• Anonym (dotter)

lungaspiration=?? nån läkare här??

Min pappa avled nyligen och i obduktionen står ungefär:

En trolig dödsorsak kan vara lungaspiration och lunginflammation, till följd av alkoholförgiftning, samt att *namncensur*s hjärtsjukdom spelat in.

Jaha, vad tusan betyder lungaspiration då???

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-12 17:50:48:
    * i obduktionsrapporten menar jag

• Svar på tråden lungaspiration=?? nån läkare här??
  • bellanbus

Jag är inte läkare, men lungaspiration har jag för mig är när man fått ner ngt i lungorna/lungan som orsakat vätska i lungan.

Det är därför man ska lägga en medvetslös på sidan t.ex för om denne kräks och samtidigt drar ner (aspirerar) detta i lungorna kan man kvävas.
    Så jag antar att din pappa kvävts

Välkomna till Effelltown....
  • Anonym (dotter)

jo, det var just det jag funderade över. men om han nu var alkoholförgiftad så hoppas jag att han var för full för att märka nåt...

• chess1979

TROLIGTVIS

så är det så att han varit full och kräkts och på så sätt aspirerat (andats ner) det han har kräkts i lungorna. på så sätt har han fått en aspirations pneumoni dvs lunginflammation av det han har kräkts av

men nu står det troligtvis, det kan ju vara så att han har dött av sin hjärtsjukdom

♥ nu är vi 6 i familjen♥
  • Anonym (dotter)

men det står också att han hade både lunginflammation OCH luftrörsinflammation.. jag försöker minnas vårt sista samtal, har för mig han lät lite hes.. så lunginflammationen och luftrörsinflammationen kanske han haft länge?
    eller kan man verkligen få det PGA alkoholförgiftningen?
    på bara ett par timmar?

• chess1979

aspiration innebärr att man drar ner eller upp

dvs aspirera ner (i lungan)
    aspirera upp ( i en spruta)

♥ nu är vi 6 i familjen♥
  • chess1979

om han har aspirerat ner ngt i lungan så går det väldigt fort om man inte får läkarvård

man kan oxå dö snabbt av alkoholförgiftning

Jag är inte läkare men jobbat många år inom akutsjukvård

♥ nu är vi 6 i familjen♥
  • Anonym (dotter)

han hade många sjukdomsförändringar i kroppen.. förstorat hjärta (samt en massa andra saker med hjärtat som jag inte minns just nu), förstorad lever,m.m m.m så jag antar att sjukdomsbilden spelat in en del.

det hände mycket plötsligt. han hade suttit i fängelse och dog samma dag han släpptes. bara 45 år.

• chess1979

usch vad tråkigt.

tyvärr så är det oftast så att har man levt ett hårt liv så lever man inte så länge.

♥ nu är vi 6 i familjen♥
  • Anonym (dotter)

ja.. det är tragiskt. och usch, jag har haft så dåligt samvete. han skrev en massa brev, men jag "orkade" aldrig svara på dem. vi pratade ju visserligen i telefon, när han ringde, men jag mår ändå dåligt över att jag varit så avig mot honom. han försökte ju ändå att vara en "bra" pappa de sista åren.. och jag är så ledsen att han inte hann få bröllopsbilder. jag gifte mig i somras och han tjatade så om bilder. bilderna var precis klara när han dog :( men jag la ett foto, samt ett brev, i kistan hos honom. var nämligen och tittade på honom 4 veckor efter han dog. (det tog så lång tid att få hem honom från staden han avled i)

Svar på tråden lungaspiration=?? nån läkare här??