Inlägg från: Tiikeri |Visa alla inlägg
  • Tiikeri

Vegetarian? Se hit!!

Denna tråd riktar sig endast till folk som redan äter vegetarisk kost.

En sak jag har funderat över länge nu, varför finns det vegetarianer som äter fisk/skaldjur och varför finns det vegetarianer som inte äter de? Vad är anledningarna? Jag är väldigt intresserad av att höra era tankegångar, både för och emot!

Observera att det är vegetarianernas funderingar och åsikter jag fiskar efter. Så jag vill inte att det ska bli någon diskution mellan vegetarianer och köttätare.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-12 22:55:37:
    Tack till alla er som delade med er av funderingar kring fiskätandet.

Om jag säger såhär. Jag har varit vegetarian i jag vet inte hur många år! Till och från har jag funderat på om jag ska börja äta fisk igen, men jag kan inte bestämma mig. Ibland kommer jag på att, jo det är nog inte så farligt att äta fisk ändå - Varför ska jag avstå från något som är så nyttigt och faktiskt gott. Hörde någon som sa att fiskar inte kan känna smärta, vet absolut inte om det stämmer, men skulle det vara så tycker jag nog att det är okej med fisk. Vanligt kött har jag absolut ingen lust att äta, finner det myket illa på alla sätt och vis. Men fisk?

Ibland tänker jag att jag borde kunna äta fisk, eftersom jag inte finner det lika vidrigt som vanligt kött. Men jag vågar inte riktigt provsmaka fisk heller, är rädd att jag ska känna mig dålig, som att jag sviker mig själv ifall jag då känner att jag gjorde fel som åt det. När jag går förbi råfiskavdelningen på affären som stinker gammal fisk, så blir jag alltid så äcklad och säger till mig själv "Fyfan, det där tänker jag inte börja äta". Men sen ser jag en färdig rätt med lax och blir nästan lite sugen.

Ni som vill har chansen att påverka mitt beslut, ska jag börja äta fisk eller inte, och det viktigaste av allt varför/varför inte? Jag vet att jag måste ta beslutet själv, men jag skulle uppskatta lite upplysningar och övertygelser.

• Svar på tråden Vegetarian? Se hit!!
  • Tiikeri

Okej, så det handlar bara om en image? "Kan inte äta fisk och skaldjur, för då får jag inte kalla mig för vegetarian"

Nä, men om jag säger såhär då. Ni som väljer att inte äta landgående djur, varför äter vissa av er fisk och skaldjur men inte andra. Vad är anledningarna?

• Tiikeri

Okej, men om vi skippar diskutionen om huvuda rätt eller fel det är att kalla sig vegetarian om man äter fisk eller skaldjur. Bevisligen så finns det semivegetarianer.

Frågan är varför eller varför inte havsdjur när man redan valt bort landdjur?

• Tiikeri

AnLeNo skrev 2008-01-11 19:42:16 följande:

Javisst är det bra att kunna säga att man inte äter kött. Men dessa semi-demi-vegetarian tjafest jag tycker är onödigt. Det räcker ju så: "Jag äter inte kött. "
    Precis, därför kan vi släppa diskutinen om vad man får kallas och inte när man äter ditten och datten.

Fel av mig att skriva vegetarian, skulle ha skrive "folk som inte äter landdjur och äter/inte äter havsdjur".
  • Tiikeri

SoR skrev 2008-01-11 19:45:56 följande:

Min syster äter tex inte griskött. Varför är enbart hennes ensak. Varför måste folk ha sån stenkoll på varför och hur man äter? Förstår om man blir bortbjuden på middag.. Men annars?
    Är det någon som tycker att det är deras ensak om de vill äta fisk eller inte så ska jag absolut inte tvinga den personen att skriva anledningen här.

Jag frågar av ren nyfikenhet, förstår inte varför det skulle vara så fel att undra. Det här är faktiskt något jag har gått och funderat över väldigt länge.
  • Tiikeri

Tack till alla er som delade med er av funderingar kring fiskätandet.

Om jag säger såhär. Jag har varit vegetarian i jag vet inte hur många år! Till och från har jag funderat på om jag ska börja äta fisk igen, men jag kan inte bestämma mig. Ibland kommer jag på att, jo det är nog inte så farligt att äta fisk ändå - Varför ska jag avstå från något som är så nyttigt och faktiskt gott. Hörde någon som sa att fiskar inte kan känna smärta, vet absolut inte om det stämmer, men skulle det vara så tycker jag nog att det är okej med fisk. Vanligt kött har jag absolut ingen lust att äta, finner det myket illa på alla sätt och vis. Men fisk?

Ibland tänker jag att jag borde kunna äta fisk, eftersom jag inte finner det lika vidrigt som vanligt kött. Men jag vågar inte riktigt provsmaka fisk heller, är rädd att jag ska känna mig dålig, som att jag sviker mig själv ifall jag då känner att jag gjorde fel som åt det. När jag går förbi råfiskavdelningen på affären som stinker gammal fisk, så blir jag alltid så äcklad och säger till mig själv "Fyfan, det där tänker jag inte börja äta". Men sen ser jag en färdig rätt med lax och blir nästan lite sugen.

Ni som vill har chansen att påverka mitt beslut, ska jag börja äta fisk eller inte, och det viktigaste av allt varför/varför inte? Jag vet att jag måste ta beslutet själv, men jag skulle uppskatta lite upplysningar och övertygelser.

Svar på tråden Vegetarian? Se hit!!