hjälp med en dum fråga! hur många dl är 850g?
visst är det 8,5 dl? känner mig verkligen jättedum som frågar men håller nämligen på att baka o hjärncellerna verkar vara bortblåsta idag
visst är det 8,5 dl? känner mig verkligen jättedum som frågar men håller nämligen på att baka o hjärncellerna verkar vara bortblåsta idag
Det beror helt på vilket ämne det är! Bly och fjädrar, du vet
Ofta finns en omvandlingstabell i kokböcker för de vanligaste ingredienserna.
Det beror ju helt på vilken vara du mäter/väger. Vatten och mjölk motsvarar 100 gram 1 dl ungefär. Men mjöl och socker väger inte 100 gram per deciliter.
Jo om jag inte har helt fel så är väl 100 g = 1 dl? Så då blir 850 g = 8,5 dl
Eller på paketen!
Amarone Classico skrev 2008-01-11 13:41:33 följande:
Det beror alldeles på vad det är du ska mäta?
Man kan ine bara omvandla från viktenhet till mätenhet.
När det gäller mjöl så blir det 7,5 dl.
Vad handlar det om för produkt?
Här finns en bra omvandlingstabell för olika livsmedel, scrolla ner en liten bit: home.swipnet.se/wasston/bakmask/omrekn.htm
det beror på vad det är för nåt du skall mäta upp. står det viktangivelser i ett recept skulle jag plocka fram en hushållsvåg. vid vissa recept är det nämligen väldigt viktigt. 1 dl mjöl kan väga olika mycket beroende på hur packat måttet är.
det gäller dinkelmjöl
1 dl=60 g
det beror på hur hårt packat det är i decilitermåttet. i vissa bakrecept är det väldigt viktigt att få mängden exakt rätt, då bör man väga ingredienserna. det gäller särskilt tårtor och kakor. bröd brukar man kunna baka lite mer på en höft.
så det är inte alls en dum fråga.
tack snälla! blev hur gott bröd som helst!! stoort tack! ha en trevlig helg!