• cege

Hjälp mig med tips på middag på en födelsedag

Är det någon som har ideer på vad man kan bjuda på för mat en födelsedag?
    Vill göra något med kött men det får inte vara krångligt,så smidigt som möjligt.
    Det ska va en middag för både vuxna o barn.

Tacksam för alla förslag

Carpe diem
  • Svar på tråden Hjälp mig med tips på middag på en födelsedag
  • pedersen 75

Tacos

potatisgratäng med filé

klyftpotatis med filé och hemlagad bea-sås

finns ju hur mycket som helst man kan göra

• cege

Jo men kruxet är att komma på för just nu har jag ideetorka

Vill ju att det ska bli lite festligt men ändå inte för mycke jobb o gärna sådant man kan förbereda innan.

Fler tips???

Carpe diem
  • Doldis987

Hur många är ni?

Min favorit är:

Fräs kyckling (eller fläskfilé) i vitlök. Krydda efter egen smak. Häll över matlagningsgrädde.

Värm färsk pasta enligt instruktion. Häll ihop såsen med pastan, ruccolasallad, halva coctailtomater och rödlök. Klipp knaperstekt bacon över. Sååå snabbt, såååå gott.

Det enda är att det ska helst ätas med en gång, så det är inte direkt någon buffémat. Men det fiffiga å andra sidan är att det går att ha allt klart och bara slå ihop det när gästerna kommer.

Annars är ju enciladas gott och enkelt med en fräsch sallad till. Det gillar verkligen både barn och vuxna.

Lycka till med festen!

• cege

Enciladas vad är det?

Carpe diem
  • cege

Glömde vi är sex vuxna o två barn

Carpe diem
  • Doldis987

Det är mjuka tacoskal som du fyller med köttfärs eller kyckling, stekt med tex lök, tacokryddor, paprika. Du fyller färdiga rullar och lägger i en ungsform, tätt och så att fornem fylls så inte rullarna "rullar ut sig". Häll över tacosås, gräddfil (valfritt) och ost. Skjuts in i ugnen så har du enciladas. Också mycket enkelt, och du kan göra en form med stark sås, och en med svag, eller en med cremefraiche och en utan osv. Också lätt att förbereda, ha i kylen och gratinera när gästerna väl kommer.

cege skrev 2008-01-13 09:09:45 följande:
    Enciladas vad är det?
  • Doldis987

Ok, för ungarna räcker det lätt med en rulle. Vuxna kan nog klämma i sig en och en halv, bara för att det är så gott.

• cege

Det lät ju inte så dumt Tack det var ett bra tips men jag tar gärna emot fler.

Carpe diem
  • jennie80

tacograt'ng är hur nimmt som helst.Man tar philadelpiha ost i botten på en gratängform ca 2,5 paket.Steker tacofärs med lite vitlök i och häller i formen.Riven ost på och in i ugnen.Serveras med sallad och nachochips.Blir alltid uppskattat när vi bjuder på det.

Svar på tråden Hjälp mig med tips på middag på en födelsedag