• Anonym (???)

Är amfetamin farligt?

Är amfetamin farligt? Det är så många omkring mig som använder det, och det låter på dom som att "ta en öl".. typ.

Ngn som vet? Hur känner man sig när man tagit? Tänker man annorlunda? Blir man annorlunda? (På ett annat sätt än när man dricker?)
    Tänder man av på ngt sätt? Påverkar det kroppen?
    Är det beroendeframkallande?

Ja ni ser att jag har många frågor. Ni som vet får gärna berätta vad ni vill!

• Svar på tråden Är amfetamin farligt?
  • sakoline
    Niinii skrev 2008-01-11 23:21:25 följande:
    Men om jag ska bedöma det, så anser jag att själva kulturen kring amfetamin är det allra farligaste..
    Tänker jag om de flesta droger.

Kanske därför "stjärnor" och "kändisar" alltid klarar sig (det syns inte lika mycket, men överdoser kan de ju ta) till skillnad från deras pundar-likar på gatan.
  • liberate tuteme ex inferis
    Niinii skrev 2008-01-11 23:21:25 följande:
    Alltså, alkohol är väl lika skadligt som amfetamin.
    Nej det är den inte.

Alkohol SKADAR allt den kommer i kontakt med.

Medan det som skadar när det kommer till amfetamin är själva ruset.

ALLA vet att man måste få mat i sig, och även om man inte är hungrig (tacka pulvret för det) så VET man att man bör få nått i sig. Samma sak med vatten och vila. Alla ?biverkningar? du nämnde kan man gå runt.

Att däremot hälla nått i sig som garanterat skadar en kan man inte gå runt. Häller man ett lösningsmedel i sig så kan man lugnt räkna med att nått blir löst.

Det går heller inte att genom en ?olycka? överdosera amfetamin med dödlig utkomst, tror faktiskt inte det ens är möjligt om man anstränger sig. Det ÄR däremot ganska lätt att överdosera alkohol så man blir helt enkelt förgiftat och dör.
  • Anonym

Hjärtfrekvensen och syreupptaget stegras, dock utan att i första hand det upptagna syret komma hjärnan till del. Pupillerna vidgas och blodtrycket skjuter i höjden, vilken senare fysiska reaktion undantagsvis kan leda till hjärninfarkter.

Så ja, det är farligt...

Anonym skrev 2008-01-11 23:54:41 följande:
    Hjärtfrekvensen och syreupptaget stegras, dock utan att i första hand det upptagna syret komma hjärnan till del. Pupillerna vidgas och blodtrycket skjuter i höjden, vilken senare fysiska reaktion undantagsvis kan leda till hjärninfarkter.Så ja, det är farligt...
    Om man har ett ?skadat?/svagt hjärta från början ja.

Amfetamin sätter mycket högre press på kroppen. (Likt kaffe) har man inte kroppen som orkar jobba gånger 10 så kan det hända att nått går fel. Men det kan inte skyllas på amfetamin. Har man såna brister från början så skulle man få lida för dom för eller senare.
  • Anonym

liberate tuteme ex inferis skrev 2008-01-11 23:58:44 följande:

Om man har ett ?skadat?/svagt hjärta från början ja.Amfetamin sätter mycket högre press på kroppen. (Likt kaffe) har man inte kroppen som orkar jobba gånger 10 så kan det hända att nått går fel. Men det kan inte skyllas på amfetamin. Har man såna brister från början så skulle man få lida för dom för eller senare.
    Kan så vara, men att säga att man inte kan skylla på drogen i sig känns fel. Om någon nu har ett "svagt" hjärta och tar amfetamin och nåt går fel, så är det där och då amfetaminets fel.
    Sen kanske man får lida för såna brister förr eller senare, men håller man på med droger så är dom den största boven till att något går åt h-vete.
  • Niinii

liberate tuteme ex inferis skrev 2008-01-11 23:41:28 följande:

Nej det är den inte.Alkohol SKADAR allt den kommer i kontakt med.Medan det som skadar när det kommer till amfetamin är själva ruset.ALLA vet att man måste få mat i sig, och även om man inte är hungrig (tacka pulvret för det) så VET man att man bör få nått i sig. Samma sak med vatten och vila. Alla ?biverkningar? du nämnde kan man gå runt.Att däremot hälla nått i sig som garanterat skadar en kan man inte gå runt. Häller man ett lösningsmedel i sig så kan man lugnt räkna med att nått blir löst.Det går heller inte att genom en ?olycka? överdosera amfetamin med dödlig utkomst, tror faktiskt inte det ens är möjligt om man anstränger sig. Det ÄR däremot ganska lätt att överdosera alkohol så man blir helt enkelt förgiftat och dör.
    Men nog skadar väl amfetamin en hel del med? Visst, alkoholskador är det vidrigaste av allt, men inte är det helt skonsamt med amfetamin? Jag har för mig att även det ska ge fysiska skador. Det känner man av att fan lukta på skiten, o inte tala om hur det känns att vara påverkad. Det förgiftar ju en, at:n är 100 ggr värre än en baksmälla dessutom. Kan omöjligt vara hälsosamt..
  • izi84

