• Gnotten

Sen mens efter IVF

Jag borde haft min mens i tisdag morgon (8/1) men den har inte kommit än och idag är det lördag. Brukar det vara så att cykeln kan vara konstig efter IVF. Första normala cykeln efter IVF var som vanligt, 28 dagar, men danna verkar bli mycket längre. Hur har det varit för er??

• Svar på tråden Sen mens efter IVF
  • Hanna 77

Efter första IVF:en fick jag MF i vecka 7 och då tog det 40 dagar från MF-blödningen till nästa mens. Nu efter andra IVF:en (det blev minus) har jag ännu inte fått tillbaka min mens. Jag är på dag 32 idag oc normalt har jag 29 dagars cykel. Det är nog helt naturligt att det dröjer lite så oroa dig inte.

• isisisis

Det är helt normalt att det blir störningar i cykeln efter hormonbehandlingar.
    Det är bara att vänta.
    Det kan sitta i ett par månader.

• Malou75

Tyvärr är det väl så att det blir rubbningar. Hoppades redan att jag skulle ha blivit "naturligt" gravid då mensen inte ännu satt igång på dag 35 (just gjort ett misslyckat IVF). Igår kom den förstås, och världen rasade - igen :(. Man borde aldrig ens hoppas.

• Dalwhinnie

Jag fick min mens idag på dag 32, mot normala 26-28.
    Gjorde en misslyckad IVF också, blev minus alltså...
    Så det är bara att vänta, det blir ofta senare har jag förstått. Tydligen har man ingen ägglossning heller, den här månaden...

• majsalotta

Fick min blödning igår, 9 dagar sen efter negativt IVF.

• Dalwhinnie

majsalotta, jag tror det var mensen som kom efter man fått den första mensen efter misslyckat IVF, som Gnotten menade?
    Alltså, man får ju en blödning efter ett neg. IVF, men sen efter ca 30 dagar kommer ju den "riktiga" mensen, förstår du hur jag menar?!
    Tråkigt att det blev neg. vet precis hur det känns...

• majsalotta
    Svar på #6
    Jag var lite otydlig... Jag menade att jag fick min första "riktiga" mens efter IVF blödningen 9 dagar sen. Jag testade negativ i mitten av december och då kom blödningen snarare för tidigt.
  • Primrose

Jag öppnade en egen tråd c:a en timme efter den här - såg inte att den fanns! Min fråga är tvärtom - jag har börjat blöda i dag och undrar om det är min mens som redan är på gång. Jag testade negativt 27/12 och fick blödningen den 30/12. Jag hoppades på ÄL så at vi kunde försöka själva men det gav inget utslag på stickorna dag 10-12 då jag brukar få utslag. Jag har dock börjat blöda i dag, dag 14, och undrar om det kan  vara den riktiga mensen som redan är på väg - eller kan det vara någon annan typ av blödning, som jag borde oroa mig över?

• majsalotta

Primrose - Det låter för tidigt för att vara en vanlig menstruationsblödning. Blöder du riktigt mycket? Om det är en moderat blödning skulle det kunna vara för att du har ägglossning nu. Jag antar att ägglossningen ofta blir försenad efter en IVF, och att det är därför mensen också bli sen... Du kan ha testat för tidigt med ÄL stickorna.

Det kan säkert också vara någon anna typ av blödning, kroppen verkar kunna bete sig hur som helst efter en IVF behandling - det är säkert inget farligt! Om du fortsätter blöda mycket och är orolig, så hör med din klinik.

• isisisis

Primrose.

Jag har haft riklig blödning efter behandling när jag räknat ut att jag ska ha ÄL!

Och tvärtom.

Hala hormonbalansen plus slemhinnor uppför sig annorlunda efter IVF och ÄD.

Det tar ett par ibland 3 månader innan allt är återställt.

Därför är det också svårt att sätta igång en behandling direkt efteråt.

Även om mensen kommer lägligt en månad kan den helt plötsligt komma en eller 2 veckor senare....

Jobbigt.

Men det är bara att vänta ut det.

• Primrose
    majsalotta skrev 2008-01-14 15:21:43 följande:
    Primrose - Det låter för tidigt för att vara en vanlig menstruationsblödning. Blöder du riktigt mycket? Om det är en moderat blödning skulle det kunna vara för att du har ägglossning nu. Jag antar att ägglossningen ofta blir försenad efter en IVF, och att det är därför mensen också bli sen... Du kan ha testat för tidigt med ÄL stickorna.Det kan säkert också vara någon anna typ av blödning, kroppen verkar kunna bete sig hur som helst efter en IVF behandling - det är säkert inget farligt! Om du fortsätter blöda mycket och är orolig, så hör med din klinik.
    Tack för ditt svar! Jag tänkte inte på att det kunde vara ÄL-blödning eftersom jag aldrig brukar blöda vid ÄL. Det är ingen stark blödning idag men det brukar det inte vara på första dagen av min mens heller. Det kommer rent blod. Men du har rätt att det verkar för tidigt för att det ska vara mensen. Men jag kommer nu ihåg att jag även tog ett ÄL test igår  (dag 13) - blödningen ska väl i så fall indikera att ägget redan har lossnat? Om det är en ÄL-blödning - är det någon idé att ta ett test och pröva naturligt i kväll, eller är det försent?
  • Primrose

Ok, tack isisisis! Då vet jag hur olika det kan vara. Vid förra IVF:n fungerade cykeln mer normalt - det var därför jag reagerade nu. Jag är så otålig och vi  vill försöka själva nu några gånger innan ev. ÄD!

• Gnotten

Nu har min mens kommit, i tisdags. Så nu ärvipå gång igen, på tisdag böjar jag med ÄL-stickor. Sen hoppas vi på de små i frysen.

• Primrose
    Gnotten skrev 2008-01-19 18:16:06 följande:
    Nu har min mens kommit, i tisdags. Så nu ärvipå gång igen, på tisdag böjar jag med ÄL-stickor. Sen hoppas vi på de små i frysen.
    Vad bra!
Svar på tråden Sen mens efter IVF