• Anonym (lessen)

Måste min "kille" försörja mig?

Jag och mitt barns pappa har aldrig vatt tillsammans. Jag går på soc och får underhåll av honom. Nu har vi börjat prata om att bli tillsammans men INTE flytta ihop på mist ett år. Men han säger att han nog inte vill att vi har ett förhållande för han är rädd att soc då drar in mina bidrag och tvingar honom försörja både mig och vårt barn. Detta vill han inte och jag förstår honom. Men jag vill så gärna ha honom Måste han betala för mig om vi har ett förhållande?

• Svar på tråden Måste min "kille" försörja mig?
  • Ch Belair

Hade han vart tillräckligt intresserad av dig hade han velat vara med dig oavsett! Otroligt korkad sagt. Dock så länge ni inte bor tillsammans tror jag inte han behöver försörja dig med.

• Anonym (lessen)

Räknar de ihop vår ekonomi fast än vi inte bor tillsammans? Ska han betala 2 hyror, el, tv-licens m.m? Kan det verkligen vara rimmligt?

Om jag hade blivit tillsammans med en helt ny kille hade de tvingat honom till de samma?

• krammamma

När ni är skrivna på samma adress räknas era inkomster ihop.
    Men är ni tillsammans och bor i varsin lägenhet så räknas det som 2 olika hushåll.
    Men ring din kontakt på soc och kolla, så får du rätt svar.
    Hoppas det går bra för er, kram

• Anonym

sålänge ni inte BOR ihop så kan inte soc göra ett skit. MEN han måste fortfarande betala underhåll till dig(eftersom det har du rätt till, enligt soc).

• delifi2

aha... missförstod lite där...

om ni blir tillsammans men bor på olika håll så spelar det ingen roll, då får du fortfarnade ditt bidrag. De är ju precis som nu.

men om ni däremot flyttar ihop och blir skrivan på samma adress det är då de räknarihop er ekonomi för då blir ni ett hushåll

• susst6

Soc kan ju omöjligtvis veta att ni har en kärleksrelation, det är ju inget ni behöver skylta med (det finns ju många par som enbart fungerar som KK och inget annat). Ni bor ju på var sitt håll och har således inget med varandra att göra rent myndighetsmässigt. Att ni sedan själva bestämt att det finns en framtid och att ni på SIKT eventuellt tänkt flytta ihop, är ju inget som socialtjänsten tar i beaktande nu.

• Anonym (lessen)

Tack för svaren

Jag förstår varför han inte vill försörja oss men jag orkar inte dra upp allt här om varför. Han är som han är men jag är så kär att jag inte kan förmå mig att bli arg för det. Jag vill inte heller vara beroende av en annan människa på det viset, det är inte rättvist.

• Anonym

men han betalar väl ändå för barnet va?

Anonym (lessen) skrev 2008-01-12 00:25:15 följande:

Tack för svaren Jag förstår varför han inte vill försörja oss men jag orkar inte dra upp allt här om varför. Han är som han är men jag är så kär att jag inte kan förmå mig att bli arg för det. Jag vill inte heller vara beroende av en annan människa på det viset, det är inte rättvist.
  • N1an

Beroende? Men du är beroende av staten? Du har fött hans barn.Hoppas han betalar underhåll!
    Anonym (lessen) skrev 2008-01-12 00:25:15 följande:

Tack för svaren Jag förstår varför han inte vill försörja oss men jag orkar inte dra upp allt här om varför. Han är som han är men jag är så kär att jag inte kan förmå mig att bli arg för det. Jag vill inte heller vara beroende av en annan människa på det viset, det är inte rättvist.
Svar på tråden Måste min "kille" försörja mig?