• missis

hjälp med en dum fråga! hur många dl är 850g?

visst är det 8,5 dl? känner mig verkligen jättedum som frågarGenerad men håller nämligen på att baka o hjärncellerna verkar vara bortblåsta idag

• Svar på tråden hjälp med en dum fråga! hur många dl är 850g?
  • Amarone Classico

Det beror helt på vilket ämne det är! Bly och fjädrar, du vet

Ofta finns en omvandlingstabell i kokböcker för de vanligaste ingredienserna.

• Tokaungen

Det beror ju helt på vilken vara du mäter/väger. Vatten och mjölk motsvarar 100 gram 1 dl ungefär. Men mjöl och socker väger inte 100 gram per deciliter.

• Makkinje

Jo om jag inte har helt fel så är väl 100 g = 1 dl? Så då blir 850 g = 8,5 dl

• Tokaungen

Eller på paketen!
    Amarone Classico skrev 2008-01-11 13:41:33 följande:

Det beror helt på vilket ämne det är! Bly och fjädrar, du vet Ofta finns en omvandlingstabell i kokböcker för de vanligaste ingredienserna.
  • Hannah76

Det beror alldeles på vad det är du ska mäta?
    Man kan ine bara omvandla från viktenhet till mätenhet.

• LindaSundberg

När det gäller mjöl så blir det 7,5 dl.

• elink

det beror på vad det är för nåt du skall mäta upp. står det viktangivelser i ett recept skulle jag plocka fram en hushållsvåg. vid vissa recept är det nämligen väldigt viktigt. 1 dl mjöl kan väga olika mycket beroende på hur packat måttet är.

• elink

det beror på hur hårt packat det är i decilitermåttet. i vissa bakrecept är det väldigt viktigt att få mängden exakt rätt, då bör man väga ingredienserna. det gäller särskilt tårtor och kakor. bröd brukar man kunna baka lite mer på en höft.

Hannah76 skrev 2008-01-11 13:58:25 följande:
    1 dl=60 g
  • elink

så det är inte alls en dum fråga.

missis skrev 2008-01-11 13:39:22 följande:
    visst är det 8,5 dl? känner mig verkligen jättedum som frågar men håller nämligen på att baka o hjärncellerna verkar vara bortblåsta idag
  • Hannah76
    elink skrev 2008-01-11 14:04:16 följande:
    det beror på hur hårt packat det är i decilitermåttet. i vissa bakrecept är det väldigt viktigt att få mängden exakt rätt, då bör man väga ingredienserna. det gäller särskilt tårtor och kakor. bröd brukar man kunna baka lite mer på en höft.
    Visst är det bättre att väga, men ett normalt rågat mått är på ett ungefär 60g, bra att veta om man inte har våg.
  • missis

tack snälla! blev hur gott bröd som helst!! stoort tack! ha en trevlig helg!

Svar på tråden hjälp med en dum fråga! hur många dl är 850g?