• Anonym (ledsen)

DET som ALDRIG händer har hänt..

Vi köpte ett hus för ett antal månader sen och nu har vi inte långt kvar till inflyttningsdatumet men nu har säljaren ångrat sig och vill inte längre sälja sitt hus.

Vi har lämnat vår lägenhet och har besällt en massa saker inför vår flytt.

Ett köpekontrakt är påskrivet och jag har haft kontakt med både en jurist och olika mäklare för handledning.
    Men de säger att man inte kan göra något i nuläget utan måste vänta tills dagen vi ska träffa säljaren på banken och skriva själva köpebrevet (kvitteringen för pengarna)
    Men om säljaren inte dyker upp den dagen begår den kontraktsbrott och får stå för en massa kostnader vilket jag inte tror den är medveten om.

Allt är så rörigt och vi mår skit av det här.
    Vi vet ju varken in eller ut.
    Antar att vi inte kan göra mer än vänta men vi undrar ju vart vi ska ta vägen om vi inte får huset vi köpt och vad händer med vårt banklån och allt annat?

Behöver bara få skriva av mig lite.

Hoppas någon vill prata med mig

• Svar på tråden DET som ALDRIG händer har hänt..
  • bennysson

ush vad jobbigt!! men ni har ju lagen på er sida iallfall. ni har ju ett köpekontrakt..

• Anonym (ledsen)

Jo jag vet men säljaren kan ju enligt lagen ångra sig.
    Men det kostar en massa pengar för denne...
    Och bara gå o vänta de sista månaderna och inte veta vad som verkligen kommer hända är jättejobbigt.
    Ännu värre är nästan att vi ska ha en bebis mitt upp i allt.

• Fille Fjonkan

Men usch, så hemskt! Vi har också nyligen köpt hus. Har tillträde på tisdag. Och jag har under denna väntan tänkt på lite olika saker som skulle kunna gå snett, bl a att säljarna ångrar sig.

Banklånen borde inte bli ett problem. Om köpet inte går igenom tar ni ju aldrig ut pengarna ni blivit beviljade att låna. Blir det avgifter att betala borde dessa hamna på listan över vad kontraktsbrytarna ska betala (men jag vet inte att det är så).

Jag tror man kan stämma säljarna om de bryter kontraktet.

Men vad jobbigt att inte veta! Ni måste ju få veta om ni ska söka efter annan bostad eller inte! När är tillträdesdagen då ni ska få se om säljaren dyker upp eller inte?

Usch, vad jobbigt för er! Jag hoppas verkligen att köpet går igenom till sist ändå. Att säljaren inser att det inte är helt smärtfritt att bryta ett köpekontrakt!

/ Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • bennysson
    Anonym (ledsen) skrev 2008-01-12 10:03:41 följande:
    Jo jag vet men säljaren kan ju enligt lagen ångra sig.Men det kostar en massa pengar för denne... Och bara gå o vänta de sista månaderna och inte veta vad som verkligen kommer hända är jättejobbigt.Ännu värre är nästan att vi ska ha en bebis mitt upp i allt.
    jo det är sant.. och en bebis också :-/ knepig sits.. det går ju liksom inte på en handvändning att hitta ny bostad heller...
  • Fille Fjonkan

Hittade en länk: www.villaagarna.se/pls/portal/docs/1/666601.PDF

Enligt vad som står där är det inte juridiskt möjligt att backa ur en fastighetsförsäljning när köpeavtal tecknats, om det inte finns särskilda villkor i avtalet och om inte köparen gjort sig skyldig till någon form av kontraktbrott. Ni kan få hjälp av kronofogden att avhysa säljaren om han/hon/de vägrar lämna fastigheten på tillträdesdagen, står det!

/ Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • superanna

nej, säljaren kan inte dra sig ur försäljningen! efter tillträdesdagen kan ni kontakta kronofogden för så kallad avhysning om inte säljaren ger er tillträde.

• norgesessan

vad orespektlöst...hur tänker dom????? Tror de att de är dem enda som lever på jorden??

• bennysson
    superanna skrev 2008-01-12 10:33:32 följande:
    nej, säljaren kan inte dra sig ur försäljningen! efter tillträdesdagen kan ni kontakta kronofogden för så kallad avhysning om inte säljaren ger er tillträde.
    vad händer om säljarna inte dyker upp på tillträdesdagen?
  • Anonym (ledsen)
    bennysson skrev 2008-01-12 10:48:18 följande:
    vad händer om säljarna inte dyker upp på tillträdesdagen?
    Då begår de kontraktsbrott.
    När jag har pratat med mäklare och jurister säger de att säljaren kan ångra sig men att det blir så pass kostsamt att de säkert inte kommer klara av det.

När jag pratade med säljaren igår sa denne bara att den skiter i allt.
    Att den inte orkar med längre.

Förstår ni?
    Säljaren skiter i allt och väntar bar ut tiden..
    Men vi då?

Vi sitter här och vet inte vart vi ska ta vägen och ingen kan svara på vad som kommer hända.

Man orkar inte liksom.. och så kommer jag vara höggravid mitt upp iallt.
    Hur mycket ska man behöva orka med?
Svar på tråden DET som ALDRIG händer har hänt..