• Helen 71

sluta med cola

Jag är beroende av cola light drycker. dricker tre liter om dagen. vill gärna sluta,men vet inte hur. det är verkligen ett beroende. dom ggr jag försökt får jag ont i huvudet, blir jättegrinig i humöret. å för att skona min familj å för att bli "människa" igen, så köper jag en flaska igen...några råd som kan få mej att sluta? ska jag sluta dricka tvärt, eller börja med å dra ner lite på det? kramar till alla er därute

• Svar på tråden sluta med cola
  • GashH

Dra ner på det, och minska på intaget succesivt.

Eller drick det bara på lördagar, som lördagsgodis. Se det som en mysgrej som du bara får dricka på helgen. Ska inte vara en vardagsrej.

• Arcoiris

Jag tror oxå det är bättre att försöka trappa ner succesivt.

3 liter är en jäkla massa alltså! Dricker du vatten eller nån annan dryck oxå eller det är bara läsk hela dan?

• Neko

Testa med att gå över till en annan läsk först som inte innehåller koffein så blir det nog lättare. Då får du ju kolsyran och allt det där.

• Fru Sveden

Vet att det är grymt svårt. Är själv inte i stadiet "beronde", få ont i huvudet om jaginte dricker läsk. Men min kära sambo är det och han blir grinig som fan om man inte dricker läsk. Jag håller med övriga att du bör dra ner lite undan för undan. Visst du kommer bli grinig som fan och få satans ont i huvudet, men det kommer gå över när din kropp fattar att den inte behöver cola längre. Det kan förvisso vara jobbigt för familjen, men om du dricker 3 liter läsk om dagen så gå det ju en del pengar på just läsk. Och då kanske det är värt att vara grinig och gnällig i några veckor för att spara dem? Sen vet väl alla människor att det inte är bra med läsk. (Och att light är bättre än "vanlig" cola angående gå upp i vikt grejen så stämmer inte det alls). Självklart har jag ingen aning om varför du dricker just light. Kanske tycker den är godare vad vet jag, men du skulle lika gärna kunna dricka vanlig cola. (I alla fall enligt någon Amrekans studie de blev klar med i somras)...

Lycka till

• Novus

Jag förstår precis hur du känner dig. Ibland var jag tom tvungen att dricka cola för att kunna somna!
    Nu har jag hållt upp sedan den 26 november. Gjorde dock ett undantag på nyår då jag tog en 33 cl dricka (dock ej cola).
    För mig funkar det inte att unna sig ibland. Jag har provat det innan, och då är det lättare att falla tillbaka.
    För många tror jag det bara är att sluta tvärt. Det ÄR jobbigt i början, men nu känner jag inget sug alls efter dricka.

Jag köper istället bubbelvatten. Ibland dricker jag det som det är, ibland blandar jag i lite lättdryck.

Lycka till!

• krypet fem

Slutade också tvärt efter nyår, dom första dagarna hade jag grym huvudvärk och var sur, men nu efter en vecka börjar det kännas ok, men jag är ändå sugen hela tiden.  Jag räknade ut hur mycket mitt cola light-beroende kostade, och när suget sätter in så tänker jag på det, på hur mycket jag sparar på att inte köpa en läsk, och vad jag ska göra för dom pengarna (resa).

• Nikhita

Jag slutade tvärt för ett par år sedan. Var riktigt beroende!

Det gick faktiskt bra! och redan efter några månader gillad ejag knappt läsk alls.

Vändpunkten kom när folk började reagera på hur mkt cola jag drack. mamma var orolig, jag gick upp lite i vikt + en bit av tanden lossnade medans jag hade coca cola i munnen

Lycka till!

• Mint

Ta en huvudvärkstablett och en kopp kaffe. Ett colaberoende kan väl knappast jämföras med annat beroende typ nikotin, alkohol eller andra droger? De flesta som vittnar om att de brutit sina läskberoenden skriver ju att det gått ganska lätt. Lite sugen i några dagar, sen är det som vanligt igen.

Man får ju vara beredd på att det kommer att vara lite jobbigt i några dagar, och att man känner ett sug som nästan förblindar en men vill man sluta så kan det knappast vara omöjligt. Om man vill.

• Nikhita

Lätt o lätt.. beror på hur man är som person.

Jag slutade med cola lätt, sluta att röka lätt

men har en kompis som vill sluta dricka cola men inte lyckas

• Trynträ

Låt kolsyran försvinna i drickan så inser du hur fruktansvärt sött det är. Eller drick colan ljummen.

Svar på tråden sluta med cola