• FruNaftra

Papegoja + barn = (insert answer here)

För er som har papegoja/papegojor hemma - hur har detta fungerat när ni har fått barn?

Vi har en morhuvad papegoja (nästan 4 år) och bor i en trea. Fåglar låter, det kommer man inte undan ifrån. Men hur förenar man detta med familjelivet. Har ni några praktiska tips att ge?

• Svar på tråden Papegoja + barn = (insert answer here)
  • Birgitta2

Jo visst låter fåglar. Men babyn vänjer sig snabbt som ögat. Barn som vänjer sig vid ljud kommer kunna sova sig igenom den värsta festen när ni nån gång kommer ha tjocka släkten på besök.

Vad jag tänker mer på är svartsjuka från fågelns sida. Är den så tam att ni har den ute ur buren för det mesta? Hur mycket umgås ni med fågeln? Har den varit nummer 1tt alltid, och det kommer en baby i huset och fågeln trillar ner ett pinhåll, så kan det bli besvärligt. Papegojnäbbar är oerhört kraftiga, och en svarsjuk papegoja är verkligen inte att leka med.

• FruNaftra

Tack för svaret! Det är ju härligt att höra att barn vänjer sig. Papegojan kan låta reält ibland och det finns ju inte direkt någon off-knapp (om man inte stänger in den i mörkret, men det är ju ingen smart lösning i det långa loppet).

Ja det där med svartsjuka kommer nog bli ett jätteproblem, är jag rädd för. Hon är ute med oss ganska mycket (bortsett från när hon behöver äta eller är småsur och behöver vila). Vår önskan är att ge henne så pass mycket frihet så hon ser sin bur som sin frizon, och då blir ju resultatet att hon får ganska mycket makt över sin vardag. Vi försöker däremot styra på så sätt så att hon inte känner total frihet, annars hamnar man ju under henne i rang ;) Och det kan göra ont! Hon var på mig en hel del när hon blev könsmogen, så jag vet precis vad hennes näbb och klor går för.

Och där har vi ett problem - papegojan kommer säkert bli svartsjuk. Inte nog med att hon med tiden kommer bli utjagad från sitt eget rum (som kommer bli barnkammare), hon måste hoppa ner ett hack till i rangordningen. Ujuj.......

• MaddeMamman

Jag hotar min parakit med att han blir kattmat om han inte är tyst men det skiter han i ...

Skämt o sido.. vi bor i villa och han bor i ena dotterns rum, vi täcker över på natten så han inte börjar skrika för tidigt på morgonen. Han är inte handtam så han är bara i buren. Nu har jag tvillingar som är 3 veckor och det är inget problem med att få dem att sova om han håller låda. De vänjer sig vid ljudet snabbt, värre är det för mig om man glömmer täcka honom, jag vaknar direkt.

• zaaga

Jag är uppvuxen med papegojor, har aldrig varit några problem. Ljudet störde inte mina småsyskon när de var små heller.

Däremot var rangen ett problem med en av dom. Först hade vi en blåpannad amazon - det gick galant. Men så var han också en gammal herre på över 20 år. Han var aldrig hotad i rang av oss barn. Han dissade oss totalt. Kom vi in i ett rum så flög han ut. Han hade inget intresse av oss alls. *s*

Men sen skaffade min pappa en halsbandsparakit. Det gick INTE lika bra! *s* Den var helt tokig och gav oss ofta små tjuvnyp när pappa inte såg. Men efter många slagsmål (då var vi ju ganska stora) så hade vi alla hittat våra platser och rätt rang.

Lycka till i alla fall! Hoppas det går bra. Är enormt kul att växa upp med en goja i huset! Saknar fortfarande dom där ljuden.

• Hondjuret

morhuvade har ju så hemska metalliska skrik, hua. Kan inte föreställa mig hur det skulle vara att ha papegojor och småbarn i en lägenhet, dessutom tenderar papegojor att vara högst opålitliga och man ska knappast underskatta deras "tjuvnyp".

• FruNaftra

Nä tack du, det där ljudet är inte direkt sövande ;) Skär in i bara märgen!! Jag är lite nervös för detta, men vill inte heller ta ut något i förskott. Det kan ju gå jättebra också....hum.....Som tur var har jag en fågeluppfödare att vända mig till för råd ifall det skulle bli problem.

