• mammact

mammor till barn med celiaki del 4

Hej tjejer! Nu har vi varit så duktiga i snart tre månader och det är dags för oss att starta del 4 i vår celikigrupp! Jag har lärt mig massor av den här tiden och hoppas på mer samarbete och peppning! Välkomna nya och gamla mammor med barn som har celiaki eller om ni själva har det!

• Svar på tråden mammor till barn med celiaki del 4
  • mammact

Skrutten00: Nej, det har jag inte provat och tänker nog inte göra det heller, för det lät inte som någon höjdare!

Emma har varit på barnkalas idag och blev bjuden på glutenfri tårta som mamman i familjen gjort. Det värmer mitt mamma hjärta!!

• Lottietott

Hejhej!

Skrutten00: Vi har inte heller provat det. Kommer inte heller göra det

mammact: Ja det värmer i mammahjärtat

Hur gör ni andra med frukost till exempel? Min flicka äter bara cocopops eller ricecrispies, finns det några andra flingor som dom får äta?

• Feline

Det finns vanliga cornflakes som är naturligt glutenfria. Solena tror jag det är som har dem. De smakar som vanligt (tycker jag, något hårdare/krispigare bara) och fungerar helt OK här, fast inte till frukost. Då duger bara 'Gomorrongöt' (Nestles majsgröt med banan från 6mån) med massor av russin.

Prova också den där naturligt glutenfria muslin som Finax har - den smakar riktigt bra.

Alltid kul att variera sig lite :)
    (min åsikt, inte dotterns )

• Lottietott

Feline: Tack för tipset. Solena har vi prövat, dom funkar litegrann Men gröten är ingen idé att testa. Hon skulle bara rynka på näsan. Däremot kan vi lura ner lite risgrynsgröt ibland . Musli kanske hon snart är mogen för...
    Annars blir det rostat bröd eller thekaka med skinka.

• mammact

vi brukar köpa BoP naturens skafferi. Glutenfria boveteflingor eller bara deras vanliga flingor. Köper vi på ica maxi.

• Myslan me Zac

hej !

Skrev lite i den andra tråden om att de misstänkte gluten på min son, igår var vi och gjorde tarmbiopsin, ingen rolig historia då de lovat att "söva" honom så att det inte skulle bli som förra gången. De stack han 4 gg och försökte sätta en infart och det lyckades inte så det blev PRECIS som förr gången. Han skrek och ålade sig och ropade hjälp mig mamma, då brast det för mig och jag ville att de skulle sluta men då var de nästan färdiga. Fy vad det var hemskt att se honom sådan, kommer aldrig mera gå med på en biopsi, och det preliminära svaret var att det inte var gluten. Då känns det ännu mera ruttet att man utsatt Zac för detta traumat när man egentligeninte behövt. men sen om man tänkter på att det kunde varit gluten så då hade det ju varit nödvändigt! Så nu lämnar vi tråden igen och tackar för oss !

• lalasmama

Hej,

någon som har något bra tips på:

* bröd, mackor till små barn med celiaki?

antingen att köpa eller baka..

((sonen är 2 år, har haft glutenint./celiaki

sedan nästan ett år tillbaka..)))

* enkla tips på mellanmål..

* tips på goda maträtter ((utan gluten))

* andra tips!

tack på förhand!!

//mamma mia

• Lyckligast i världen

Vår som tycker mycket om Frias frysta bröd....helst Havre eller Limpan.

www.fria.se/produktfria.html

lalasmama skrev 2008-01-15 12:07:02 följande:
    Hej,någon som har något bra tips på:* bröd, mackor till små barn med celiaki?antingen att köpa eller baka..((sonen är 2 år, har haft glutenint./celiakisedan nästan ett år tillbaka..)))* enkla tips på mellanmål..* tips på goda maträtter ((utan gluten))* andra tips!tack på förhand!!//mamma mia
  • Feline

Dottern tycker också bäst om Frias bröd - allra helst tekakorna, som går åt som jag-vet-inte-vad :)

Inget jag bakar duger :(

Maträtter gör vi ingen skillnad på mot annars. ska vi ha korv så kollar man ju bara om korven är OK, t.ex. Pasta finns ju glutenfri och skall man reda något tar vi glutenfritt mjöl eller Maizena. Annars vet jag inte om det är något som skiljer så mycket åt.

• mammact

Myslan m zac: Låter hemskt!! Skönt dock att det inte är gluten!

lalasmamma: Vi kör också med fria bröd eller så bakar jag bröden som står på semper förpackningarna. Semper med fiber framförallt. Det gillar hon.

Maträtter är samma här inget konstigt. Man kan äta det mesta. Reda med maizena är toppen! Lasagne gör vi med de glutenfria plattorna och ska vi göra soppa innehållande pasta så kör vi de glutenfria. Har precis provat scans nya majspanerade schnitzlar och de var mycket populära! Kan rekommenderas!

Svar på tråden mammor till barn med celiaki del 4