• Anonym

80% av min lön vad blir det?

Tjänar 190 tusen om året vad kommer min sjukpenning ligga på då när d e 80% av lönen
    HELP

• Svar på tråden 80% av min lön vad blir det?
  • Birgitta2
    Birgitta2 skrev 2008-01-13 20:36:54 följande:
    Kolla vilketn skattesats det är i din kommun (finns också på skatteverket.se). Står det 33.50 så skattar du enligt tabell 33 kolumn 1. Står det 33.51 skattar du i tabell 34. Står det 31.33 så skattar du i tabell 31 osv. Sen kan du kika i tabellerna och får du reda på exakt hur mycket du skall skatta. Exempel: 32:50 = tabell 32 och 32:51 = tabell 33. Det är inte så förtvivlat svårt.
    Jag själv skattar enligt tabell 31, vilket INTE betyder att jag skattar 31%. Enligt skattetabell 31 betalar jag 23-24% i skatt. Och det gör jag även i verkligheten.
  • Anonym

du vil alls vet din SGI det vill säga din sjukpenningrundade inkomst ring fk i morgon så kan de hjälpa dig för det är en uträcnings faktor som det hetter j kommer inte rikgt i håg vad min handlägggare sa förra vecka men ring så får du besked.

• Judy

Oj herregud! jag har aldrig hört någon som betalar så lite i skatt! Alla jag känner betalar minst 30% och då blandar de INTE ihop skattetabellerna!

• Milla  85
    Birgitta2 skrev 2008-01-13 20:40:04 följande:
    Jag själv skattar enligt tabell 31, vilket INTE betyder att jag skattar 31%. Enligt skattetabell 31 betalar jag 23-24% i skatt. Och det gör jag även i verkligheten.
    men snälla, vart får du dina uppgifter ifrån. man skattar mellan 30-33% om man bor i sverige. och inte lägre. tjänar man mera kan man ha upp till 50% skatt.
  • Anonym

Skatteavdrag 28% ...  har jag på min föräldrapenning....

• Anonym

Ursäkta men ts fråga som vad 80%sjukpenning av den inkomst ts har. Så vart kommer det med skatten in??

• sommartorpet

Milla 85 skrev 2008-01-13 21:51:40 följande:

men snälla, vart får du dina uppgifter ifrån. man skattar mellan 30-33% om man bor i sverige. och inte lägre. tjänar man mera kan man ha upp till 50% skatt.
    Man skattar oftast i tabell 30-33 även om det finns kommuner med tabell 27 och de med ända upp till 37.

Att man skattar i tabell 33 innebär INTE att man betalar 33% i skatt. Att det sedan är en allmänt spridd missuppfattning bland de som inte själva matematiskt kan räkna ut sin egen skatteprocent att tabell 30 betyder 30% skatt är beklämmande.

Tabell 30 betyder i grunden 30% skatt men genom jobskatteavdrag och grunavdrag blir den verkliga skatteprocenten betydligt lägre upp till en viss nivå. Genom att avgiften för din pension läggs in i skatteavdraget blir den skatten som betalas lite högre än den egentligen borde vara enligt tabell.

Att skattetabell 30 inte betyer 30% säger väl sig själv om inte annat för det faktum att alla i en kommun har samma tabell oavsett om de tjänar 4000 i månaden (skattefritt), 20000 i månaden (bara komunalskatt) eller 200.000 i månaden (kommunal + statlig + förhöjd statlig skatt)
  • Milla  85
    sommartorpet skrev 2008-01-13 23:45:54 följande:
    Milla 85 skrev 2008-01-13 21:51:40 följande:Man skattar oftast i tabell 30-33 även om det finns kommuner med tabell 27 och de med ända upp till 37.Att man skattar i tabell 33 innebär INTE att man betalar 33% i skatt. Att det sedan är en allmänt spridd missuppfattning bland de som inte själva matematiskt kan räkna ut sin egen skatteprocent att tabell 30 betyder 30% skatt är beklämmande. Tabell 30 betyder i grunden 30% skatt men genom jobskatteavdrag och grunavdrag blir den verkliga skatteprocenten betydligt lägre upp till en viss nivå. Genom att avgiften för din pension läggs in i skatteavdraget blir den skatten som betalas lite högre än den egentligen borde vara enligt tabell.Att skattetabell 30 inte betyer 30% säger väl sig själv om inte annat för det faktum att alla i en kommun har samma tabell oavsett om de tjänar 4000 i månaden (skattefritt), 20000 i månaden (bara komunalskatt) eller 200.000 i månaden (kommunal + statlig + förhöjd statlig skatt)
    och hur kommer det sig att alla jag jobbar med alla jag känner alla jag umgås med har mellan 30% och 33% skatt??????
  • sommartorpet

1 För att era arbetsgivare drar fel skatt
    2 För att ni bara läser tabell och inte räknar hur stor skatten är
    3 För att ni tjänar så bra att det är den skatten ni betalar
    4 För att ni inte har lön utan får era pengar på annat sätt
    5 För att ni bor i kommuner är tabellen är 37
    6 För att ni har en massa småjobb där ingen betraktar sig som huvudarbetsgivare

Ta kontrolluppgiften för 2007 eller sista lönespecen och läs ackumulerad lön och skatt. Räkna skatten divierat med lönen och tala om vad resultatet är.

• Anghammarad

Det är helt meninsgslöst att ännu en gång ge sig in i den här diskussionen eftersom det ändå bara slutar med att tråden tas bort när tillräckligt många inte har förstått hur skattsystemet fungerar.

Men bara för sakens skull ifall någon verkligen kan ta till sig det:

Birgitta2 har helt rätt.

Svar på tråden 80% av min lön vad blir det?