• SolFlickan

Orolig - förkyld bebis

Min lilla tjej är 6 veckor och har sedan igår varit förkyld. det är ju mitt första barn så man är väl lite väl nojig, jag vet, men vad göra åt det..
    hur som helst, jag undrar vad jag ska göra.. hon har ingen feber än iaf, utan är bara VÄLDIGT snorig. vi har kört med koksalt och nässug och det hjälper ett tag men fort är det likadant igen. jag har henne liggandes i högläge, har testat med bröstmjölk i näsan och även med avsvällande näsdroppar.. stackarn blir ju galen på mig när jag är och grötar i näsan på henne.

nu idag blir jag lite orolig för hon har sovit i stort sett hela dagen, somnade i natt vid ett tiden och åt kl 4, kl 6 och sedan vid 9 tiden. då klev vi upp men hon fortsatte sova igenom blöjbyten och påklädning och sov sig nästan genom matningen kl 12.30 och nu senast 14.30 fick jag typ tvinga i henne lite men hon somnade ifrån.. är detta normalt när dom små liven är förkylda?? att hon är trött kan jag förstå det är man ju själv när man är sjuk, men såhär?
    kan tillägga att normalt, alltså när hon är frisk äter hon med ca 2 timmars mellanrum, på sin höjd 3

• Svar på tråden Orolig - förkyld bebis
  • Mamma till Ella

Min lilla tjej på åtta veckor har precis samma symptom som "SolFlickan". Dock har hon ätit regelbundet, ganska korta pass men regelbundet. Hon är jättesnuvig utan feber. Det går ju säkert över så småningom men detär ju så jobbigt när det är första barnet med första förkylningen...

Man kan ju alltid ringa sjukvårdsupplysningen om man är osäker på något, de är ju jättebra.

Hoppas våra flickor blir bättre snart...

• mymmlan

När min son varit förkyld har de sagt på sjukvårdsupplysningen att det inte är tempen som styr utan allmänntillståndet, om barnet är ovanligt slött så tycker jag att man ska ringa.
    Är säkert inget farligt men man ska inte skämmas för att man ringer, klart att man undrar över sitt barn, och det vet de.

• Vågen

Våran Isak har samma symtom. Han äter dock som vanligt, nästan mer, fast det är lite jobbigt för honom när hans näsa är täppt. Funderar på om jag ska ringa barnläkare eller inte. Han hade slem i halsen i natt, men det verkar vara borta idag. Snacka om att man är orolig för han är ju så liten, inte ens tre veckor!

• Meli

Ring sjukvårdsupplysningen om du är orolig, men det är nog ingen fara, även om man är liten kan man ju bli förskyld.
    Amma mycket, om du ammar, så att hon proppas full med antikroppar.
    Kram

• SaraLee

Det kan vara RS-virus om dem är hostiga och rossliga också, då kan dem behöva hjälp med andningen på sjukhus för det kan även bli bakteriell lunginflamation som måste behandlas m antibiotika. Det är viktigt att man kollar hur blodet syresätter sig.
    Om barnet inte orkar äta lika mycket som vanligt så är ju det ett ganska bra tecken på att det inte mår speciellt bra, när den är så liten så har den ju inte så mycket reserver att ta ifrån och det är inte bra med en viktnedgång så RING om ni inte redan har gjort det till BVC el sjukhuset...
    Vänta inte för länge!

• Camilla K

Det är tydligen något som går just nu.
    Lukas har varit förkyld några dar snorig och hostig.
    Men är pigg ändå
    Träffade igår en av tjejerna från mammagruppen hennes dotter hade haft exakt samma sak samt hon hade pratat med en av dom andra mammorna där och hennes son samma sak.

• mest mamma

Hej Solflickan och andra som har förkylda små bebisar!
    Små barn kan få det besvärligt i andningsvägarna om de får något som heter RS-virus, för vuxna och större barn ter sig detta som förkylning, men som sagt små barn kan få det besvärligt med extra segt slem, så att de behöver hjälp på sjukhus. Och är de helt täppta i näsan blir det ju svårt att få i sig tillräckligt med näring. Så för att ta det säkra före det osäkra ring till vårdcentralen och prata med en läkare eller sjuksyster. Solflickan har ju också märkt att allmäntillståndet är lite sämre eftersom barnet sov nästan hela dagen. Men eftersom inlägget var i förrgår så har du ju säkert redan ringt.
    Jag vet hur det är att vara nojig, jag är likadan, och förresten tror jag inte att man är det i den bemärkelsen utan bara att man är "sunt" orolig. Och som förälder känner man ju sitt barn bäst.
    Jag har oxå läst att barn behöver "utsättas" för förkylningsvirus för att utveckla sitt immunförsvar, så det är säkert ingen fara men bäst att kolla upp ändå, eftersom barnet bara är 6 veckor.
    Tänker på Dig och barnet.

• SolFlickan

tack för svaren.. "skönt" att höra att andra har likadant och att det verkar okej. saga har varit mycket piggare igår och idag men är fortfarande snorig. hon har ingen hosta eller så och har inte haft feber så jag tror inte det är RS.. har för mig det ska vara feber, men jag håller enorm koll på henne vill jag lova..
    blir inte snuvan bättre innan helgen ska jag höra på BVC, men somd et är nu verkar det lugnt.

• mest mamma

Hej igen!
    Skönt att höra att hon mår bättre.

Pratade med en kompis idag om just förkylningar och små barn, och hon hade läst att feber på barn under tre månader skall kollas av barnläkare. Bara som lite info till alla som läser detta, för Saga har ju ingen feber.

För övrigt blev jag tipsad om denna sida av min kusin, och jag tycker att det verkar vara en väldigt bra och användbar sida, när man har funderingar kring sina små. Skall knåpa ihop en presentation och lite dagboksanteckningar så småningom.

Svar på tråden Orolig - förkyld bebis