• Anonym (Åva)

Hon snackar skit om allt och alla...

För några månader sen lärde jag känna en tjej på fl. Vi har träffats ganska mycket och det är kul då vi bor ganska nära och har barn i samma ålder. Hon har även vart väldigt öppen och trevlig. Men nu ger hon mig mest ångest. Hon har hela tiden snackat skit om sina vänner och bekanta och det har alltid stört mig litre men det blir bara mer och mer. Hon kan ringa mig och berätta hur dum i huvudet någon är och hur mycket hon ogillar någon och sen skriver hon i dennes gb på fl eller facebook: Hej gumman, vad kul det var och träffa dig idag. Måste ses snart igen. Kram/x

Detta har hänt många gånger och det känns så falskt. Jag kan ju gissa vad hon säger om mig till sina andra vänner.
    Jag vet inte vad jag ska göra för honär kul att vara med och har inte så många andra vänner men samtidigt ger hon mig så mycket ångest. Känns som det inte går att lita på henne.

Ibland har hon ställt in när vi ska ses och sagt att hon är sjuk och sen har jag sätt att hon träffat nån av dem hon "tycker så illa om" istället.
    Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Hon snackar skit om allt och alla...
  • Anonym (lilja)

Om du nu tycker att hon ar trevlig och kul att vara med kan du ju fortsatta vara med henne och ta det hon sager med en nypa salt. jag har ocksa vissa vanner (eller bekanta) som jag inte riktigt litar pa men om dom skulle snacka skit om mig sa skulle jag verkligen inte bry mig (consider the source) for jag ar medveten om att dom inte ar mina riktiga vanner. sana vanner ar jag lite ytligt bekant med, vi gar ut ibland men har inga djupa diskussioner precis. hall henne lite pa distans och oppna dig inte for mycket och sag inte for mycket om andra personer. detta ar OM du trots allt vill vara kompis med henne.
    vill du inte vara det langre, sa ar det ju bara att saga sorry men jag litar inte pa dig och tycker det ar jobbigt att du snackar skit om dina 'vanner'. svarare an sa ar det inte

• orkide78

Den som snackar skit om andra i din närvaro, snackar skit om dig i din frånvaro.
    Prata med din "vännina" för så där beter sig inte riktiga vänner.
    Stå på dig!

• Pansarhamster

om du tycker att hon är kul att umgås med kan du ju fortsätta göra det. Men ta inte så allvarligt på er relation, du måste ju vara beredd på att hon rätt som det är kan ställa in ett möte eller så.

Och eftersom du vet att hon inte är att lita på kanske du heller inte ska berätta alltför privata och känsliga saker för henne.

Ha henne som en rolig kompis, men inte som en allför nära vän.

• Anonym (Åva)

Det är precis så jag tror att hon gör.
    Eftersom jag inte har så många andra vänner i närheten känns det dymt att avbryta vänskapen också även om det kanske vore det bästa

orkide78 skrev 2008-01-11 12:36:36 följande:
    Den som snackar skit om andra i din närvaro, snackar skit om dig i din frånvaro.Prata med din "vännina" för så där beter sig inte riktiga vänner.Stå på dig!
  • Anonym (lilja)

jo visserligen, men kan du inte forsoka hitta andra vanner dar du bor. du vill ju inte ha second best egentligen och ta henne nar det inte finns andra? tja, jag vet inte...jag hade undersokt andra mojligheter..kanske ni kan traffas allihopa, du och tjejen och hennes vanner, sa kanske du kan lara kanna nagon trevligare darifran? sa har jag oftast traffat vanner - genom andra vanner.

• Anonym

Kan du inte föklara för din kompis att du tycker det känns kymigt och olustigt när hon talar nedsättande om andra? Vågar du? Jag förstår att det är känsligt, men varför inte ge det ett försök och se hur hon reagerar? Jag tror att folk som har ett behov av att snacka skit om andra, har en dålig självkänsla själva, att det är där problemet ligger. Om du visar henne att hennes beteende inte är ok men att du fortfarande vill vara hennes vän och gillar henne i övrigt, så kanske hon får sig en tankeställare och kan ändra sig?

• Anonym (mm)

Människor som pratar skit om andra med dig, pratar skit om dig med andra...

Skitsnackande människor mår i regel inte så bra med sig själv, låg självkänsla osv. Det brukar inte ge speciellt mycket att umgås med dessa människor eftersom de oftast mår för dåligt för att överhuvudtaget ha något att erbjuda en människa som mår relativt bra. Dessutom kan man lätt reta sig på att de bara letar fel på allt och alla, en väldigt pessemistisk och tråkig livsinställning tycker jag personligen!

Svar på tråden Hon snackar skit om allt och alla...