• Nasse liten

vi ska få första barnet i juli, bor i en 2:a o har en amazon. Så jag har också börjat fundera lite på hur man ska orka höra både bebis o gojja skrik...
    Men det jag undrar mest över om ljudniviån på skriken kan skada bebisens hörsel?! För själv tror man ju att man ska va döv inom en snart framtid Är det nån som har läst om decibelnivån på papegojskrik??

• Xsaga

Fungerar bra med ljud och gojja. Dottern(6 veckor) sover som en sten.
    Det enda är dock att det inte blir lika mycket utetid för gojjorna, (5 st, 3 arter) så det är mer jag som har dåligt samvete.

Gojjorna är nyfikna på dottern, men rädda för henne.

• Nasse liten

hihi va gulligt att de e lite rädda för henne tror inte heller de kommer bli nå större problem heller, men är som sagt lite nyfiken på hur högt de egentligen skriker. Maila miljökontoret men de hade ingen decibelmätare att låna ut, hänvisade till gula sidorna...

• ANOF

Vad jag vet så har papegojor mycket personlighet och kan därför vara avundsjuka och aggresiva. Jag undrar verkligen om det är så lyckat med ett litet barn tillsammans med en papegoja. Risken är ju att papegojan blir aggressiv och pickar ut ögonen på barnet eller något liknande när ni inte är med. Men jag har inte så väldigt stor erfarenhet av papegojor. Papegojor blir också väldigt gamla.

• FruNaftra

Min Kita kan ju bli riktigt förbannad nu efter att hon blev könsmogen. Då är ju hierarki allt för henne. Hon ska sitta direkt under flockledaren (min man) och jag ska vara under henne. En ständig kamp men vi jobbar aktivt för att hålla henne på plats. Min papegoja kan bli upp till 40 år så man får räkna med att ha henne många år till. Om det är lyckat eller ej med barn varierar nog beroende på vem man frågar men jag är övertygad om, som fågelvan, att barn kommer gå att kombinera med fåglar OM man fostrar både barnet och fågeln på ett bra sätt. Jag är inte beredd att spontant gå in på tanken att göra mig av med mitt husdjur på grund av barn utan då får man ta på sig ansvaret att se till att både fågel- och barnvärlden kan förenas.

Men det sker säkert inte smärtfritt. Vore kul att höra om andras erfarenheter =)

ANOF skrev 2008-04-03 14:03:18 följande:
    Vad jag vet så har papegojor mycket personlighet och kan därför vara avundsjuka och aggresiva. Jag undrar verkligen om det är så lyckat med ett litet barn tillsammans med en papegoja. Risken är ju att papegojan blir aggressiv och pickar ut ögonen på barnet eller något liknande när ni inte är med. Men jag har inte så väldigt stor erfarenhet av papegojor. Papegojor blir också väldigt gamla.
  • Nasse liten

jag känner mig inte alls orolig för att vår gojja skulle skada barnet. Men tänkte inte lämna henne ensam m barnet heller. Så sannolikheten för att hon skulle skada barnet tycker jag känns lika stor som om sannolikheten om man lämnade barnet ensam tillsammansm ngt annat sällskapsdjur.
    sen är vår amazon redan "ärvegods", dvs garanterat äldre än 50år, så hon är nog ganska härdad m det mesta

• Wasabi

Vi flyttade till större lägenhet för att våran dotter inte skulle få tinnitus som jag har..hehe...
    jag har haft gojor i hela mitt 36 åriga liv..och det sätter sina spår i hörseln ja..och då har jag inga stora gojor...jag skulle nog inte ha våran storlek eller större i samma rum en längre tid med en bebis....

Barn vänjer sig ganska så bra med alla typer av ljud, om det tillhör vardagen...våran dotter klarar nog av allt vi kan komma på hemma hos oss när hon sover...

Men som sagt...tänk på hörseln..för tinnitus även i lindrigare form är inte roligt!!

Hoppas ni löser det =)

Vad gälelr skador så skulle jag nog akta mig lite faktiskt...ibland uppkommer en del svartsjuka, och ja...när dom kommer i puberteten har dom ju helt klart sina sidor...

Lycka till nu =)

• Wasabi

Fru NAftra: om det uppstår akut kris och ni måste omplacera om så bara för en tid, prata med den lokala fågelföreningen =)

Svar på tråden Papegoja + barn = (insert answer here)