• nika

Måste hon välkomna mamman?

Klart hon inte måste, men det är ju inte konstigt att mamman vill se hur dottern bor och dottern vill visa hur hon bor när hon inte är hemma hos mamma. Om det är därför hon vill komma tycker jag absolut att din vän ska tänja sig till att tillåta det - när hon själv har landat hemma. Det är ju snabbt överstökat och kanske blir det lugnt sedan.

Om däremot om mamman har andra motiv som som ett privat intresse av att snoka och inte klarar av att uppföra sig respektfullt vid ett sådant besök skulle jag inte tveka att neka henne.

• nika
    Snossan skrev 2008-02-25 08:02:23 följande:
    Kan berätta att mamman har varit där nu..hon va 5 sek i rummet sedan gick hon runt och tittade hur huset såg ut.
    Var det, tyvärr, inte lite väntat? Äh, då var det överstökat. Din vän har gjort sin plikt. Visat mamman mer respekt än hon förtjänar. Mer än så kan hon inte begära. Och om dottern är nöjd med att mamma har sett hur hon bor nu så är det väl huvudsaken. Det är ju inte hennes fel att mamman inte har mer fingertoppskänsla.

Kanske att mamman fick komma leder till mer välvillighet, och om inte så hade ett nekande troligtvis lett till motsatsen. Hur som haver har din vän bara vunnit på att vara generös.
  • nika
    Snossan skrev 2008-02-27 18:45:28 följande:
    Nej för 17 gubbar!!!  Jo, min vännina jobba på bättre relation mellan dom men nu har mamman vänt efter hus visiten. Hon skulle prata om hur flickan mår men fick som svar det kan du prata med pappan om.Så kan det va..
    Om jag vore din vän så skulle jag be att få skriftligt av mamman hur hon vill ha det upplagt. Och om hon vill att all kontakt vad gäller dottern ska gå genom pappan, gå med på det och håll på det - även när hon tycker det är läge att göra annorlunda för det passar henne. Hänvisa till överenskommelsen. Din vän sliter ut sig med alla dessa turer.
  • nika

Synd om tjejen när inte mamman ser till att hon är hel och ren.

Ha hosmammakläder och hospappakläder. När hon kommer på fredag till pappa byter hon om till kläder som hon bara har hos pappa. Hosmammakläderna tvättas och läggs undan till nästa fredag morgon då hon går till skolan i dem. Likadant kan gälla skor. Det finns ju redan ett par hos mamman som inte kom tillbaka och då kan de stanna där.

I en del kommuner kan man ladda busskort på internet. Ett lagom belopp skulle kunna sättas in under fredagen inför pappaveckan.

Tråkigt att det inte ska kunna flyta på utan den här typen av lösningar, men det verkar som det är lika bra att din vän resignerar tillbaka till en nivå som ändå fungerar för att slippa onödiga slitningar.

• nika

Kort svar - vi gör inte så. Det behövs inte. Det var ett tips som jag sett fungera till någon där det tydligen inte fungerar.

Om ena föräldern, här mamman, inte har råd att köpa kläder så borde hon iaf ha råd med sytråd och tvättmedel.

• nika
    tea1982 skrev 2008-03-05 08:31:11 följande:
    Det e sant, förvisso.. samtidigt kan man inte tvinga andra att fixa till sina barns söndriga kläder (det är inte olagligt att ha hål i tröjan eller en saknande knapp, eller fläckiga byxor) bara för att man själv är perfektionist.
    Nej, naturligtvis kan man inte tvinga den andre föräldern att förse ens barn med rena, hela kläder. Det är en samvetsfråga. Däremot kan man själv vilja ge barnet det utan att man är perfektionist. Om det man köper till barnet inte kommer det tillgodo den tiden det är hos en tycker jag det är befogat att strama åt och behålla kläder hemma för att det ska finnas något tills nästa gång barnet kommer.

Det är inte bara en kostnadsfråga utan det tar en del tid att köpa kläder. Dessutom är det opraktiskt när kläder och annat som behövs inte finns på plats när de behövs eftersom det kan hindra vad man har tänkt göra.

Vi köpte grovkänger till min sambos barn som försvann till mamman. Helt onödigt att de fanns där eftersom de inte behövdes där. Däremot var de nödvändiga för att barnen skulle kunna vara med ute här på landet. Nu kom kängerna tillbaka när vi bad om dem, men om mamman hade varit ett svart hål som saker försvinner in i för att aldrig mer ses, eller ännu värre som jag läste i en annan tråd såldes av mamman, skulle jag inte tveka att sätta snävare gränser.

Jag utgår från att ingen vill vara så ogenerös att man kategoriskt kör härsaker och därsaker utan att det är en nödvändig strategi när inget annat fungerar. Visst ska de vuxna prata, det är det bästa men det går inte heller att prata i all evighet om samma saker utan att komma någon vart. Till slut får man symtombehandla problem isf att sträva efter att komma till roten. Man måste ha ork över för ett vardagsliv. Med en bebis hemma är det kanske läge för TS vän att lägga sin energi där istället.
Svar på tråden Måste hon välkomna mamman?