Jag har tagit amfetamin många många ggr. Jag har vart i psykoser många ggr. O jag har mått "bra" av det många ggr. Som nån här skrev innan att man hamnar i psykos pga av uttorkning o utmattning håller jag inte med om. Jag har hamnat i psykos pga många olika saker.. umgänget kan spela in..sömnen kan spela in som sagt o om man äter o dricker o sen ens egna psyke kan spela in! När jag var inlagd för en psykos sist så sa dom att det låg i generna..en av 100 fick så pass våldsamma (eller hur mans ka uttrycka det) psykoser som jag.. o dom e inte o leka med.. helvete alltså! Precis vad som helst kan inträffa(i ens egen hjärna då vill säga)...

Om man ska svara på det i rubriken.. så kan man va uppe lääänge.. i flera dagar.. Man babblar som fan! om allt o inget.. jag själv tycker att jag blir ärligare av det...Är man vaken för länge så KAN man bli jäävligt paranoid.. tro att allt o alla e emot en.. få hallucinationer... osv... Jag själv har vart inlagd på psyket ett antal ggr! o mott piss... vart inne i psykoser o käkat medecin emot det.
    Man får en jävligt jobbig avtändning på tjack.. man får hjärtklappning som fan....ja o massa av det jag skrivbigt innan. Iaf för mig! så individuellt det där ju.. vad psyket tål!

Så klart det påverkar kroppen på ett negativt sätt! man kan bli uttorkad o får högre puls o blodtryck o hjärtat mår inte bra osv..
    Vad jag vet så är det inte beroende framkallande.. jag skulle aldrig bli beronede av det.. men det är så klart.. har man en gång hållt på så kan man ju när som bli sugen.. men det sägs ju att det inte är som alkohol osv. går ur kroppen rätt så fort... nån dag bara..

Fan vad jag babbla på då! Men tänkte att eftersom jag har erfarenhet av det så varför inte svara från mitt perspektiv.. :)

• Anonym (???)

Tack för era åsikter och svar.

Men visst är amfetamin lättare att bli beroende av än alkohol?!
    Ngn som vet hur lätt det är att bli beroende av det?
    Har en kompis som förr "bara" tog, ca en ggn/mån, men nu är det nog en ggn/vecka...

Men hon förnekar att hon "behöver" det.. Å andra sidan, har inte provat vara utan...

• Niinii
    izi84 skrev 2008-01-12 00:03:39 följande:
    Som nån här skrev innan att man hamnar i psykos pga av uttorkning o utmattning håller jag inte med om. Jag har hamnat i psykos pga många olika saker.. umgänget kan spela in..sömnen kan spela in som sagt o om man äter o dricker o sen ens egna psyke kan spela in! När jag var inlagd för en psykos sist så sa dom att det låg i generna..en av 100 fick så pass våldsamma (eller hur mans ka uttrycka det) psykoser som jag.. o dom e inte o leka med..
    Men om man är latent scitzofren så har det inte med amfetamin att göra mer än att det är det som utlöser det hela. De flesta har ju INTE de besvären som du, utan hamnar i psykos pga brist på vatten o sömn..
    Anonym skrev 2008-01-12 00:02:32 följande:
    liberate tuteme ex inferis skrev 2008-01-11 23:58:44 följande:

Kan så vara, men att säga att man inte kan skylla på drogen i sig känns fel. Om någon nu har ett "svagt" hjärta och tar amfetamin och nåt går fel, så är det där och då amfetaminets fel.Sen kanske man får lida för såna brister förr eller senare, men håller man på med droger så är dom den största boven till att något går åt h-vete.
    Nej.

Samma ?biverkningar? skulle man få om man gav järnet på jobbet ... stressade ?lite? för mycket. Har man så uppenbara brister i det fysiska så kan man inte gå runt det.

Om man har så uppenbara brister att man skulle dö på grund av amfetamin? så riskerar man faktiskt EXAKT samma sak av kaffe. Det är inte drogen som dödar. Inte den i alla fal
Svar på tråden Är amfetamin farligt?