorde hjälpte, och precis när jag skulle springa efter telefonen och ringa ambulans (jag är oftast själv med henne när detta händer, typiskt) så kvicknade hon till.

Jag har förstått att detta inte är helt ovanligt, 5 av 100 barn mellan 0-2 års ålder har affektkramper, och det ska vara helt ofarliga och inte ge några men. Men eftersom din dotter har så långa anfall tycker jag absolut att du ska kräva en utredning, låt de inte avfärda detta som bara affektanfall!

Nu vet du iallafall att det finns fler med samma problem. Man ska inte dra sig för att säga ifrån till barnet pga rädsla för att det ska krampa igen, utan fortsätta leva som om barnet inte brukar ha affektanfall. Annars kan barnet lära sig att utnyttja anfallet till att få som det vill, och då tar det längre tid innan de försvinner.

Svar på tråden Någon annan med barn med affektkramper?