• EmmAhh

Vad kostar det att renovera ett kök?

Som rubriken... och jag menar med allt! Golv, tapeter, köksskåp, vitvaror m.m. Jag vet att det skiftar med tanke på vad man väljer för kök och golv o så, men låt oss säga ett IKEA kök i medelpris, vitvaror i medelpris osv..

• Svar på tråden Vad kostar det att renovera ett kök?
  • Ex ungue leonem

Du kan väl begära offert?

På klon känner man lejonet
  • Smulu

Du får helt enkelt sätta dig ner och leta priser och lägga ihop.

Ska du göra jobbet själv eller leja hantverkare? Skiljer sig ju en del på priset.

• Jag86

Mina kompisar köpte allt från IKEA fast inte vitvarona. Och allt gick på 60 000kr. Jätte fin kök =)

• EmmAhh
    Jag86 skrev 2008-01-13 12:12:32 följande:
    Mina kompisar köpte allt från IKEA fast inte vitvarona. Och allt gick på 60 000kr. Jätte fin kök =)
    Golv och sånt inräknat då också?
  • Miss Lau

Vårt lilla kök gick på ca 50.000 kr inkl. billigt golv och billigt kakel. Har en bild i mitt galleri.

• celine

vårat kostade 30 000, vitvarorna kostade 20000, och golvet kostade 8000.

• EmmAhh

Tack för svaren. Det verkar ligga mellan 50000-70000 för de flesta.

• Joonas

80 000 kr kostade vårt, med golv, golvvärme och rubbet. Men det var förstås fyra år sedan

Livet behöver inte vara perfekt för att vara underbart!
  • mrs holiday

Vårt kostade ca 100 000. Då byggde vi om köket, slog ut en vägg osv. Men allt jobb gjorde vi själva, eller fick gratis hjälp med, så det är enbart materialkostnader i den summan. Vi köpte köket på IKEA och de flesta vitvarorna på Elgiganten, mellanprisläge.

• sommar2001

Hur stort är köket. Ikea kök eller 100 000:- kök?

Vitvaror kyl& frys, spis, disk, fläkt går lös på allt mellan

18 000:- till 60 000:- ska du ha inbyggnas och mikro ja då blir det lite mer..

• annhan

Beror ju på om ni gör jobbet (eller det mesta av jobbet) själva eller anlitar någon för att göra allt.
    Vi köpte kök från IKEA, och installerade det själva (med hjälp av snäll svärfar), dock anlitade vi vvs-folk för att koppla in avlopp/diskmaskin. Ca 60 000:- kostade det för oss.

Vi har inte snålat på något i köksinredningen, för köket ska man ju leva med några år.
    Ett hett tips är dock att överväga köp av vitvaror från andra ställen än Ikea... Vi är inte särskilt nöjda med att ha två kyl/ frys med halva kyl och halva frys.. Men vi hade inget annat val eftersom vi ville ha integrerade kyl&frysskåp.

• Ellabel

Med risk att låta negativ: Antagligen mycket mer än vad ni räknat med. Vi har nyss gjort om vårat kök. Vi köpte det mesta från ikea utom diskbänken och blandare, eftersom de sakerna på ikea inte håller så bra standard enligt oss, kan inte heller rekomendera integrerade kylfrys. visst är det fint, men tyvärr inte så hållbart, tom i ikeas visnings kök hade luckorna lossnat från kylen och frysen.plåten i diskhon är så tunn att den inte tål allt för hårda stötar, det kunde man också se i utställningsköken, och något som man börtänka på är ikeas blandare, visst är de snygga och billiga men de håller inte standarden för trycken som vi har i våra rör i sverige utan är anpassade för trycken som andra länder har i sina rör. vi har sjort det mesta själva hemma utom el och vvs, vi har ett ganska litet kök, och totalt med allt nytt utom,kyll frys och spis har vi lagt up runt 70,000 kr om inte mer skulle jag tippa på, men då är allt nytt golv tapeter, luckor, blandare osv, vi hade inte täknat med så mycket men ofta tillkom det saker som man inte alltid hade ränkat med, tex ett verktyg osm underlättade arbetet betdligt, nya avlopps rör osv, Vi tycker att vi snålat så mycket vi bara kunnat, och vi är även nöjda med resultatet, även om det kostade en slant, De som säger att reoverat köket för 20-30 000 tror jag inte längre på.

• IsadorasMamma

vi har byggt om vårt kök, slagit upp i nock,och riktat väggar.

Allt är gjort själv.

Ikea kök 55000, klinkers 5500, väv + färg 4000.

Allt som allt faktiskt 150000 kr har det kostat.

• Navona

Vi har räknat på ett kök från Ikea med luckorna tidaholm ek, bild finns i mitt galleri - inredning.
    Det köket som är på bilden, inklusive vitvaror (inte kyl/frys) blandare, diskho osv gick på ca 40000 kr.
    Blandare kommer vi inte att köpa från Ikea men den vi ska köpa är i samma prisklass som ikeas så därför räknar jag med den.
    Diskho ska vi köpa från Ikea och jag håller inte med om att det är dålig kvalitet på dom. Vi hade en diskho från IKEA i gamla lägenheten och det var väldigt bra kvalitet på den, vi hade inget att klaga på.

Iallafall så räknar vi att hela köket med golv, kakel, tapet osv kommer att kosta mellan 70.000-80.000 kr, beroende på val av golv, kakel och tapet. Vi kommer att göra allt jobb själva.

• hylero

Vi har gjort nästan allt själva.

Hjälp m att dra om vattenledningar.

Vi har dragit om all el, nya vattenledningar, nytt golv, tapeter, spacklat väggar, kakel, målat, bytt innerdörrar.

Vitvaror 40.000 kr = kyl, door on door frys, induktionshäll, fläkt, högerhängd micro, ugn, inbyggd diskmaskin, från närliggande elbutik.

Skåp, lådor, bänk o diskho från Kvik

Allt som allt, 150.000 kr.

Svar på tråden Vad kostar det att renovera ett kök?