• Trinity78

Bröllop utan klädkod och presentlista

Vi ska på bröllop om några veckor och vi har frågat brudparet (det är ett litet bröllop och de har inget värdpar) om klädkod och vad de önskar sig i bröllopspresent men de säger bara att vi får komma som vi vill och att de inte önskar sig nåt speciellt! Det gör det ju skitsvårt för oss! Vi vill ju inte vara överklädda eller för ledigt klädda? Det är ju inte så kul att komma i coctailklänning om resten av gästerna kommer i jeans. Vi vill ju inte heller ge dem nåt i present som de inte vill ha.

Kan inte folk förstå att klädkod och liknande är till för att hjälpa gästerna? *suck*

Gravity always wins
  • Svar på tråden Bröllop utan klädkod och presentlista
  • fanny20

Hel och rent kommer det nog stå som klädkod på min bröllops inbjudan om jag kommer gifta mig

Klä dig som när du klär upp dig för att gå på en "vanlig" fest.

Presenter är alltid svårt, sen beror det ju på hur mycke ni vill lägga.
    teaterbiljetter, presentkort på spa. Visst presentkort kan vara tråkigt men jag tycker det är ett bra allternativ.
    Bjud ut dem på mat och bio en kväll, eller hitta på nått annat skoj, bowla gå till nån relax avdelning.

• Trinity78

Saken är att bröllopet är på en väldigt fin och dyr herrgård och jag vet att bröllopsnatten ska firas på ett mycket högklassigt hotell. Bröllopsresan går inte heller av för hackor. Pga detta vet jag inte just hur fint vi ska klä oss.

Gravity always wins
  • Jan H

Försök ta reda på vem som mer kommer och fråga hur de tänker klädmässigt...

• kaksmulan

Jag har iofs inga skrupler men jag skulle ringa till BÅDE värdpar och till brudparet och helt enkelt FRÅGA!
    Då kan det inte bli fel...

Men jag håller med om att det är ett himla sätt att inte skriva ut vad som gäller med kläder.

Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • fru fanny

har man inte skrivit ut någon klädkod är det kostym som gäller (har jag fått för mej ialle fall) eller om ni båda har nå kostym liknande de borde funka du (tjejeb kanske har en kiol till) men får inte vara vitklädd (bara bruden)(du får heller inte vara vackrare än bruden samt ha bara axlar det är bara bruden som får)

pressenter: vi fick en jätte fin tavla med 2 svanar
    sen har jag köpt i efterhan en jätte fin ram med brudpar på själva ramen (typ) lite kul att få ett sånt kanske

hoppas de hjälper lite....

• elink

jag håller med om att klädkoder är till för att hjälpa gästerna.

ta en enkel klänning som du lätt kan klä upp/ner med hjälp av asecoarer (hur stavas det?). ta med ett par olika skor, handväskor och smycken. kom i tid och kolla in de andra gästerna. välj då vad du vill ha till.

för en man är det alltid rätt med en vanlig kostym och skjorta. ta med en slips om ni ser att andra har det, kör utan om det känns mer avslappnat. jeans är alltid fel på ett bröllop (om det inte är tema) och de som har på sig jeans gör bort sig genom att visa att de inte tycker att den här festen var nåt speciellt att klä upp sig till.

• elink

nej står det inget är det frack som gäller..... illa illa för de gäster som är väldigt korrekta av sig.....
    fru fanny skrev 2008-01-12 12:11:15 följande:

har man inte skrivit ut någon klädkod är det kostym som gäller (har jag fått för mej ialle fall) eller om ni båda har nå kostym liknande de borde funka du (tjejeb kanske har en kiol till) men får inte vara vitklädd (bara bruden)(du får heller inte vara vackrare än bruden samt ha bara axlar det är bara bruden som får)pressenter: vi fick en jätte fin tavla med 2 svanarsen har jag köpt i efterhan en jätte fin ram med brudpar på själva ramen (typ) lite kul att få ett sånt kanskehoppas de hjälper lite....
  • tusan

Japp, om det inte står ngt i inbjudan är det frack och långklänning som gäller, tyvärr vet inte alla om det.

Minns med fasa ett bröllop jag och min dåvarande var bjudna på i Växjö. Eftersom det inte stod ngt om klädsel och middagen var på ett slott klädde vi upp oss med frack och långklänning. Jag kände inte en människa på bröllopet och när jag kom dit var ALLA klädda ledigt i typ somriga HM-klänningar/byxor och skjorta. Jag var den enda Stockholmaren på bröllopet och fick höra viskningar bakom min rygg att jag var snobbigt klädd, "typiskt stockholmare" ect.
    Den enda som ville prata med mig var en 14-årig tjej som smygrökte... Hu, inget roligt!

Vad gäller bröllopspresenter kanske en lyxigt satin/sidenbäddset kan vara något?

• Smurfan JM
    tusan skrev 2008-01-12 12:22:15 följande:
    Vad gäller bröllopspresenter kanske en lyxigt satin/sidenbäddset kan vara något?
    Eh, om man inte har ett hum om vad en del av de övriga gästerna planerar att ha för "stil" på klädseln - vet man verkligen något om hur brudparet har det med säng och sängkläder och sånt då?
  • Smurfan JM

Själv förstår jag inte varför alla ska haka upp sig så mycket på att vara lika de andra gästerna.

På mitt bröllop var "koden" Trivsam, med kommentarer om att vi ville att våra gäster skulle trivas i sina kläder. Det fanns de som hade jeans, och de som hade kostym, någon som hade långklänning och någon i collagetröja...
    Vilket är just en avspegling av våra vänner och släktingar - vissa gillar att klä upp enligt traditionell fin stil, andra klär gärna upp sig på annat vis och vissa kan verkligen itne med att klä upp sig alls...

Svar på tråden Bröllop utan klädkod och presentlista