tea1982 skrev 2008-03-05 08:31:11 följande:
Det e sant, förvisso.. samtidigt kan man inte tvinga andra att fixa till sina barns söndriga kläder (det är inte olagligt att ha hål i tröjan eller en saknande knapp, eller fläckiga byxor) bara för att man själv är perfektionist.
Nej, naturligtvis kan man inte tvinga den andre föräldern att förse ens barn med rena, hela kläder. Det är en samvetsfråga. Däremot kan man själv vilja ge barnet det utan att man är perfektionist. Om det man köper till barnet inte kommer det tillgodo den tiden det är hos en tycker jag det är befogat att strama åt och behålla kläder hemma för att det ska finnas något tills nästa gång barnet kommer.
Det är inte bara en kostnadsfråga utan det tar en del tid att köpa kläder. Dessutom är det opraktiskt när kläder och annat som behövs inte finns på plats när de behövs eftersom det kan hindra vad man har tänkt göra.
Vi köpte grovkänger till min sambos barn som försvann till mamman. Helt onödigt att de fanns där eftersom de inte behövdes där. Däremot var de nödvändiga för att barnen skulle kunna vara med ute här på landet. Nu kom kängerna tillbaka när vi bad om dem, men om mamman hade varit ett svart hål som saker försvinner in i för att aldrig mer ses, eller ännu värre som jag läste i en annan tråd såldes av mamman, skulle jag inte tveka att sätta snävare gränser.
Jag utgår från att ingen vill vara så ogenerös att man kategoriskt kör härsaker och därsaker utan att det är en nödvändig strategi när inget annat fungerar. Visst ska de vuxna prata, det är det bästa men det går inte heller att prata i all evighet om samma saker utan att komma någon vart. Till slut får man symtombehandla problem isf att sträva efter att komma till roten. Man måste ha ork över för ett vardagsliv. Med en bebis hemma är det kanske läge för TS vän att lägga sin energi där istället.